سلامت روان در نوجوانان چیست؟

سلامت روان در نوجوانان بسیار مهم و حائز اهمیت است. فکر به اینکه نوجوانتان مشکل سلامت روان داشته باشد واقعاً ترسناک است؛ اما همان‌طور که باید مراقب سلامت جسمانی نوجوان خود باشید، مهم است که مراقب سلامت روان در نوجوانان نیز باشید. مسائل مربوط به سلامت روان اغلب در طول سال‌های پر تلاطم نوجوانی پدیدار می‌شود. مداخله زودهنگام یکی از کلیدهای درمان موفقیت آمیز است.

شیوع بیماری‌های روانی

بیماری‌های روانی در کودکان و نوجوانان نسبتاً شایع است. حدود ۲۱% از کودکان بین سنین ۹ تا ۱۷ سال یک اختلال روانی یا اعتیاد آور دارند که حداقل باعث آسیب کم می‌شود. تقریباً نیمی از بیماری‌های روانی در سن ۱۴ سالگی شروع می‌شود. داشتن این اختلالات نوجوان را ضعیف یا دیوانه نمی‌کند. درست مانند برخی مشکلات جسمانی می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد، بنابراین مشکلات روانی بسیاری وجود دارد. متأسفانه، بیماری‌های روانی گاهی اوقات ننگ خاصی را به همراه دارند که باعث می‌شود بسیاری از نوجوانان و والدینشان نسبت به درمان تردید کنند.


مقاله مرتبط: روش هایی برای بهبود سلامت روان

مقاله مرتبط: راهکارهایی برای سلامت روان دانش آموزان

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خوب در تهران


انواع مسائل سلامت روانی که نوجوانان را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد

مهم است که والدین در مورد مشکلات مربوط به سلامت روان که در نوجوانان یافت می‌شوند آگاهی داشته باشند. اختلالات خلقی، از جمله چندین نوع افسردگی، اغلب در دوران کودکی آغاز می‌شوند. علاوه بر این، ۹ اختلال اضطرابی وجود دارد که در میان نوجوانان رایج است. اختلال رفتار مقابله‌ای و اختلال بیش فعالی و نقص توجه، ممکن است در طول سال‌های نوجوانی آشکار شود. بی‌اشتهایی و پراشتهایی روانی، اغلب در زنان شایع است، اما می‌تواند در مردان هم ایجاد شود. اگرچه اختلالات سایکوتیک مانند اسکیزوفرنی، ممکن است در طول سال‌های نوجوانی ظاهر شود، این اختلال معمولاً در سال‌های بعدی خود را نشان می‌دهد.

برای سنجش میزان سلامت روان در خود، می‌توانید تست آنلاین سلامت روان را تکمیل نمایید.

سلامت روان در نوجوانان

علل بیماری روانی

محیط‌ در سلامت روانی کودک نقش بازی می‌کند. به عنوان مثال، نوجوانی که تجربه سوء استفاده جنسی را داشته باشد و یا رویداد آسیب‌زای مهمی را تجربه کرده باشد، در معرض خطر بالاتری از بیماری‌های روانی قرار دارد. با این وجود یک محیط امن و پایدار همیشه نمی‌تواند کودک را از بروز مشکلات سلامت روان محافظت کند. زیست‌شناسی و ژنتیک نیز احتمال ابتلای کودک به مشکلات روحی روانی را افزایش می‌دهد. برخی از کودکان به طور ژنتیکی بیشتر از بقیه افراد در برابر بیماری‌های روانی آسیب‌پذیر هستند. برای مثال، سابقه خانوادگی اختلال دو قطبی می‌تواند ریسک نوجوانان در ابتلا به اختلال دو قطبی را افزایش دهد.

همراهی با سوء مصرف مواد

متأسفانه نوجوانان دارای مشکلات سلامت روان به عنوان راهی برای مقابله با این مشکل به مصرف مواد روی می‌آورند. نوجوانانی که با یک بیماری روانی و مشکل سوء مصرف مواد روبرو هستند، نیاز به درمان تخصصی و تشخیص دوگانه دارند تا به آن‌ها کمک کنند راه‌های جایگزین برای کنار آمدن با علائم خود را پیدا کنند.

خطر بیماری روانی درمان نشده

متأسفانه حدود نیمی از نوجوانان دارای اختلال روانی درمان نمی‌شوند. دلایل بسیاری وجود دارد که چرا نوجوانان درمان روانی مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند. گاهی اوقات والدین این نیاز را تشخیص نمی‌دهند یا وسیله‌ای برای معالجه فرزند خود ندارند. در سایر مواقع، نوجوانان از گرفتن کمک خودداری می‌کنند. متأسفانه، برخی مناطق جغرافیایی فاقد ارائه‌دهندگان خدمات سلامت روان نیز هستند. اختلال درمان نشده خطرات زیادی دارد. برخی نوجوانان ممکن است به دلیل مشکلات تحصیلی از مدرسه اخراج شوند، برخی به مواد مخدر روی آورده و یا تبدیل به مجرم شوند. خودکشی بزرگ‌ترین خطری است که نوجوان درمان نشده را تهدید می‌کند.

مهم‌ترین مسئله در اختلال روانى در نوجوانان، تشخیص به موقع اختلال است و اگر توجه بیشترى در زمان کودکى به این بیماری‌ها نشان دهیم درمان این اختلالات زودتر انجام خواهد شد. وقتی اضطراب و نگرانی از حد معینی فراتر رود و دوام یابد، ممکن است نظم بدن را بر هم بزند و به بیماری‌های جسمی و ضایعه بدنی تبدیل شود. از این‌رو می‌توان گفت بسیاری از بیماری‌های جسمی انسان، منشأ روانی دارد.

 تشخیص زود هنگام مشکلات روانی در نوجوانان و دسترسی به خدمات مناسب دو نکته بسیار مهم برای پیشگیری از این مشکل هستند. مطالعات نشان می‌دهند که درمان سریع منجر به بهبود این علائم می‌شوند.

منبع: سایت verywellfamily و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب