سبک والدگری

سبک والدگری والدین در آینده کودکان موثر است. یک گروه تحقیقاتی، به رهبری نیشیمورا کازو و تاگی تاداشی، نتایجی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد کودکانی که در کودکی حمایت زیاد و توجه زیادی را از جانب والدین دریافت می‌کردند، در بزرگسالی در آمد بیشتر، سطح شادی بالاتر، تحصیلات آکادمیک بالاتر و وجدان اخلاقی قوی‌تری داشته‌اند. این یافته‌ها در یک موسسه تحقیقاتی، اقتصادی، تجاری و صنعتی در ژاپن منتشر شده است.

این گروه تحقیقاتی برای رسیدن به نتایج در سال ۲۰۱۶، یک نظر سنجی اینترنتی برقرار کردند. در این نظر سنجی سوالاتی در رابطه با ارتباط افراد در کودکی با والدین خود پرسیده شد. سوالاتی مانند: “پدر و مادر من به من اعتماد داشتند” یا “من احساس می کنم خانواده ام علاقه ای به من نداشتند”. در این تحقیق ۵۰۰۰ نفر زن و مرد شرکت کردند، محققین چهار عامل کلیدی: علاقه/عدم علاقه، اعتماد، قوانین خانه و استقلال و همچنین زمان با هم گذراندن را شناسایی کردند. بر اساس این فاکتورها روش های فرزند پروری را به ۶ گروه تقسیم کردند.


مقاله مرتبط: سبک والدگری شما چیست؟

مقاله مرتبط: فرزندپروری و سبک های آن


انواع سبک والدگری

حمایت کننده

سطح بالای استقلال، اعتماد، علاقه و صرف زیاد زمان با فرزندان

سخت گیرانه

سطح پایین استقلال، سطح بالا یا متوسط اعتماد، سطح بالای علاقه و محیط خانه پر از قوانین

تاثیرات سبک والدگری

افراطی

سطح بالای اعتماد، زمان زیاد با هم بودن به صورت افراطی

سهل گیرانه

سطح پایین علاقه، قوانین کم در خانه، زمان کم با هم بودن

سخت

سطح پایین اعتماد و استقلال و سطح پایین علاقه

میانه رو

در همه فاکتورها همه چیز متوسط بوده است.

نتایج نشان داد افرادی که در کودکی، حمایت و توجه زیادی دریافت کرده بودند، از حقوق و سطح شادی و موفقیت بالاتری برخوردار بودند. از طرف دیگر، افرادی که تحت تربیت سخت قرار گرفته بودند، یعنی حمایت بالا و قانون مقررات زیاد در خانه، حقوق و سطح پیشرفت بالایی داشتند اما سطح شادی در آنها پایین بود و استرس بالایی را گزارش دادند.

منبع: سایت sciencedaily

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب