تنبیه برای تربیت کودکان

در تربیت کودک، علاوه بر به‌کارگیری روش‌های تنبیه، استفاده از روش دیگری به شما کمک خواهد کرد تا امیال یا خواسته‌های کودکتان را کنترل کنید. در این روش، از پیامدهای طبیعی برای شکستن عادات ناپسند و آموزش رفتارهای مناسب به‌طور همزمان استفاده می‌شود.


مقاله مرتبط: شیوه های صحیح و درست تنبیه کودکان


تصحیح بیش از حد به جای تنبیه بدنی

تصحیح بیش از حد برای کودکان روش بسیار مؤثری به جای تنبیه بدنی، فریاد زدن و سرزنش کردن کودک یا انواع دیگر تنبیه برای تغییر رفتارهای ناشایست محسوب می‌شود. این روش برای رفتارهای آزاردهنده شایع و عادت عصبی جدی‌تر یا حتی رفتارهای ناهنجار بسیار مؤثر است.

راهکارهایی برای تصحیح بیش از حد

از کودک می­‌خواهید که تلاش کند رفتار غلط خود را اصلاح نماید. به عنوان مثال کودک شما روی دیوار نقاشی می­‌کشد. به او بگویید: «دیوار کثیف شده است و یک نفر باید آن را تمیز کند تا دوباره قشنگ شود.» لوازم نظافت را در اختیار کودک قرار دهید و بر تمیز کردن دیوار نظارت کنید.

اگر کودک از دستورات شما سرپیچی کرد، با آرامش اما خیلی قاطع به او بگویید که احساسش را درک می­ کنید و می‌دانید که او به اندازه کافی در این کار مهارت ندارد. دست کودک را بگیرید و کمکش کنید؛ به عنوان مثال اگر اسباب بازی‌ها را جمع نمی­‌کند، دست‌هایش را بگیرید و مانند آدم ماشینی هدایتش کنید تا اسباب بازی‌ها را جمع آوری کند و در جای درست بگذارد.

جایگزین تنبیه بدنی کودکان

کودک را وادار کنید تا روی رفتارهای مثبت تمرین کند

برای نمونه اگر صدایش می‌کنید ولی او از توی حیاط جواب می‌دهد، مجبورش کنید مدتی در حیاط بماند و بعد وقتی دوباره صدایش کردید و او وارد اتاق شد، از او بخواهید برای جبران اشتباهش ده بار این کار را تکرار کند. از این روش می‌توانید در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید.


مقاله مرتبط: یک روش تنبیه کردن، محروم‌کردن موقت


حرف‌شنوی کودک را تحسین و آن را تقویت کنید

در صورتی که کودک رفتار شایسته‌ای در پیش گرفت، با دست و دلبازی او را تحسین کنید و به خاطر پیشرفتش یک پاداش کوچک به او بدهید.

و اما شما می­‌توانید از این تکنیک هم استفاده کنید:

شما می‌­توانید به ازای هر سه خواسته‌ای که کودک دارد، به یکی از آنها جواب مثبت بدهید. یعنی بی‌چون و چرا آن را قبول کنید. در واقع با این کار به او به اندازه‌ای توجه مثبت نامشروط خواهید کرد. به خواسته دوم جواب منفی بدهید و بر سر حرف خود بمانید. این کار به کودک یاد می‌دهد که باید گاهی صبر کند و همیشه امکان دریافت هر چه که می­‌خواهد، وجود ندارد. این کار در درازمدت مفهوم شکست را به کودک آموزش می­‌دهد.

برای خواسته سوم کودک شرط قرار دهید، شرطی که فاعل آن خود کودک باشد. یعنی از کودک بخواهید که کار خاصی را انجام دهد تا او را به خواسته‌اش برسانید. فراموش نکنید همیشه ابتدا کودک باید رفتار مورد نظر را انجام دهد، بعد به خواسته‌اش برسد و نه اینکه ابتدا به خواسته‌اش برسد، بعد حاضر شود رفتار مورد نظر شما را انجام دهد. اجرای این قوانین از ۲ سالگی می‌تواند شما را در جهت قانونمند شدن بیشتر کودک در سنین بالاتر یاری دهد.

براساس این روش، از کودک می‌خواهید رفتار ناشایست خود را اصلاح کند و در انجام این تکلیف بکوشد. تأکید و اصرار بر جبران رفتار نابهنجار مانند یک پادزهر عمل می‌کند، به‌طوری که کودک دیگر نمی‌خواهد آن رفتار ناپسند را مرتکب شود. در این هنگام باید مقاومت، گریه و بداخلاقی کودک را تا به آخر نادیده گرفت. البته این روش ممکن است برایتان آسان نباشد ولی ضروری است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب