سلامت روان شما بیش از یک تشخیص است. سلامت روان شامل، سلامت روحی و روانی شما، احساس شما در مورد خود و دیگران، توانایی شما در درک احساسات و کنار آمدن با مشکلات روزمره است. چند راه حل ساده برای کمک به بهبود سلامت روان شما وجود دارد…

اولین روش بهبود سلامت روان : مراقب بدن خود باشید

شما احتمالا این جمله را هزار بار شنیده اید، اما سلامت بدن شما بیش از آنچه که تصور می کنید، سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می دهد! سعی کنید غذاهای مغذی بیشتری بخورید تا زمانی که خوردن غذای سالم، تبدیل به عادت شود. از سیگار کشیدن اجتناب کنید. نوشیدن آب بسیار مهم و ضروری است. اگر فراموش می کنید که آب بنوشید، یک زنگ هشدار را تنظیم کنید تا به خودتان یادآوری کنید.

خواب کافی داشته باشید؛ زیرا کمبود آن با احتمال ابتلا به افسردگی در ارتباط است. شکر تصفیه شده را از وعده غذایی خود حذف کنید و به جای آن منیزیم بیشتر مصرف کنید. نشان داده شده که مصرف منیزیم به کاهش سردرد و خستگی کمک می کند. شما می توانید آن را در سبزیجات، بذر کدو تنبل، آواکادو و انجیر پیدا کنید. مهم است که ورزش کنید. ورزش موجب بهبود وضعیت کلی شما و کاهش اضطراب و افسردگی می شود.

دومین راه بهبود سلامت روان : به خودتان استراحت دهید

لحظاتی که همه چیز خیلی سخت و درهم برهم به نظر می آید، قدمی به عقب بردارید و هیچ کاری که استرس شما را زیاد کند، انجام ندهید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید. گاهی اوقات بهترین کار، انجام تمرینات تنفسی ساده است. چشم هایتان را ببندید و ۱۰ نفس عمیق بکشید. در هر نفسی که می کشید تا ۴ بشمارید و عمل دم را انجام دهید، سپس در حالی که تا ۴ می شمارید نفستان را نگه دارید و بعد از آن، دوباره با ۴ شماره نفستان را بیرون دهید. این کار خیلی سریع معجزه می کند…

راه بهبود سلامت روان

سومین راه بهبود سلامت روان : ارتباط

با کسانی که شما را دوست دارند و برای شما ارزش قائل هستند در ارتباط باشید. افراد حامی را انتخاب کنید و با کسانی که شما را ناراحت می کنند، قطع رابطه کنید. به یاد داشته باشید که بسیار مهم است بر روی روابطی کار کنید که به شما احساس عشق و ارزش بدهد.

چهارمین راه بهبود سلامت روان : حرف مثبتی به خودتان بزنید

تحقیقات نشان می دهند که طرز فکرتان راجع به خودتان، تاثیر زیادی بر احساس و حالتان دارد. وقتی ما درک منفی ای از خودمان و زندگیمان داشته باشیم، تجربیاتی خواهیم کرد که این موضوع را تایید می کنند. برای این کار از کلمات و جملات مثبت استفاده کنید که ارزش و قدرت شما را به شما نشان دهند. مثلا به جای «من یک بازنده ام، کار پیدا نمی کنم چون توی مصاحبه خراب کاری کردم» این جمله را بگویید: « من اون طوری که باید و شاید توی مصاحبه عمل نکردم؛ اما این به این معنی نیست که کار پیدا نمی کنم.»

پنجمین راه بهبود سلامت روان : کمک به دیگران

تحقیقات نشان می دهند که کمک کردن به دیگران، تاثیر مثبتی بر احساس شما درمورد خودتان دارد. مهربان و یاری رسان بودن، راهی عالی برای ایجاد عزت نفس در خودتان است.

ششمین راه بهبود سلامت روان : تعیین اهداف واقعی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب