یک مطالعه جدید نشان داده است که ازدواج بد، افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی در سنین بالا ــ مخصوصا در زنان ــ را افزایش می دهد.

محققان به مدت پنج سال، ۱۲۰۰ مرد و زن متاهل آمریکایی، ۵۷ تا ۸۵ ساله، را مورد بررسی قرار دادند. محققان دانشگاه ایالتی میشیگان، گفتند افرادی که ازدواجشان با همسرشان، بیش از حد منتقدانه و سخت هست، احتمال ابتلا به به بیماری قلبی در این افراد بیشتر از افرادی است که همسر حمایت کننده دارند…

رابطه ازدواج و بیماری قلبی

آن ها همچنین دریافتند که اثر مضر ازدواج بد در سلامت قلب، با سن افزایش می یابد. این امر ممکن است به این علت باشد که استرس های مرتبط با ازدواج، ممکن است موجب تحریک پاسخ های قلبی ــ عروقی بیشتر و شدیدتر، به علت کاهش عملکرد سیستم ایمنی و افزایش سن افراد شود.

زنان بیشتر در معرض بیماری قلبی هستند

زنان بیشتر احتمال دارد از سلامت قلب ضعیف، به دلیل ازدواج ناموفق، رنج ببرند. به گفته محقق برجسته هوی لیو، استاد جامعه شناسی، زنان تمایل دارند احساسات منفی را درونی کنند، و این امر آن ها را بیشتر در معرض افسردگی و مشکلات قلبی قرار می دهد.

رابطه ازدواج و بیماری قلبی

محققان همچنین دریافتند که به نظر می رسد بیماری قلبی، باعث کاهش کیفیت ازدواج برای زنان می شود، و نه مردان. این نویسندگان ادعا کردند که این امر، به این دلیل است که زنان بیشتر احتمال دارد، شوهر بیمار خود را حمایت کنند؛ در حالی که شوهران به احتمال کمتری این کار را برای همسران خود انجام می دهند.

لیو در نشست خبری دانشگاه توضیح داد:

“به این ترتیب، سلامت نامناسب زنان، ممکن است بر میزان ارزیابی کیفیت زناشویی وی تأثیر بگذارد؛ اما سلامت ضعیف شوهر، به نظر وی به ازدواج آسیب نمی رساند.”

لیو افزود که یافته های منتشر شده در روز ۱۹ نوامبر در مجله سلامت و رفتار اجتماعی، نشان دهنده نیاز به مشاوره ازدواج و حمایت از زوج های مسن تر است.

“مشاوره ازدواج به طور عمده، بر زوج های جوان متمرکز است؛ اما این نتایج نشان می دهد که کیفیت زناشویی در سنین بالاتر مهم است، حتی زمانی که زوج ۴۰ یا ۵۰ سال است که ازدواج کرده اند.”

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب