والدین هنگام مشاهده­ کودک خود در حال دکتربازی با همسالان خود برخوردهای متفاوتی با این موضوع بروز می­‌دهند. برای مثال ممکن است نگران ­شوند، دچار سردرگمی شده و با عصبانیت یا شتاب‌ زده واکنش نشان دهند. همچنین سؤالات متعددی برای بسیاری از والدین در این مورد مطرح است؛ از قبیل اینکه آیا این بازی­‌ ها طبیعی است یا نشانگر اختلالی در روند رشد کودک محسوب می ­‌شود؟ اغلب در چه سنی رایج است؟ علت بروز آن در کودکان چیست؟ در این مقاله به پاسخ پرسش­‌ های فوق خواهیم پرداخت…

آیا دکتربازی طبیعی است؟

این قبیل بازی ­‌ها در روند رشد جنسی کودک کاملاً طبیعی است و به خودی خود هیچ جای نگرانی وجود ندارد. از طرفی غیرممکن است که بتوان کودک را از این بازی ­‌ها بازداشت، اما باید در نظر داشت طبیعی بودن این قبیل بازی ­‌ها در شرایطی قابل حصول است که:
    ـ بازی اکتشافی و از روی کنجکاوی بوده و از قبل برنامه ­ریزی نشده باشد.
    ـ طرفین بازی سر بازی توافق داشته باشند.
    ـ کودک با کودکان همسال خود بازی کند.
    ـ همراه با ترس، اضطراب و خشم نباشد.
    ـ هنگامی که بزرگسالی به طور مستقیم تذکر دهد، از این نوع بازی‌­ ها کاسته شود.

این قبیل بازی­‌ های جنسی اغلب در چه سنی رایج است؟

بازی ­‌های جنسی همچون «دکتربازی» و «مامان ­‌بازی» در کودکان از حدود ۳ سالگی شروع می­­‌ شود و تا سنین دبستان ادامه می­‌یابد.

علت «دکتربازی» در کودکان چیست؟

علت این قبیل بازی ­‌ها علاوه بر رشد جنسی کودک، این است که کودکان در این سنین با این دسته بازی ها به ارضای حس کنجکاوی در مورد بدن سایر کودکان خواهند پرداخت. هر گونه برخورد عجولانه یا پرخاشگرانه با کودک حین مشاهده­ وی می­‌تواند با ایجاد مقاومت در کودک حس کنجکاوی او را به سمت جنبه­ جنسی منحرف کند و زمینه‌ساز انحراف اخلاقی در کودک شود.

چه زمانی دکتربازی خطرناک می­‌شود؟

والدین باید دقت داشته باشند که نظارت، همچون سایر جنبه ­‌های رشد کودک باید اعمال شود، به‌ خصوص باید مراقب موارد زیر بود:
    ـ اگر بازی به شکل پرخاشگرانه انجام شود.
    ـ با اکراه و اجبار انجام شود.
    ـ فریبکارانه صورت گیرد.
    ـ موجب آزار و آسیب کودک دیگری شود.
    ـ بازی با کودک بزرگسال یا کودکی که بیش از حد سن خود و به طور غیرمعمول اطلاعات جنسی منتقل می­‌کند.

دکتربازی کودکان

بهترین برخورد والدین هنگام مواجهه با دکتربازی کودکان چه خواهد بود؟

پیش از هر چیز هنگام بازی سعی کنیم آن ها را تنها نگذاریم و گاهی نه به صورت والد کنترلگر بلکه دوستانه و در قالب بردن خوراکی، یا دعوت به کاری، یا تمایل به شرکت در بازی از تنها ماندن کودکان در زمان طولانی جلوگیری کنیم. با رعایت حریم خصوصی کودک در صورتی که به هر دلیلی کودک را در حال بازی جنسی دیدیم، ضمن پرهیز از بروز خشم یا هر واکنش شتاب‌ زده‌ای، با آرامش توجه کودکان را از ابعاد جنسی بازی دور کنیم.

مثلاً وارد بازی شویم و بدین ترتیب روند بازی کودکان را قطع کنیم. در صورتی که کودکان برهنه بودند، از آن ها بخواهیم لباس‌­ های خود را بپوشند سپس به آن ها آموزش حریم خصوصی دهیم.
در صورتی که کودکان متوجه حضور والدین نبودند، با آرامش، روند بازی کودکان را با صدا زدن و دعوت برای دیدن یک کارتون یا خوردن یک خوراکی یا… قطع ­کنیم سپس در قالب بازی به آن ها آموزش حریم خصوصی خواهیم داد.

نتیجه گیری

والدین باید در نظر داشته باشند با توجه به طبیعی بودن بازی­‌های جنسی و با عنایت به عدم موفقیت والدین جهت جلوگیری کامل انجام این بازی­‌ ها، بهتر است با حفظ آرامش و خودداری از برخوردهای شتاب‌ زده و فراگیری رفتارهای طبیعی در هر مرحله از رشد کودک و اعمال بهترین روش برخورد با کودک در این موارد، به کودک در روند رشد جنسی که جزئی از طبیعت او است، کمک کرده و از بروز مشکلات آتی در کودک جلوگیری نمایند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب