چگونه مردان می توانند در بهبودی زنان با سابقه سوء استفاده جنسی در کودکی، نقش داشته باشند؟

تحقیقات نشان داده از هر ۶ مورد بهبودی،‌ یک مورد بهبودی با کمک مردان بوده است. کودک آزاری جنسی تنها در حدود دو درصد از مردان (یک در ۵۰) و در میان زنان ۱۵ درصد (یک در شش) است. بسیاری از افراد بر این باورند افرادی که در کودکی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند هرگز بهبود پیدا نکرده و از رابطه جنسی لذت نخواهند برد.

در واقع بهبودی کامل امکان پذیر است و شخص می تواند زندگی جنسی بسیار لذت بخشی را تجربه کند. اگر شما مردی هستید که عاشق زنی شده  که قربانی سوء استفاده جنسی در کودکی است، می توانید با حمایت های خود باعث بهبودی کامل وی شوید.

تاریخچه جنسی

در ابتدا بهتر است تاریخچه جنسی را مرور کنید، در اکثر فرهنگ ها از مردان توقع می رود  که رابطه جنسی را رهبری کرده و زنان را به آن سمت هدایت کنند. اما گاهی این سوق دادن بسیار تحمیل کننده، سخت گیرانه و گاهی به نظر تهدید آمیز می آید. بازماندگان سوء استفاده جنسی اغلب نمی توانند رابطه جنسی بدون رابطه و اوج لذت جنسی را تحمل کنند.

درمان سوء استفاده جنسی

مردان می توانند نقش کلیدی در فرایند بهبود این افراد بازی کنند. وقتی مردان این چالش را با عشق و صبوری می پذیرند این رابطه بسیار صمیمانه خواهد شد و رابطه جنسی بسیار خوبی دو طرف خواهند داشت…

مردان چگونه می توانند کمک کنند؟

  • سوء استفاده به زنان آموخته که مردان در رابطه جنسی از کنترل خارج می شوند، پس شما کنترل خود را حفظ کنید.
  • اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. کتاب هایی در این زمینه مطالعه کنید و از روانشناسان برای این مشکل کمک بگیرید.
  • ریسک را بپذیرید. کنار آمدن با افرادی که قربانی سوء استفاده جنسی شده اند کار سختی است. ممکن است رابطه شما نجات پیدا نکند و این خیلی غم انگیز است اما به ندرت این اتفاق می افتد.
  • آهسته پیش بروید و درک کنید که او باید کنترل رابطه جنسی را در دست بگیرد و ممکن است که این حالت مدت زمان زیادی ادامه پیدا کند.
  • شما نمی توانید او را درمان کنید و یا مجبورش کنید تا از رابطه جنسی لذت ببرد. او باید خودش، باعث بهبود خودش شود و دوباره احساس لذت از رابطه جنسی را کشف کند. وظیفه شما حمایت عاطفی وی است. از وی بپرسید چه احساسی دارد و به حرف هایش گوش دهید. شما نمی توانید بهبودی او را در دست بگیرید. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که از سر راه کنار رفته و موانع بهبودی وی را از سر راه بردارید.
  • او باید متوجه شود که شما بیشتر از رابطه جنسی به او اهمیت می دهید. گاهی این موضوع را به او یادآوری کنید.
  • با احساساتتان صادق باشید. بدون شک و تردید این مسیر را طی کنید. در این راه ممکن است احساس ناکامی، بی تابی و طرد شدگی جنسی داشته باشید. طبیعی است اگر این احساسات به شما دست بدهد ولی او را سرزنش نکنید، سوء استفاده جنسی را سرزنش کنید.
  • در این زمان شما هدف خشم او قرار خواهید گرفت و این کاملاً طبیعی است. سعی کنید برداشت شخصی از آن نداشته باشید.
  • بازماندگان سوء استفاده جنسی اغلب مجبور به توقف رابطه جنسی می شوند. به او این اجازه را بدهید و بگویید که در کنارش هستید و به حرف هایش گوش خواهید داد.
  • در طول رابطه جنسی چندین بار چک کنید که آیا احساس خوبی دارد و نیاز به توقف رابطه جنسی احساس نمی کند؟
  • وقتی که دوباره آن خاطرات به سراغش آمد از او بپرسید که چه چیزی می بیند؟ چه احساسی دارد؟ تو در کنار من امن هستی و من چیزی که تو نخواهی را انجام نخواهم داد.
  • شبکه حمایتی برای خود داشته باشید. با دوستانتان صحبت کنید. به روان درمانی بروید.
  • زمانی را در نظر بگیرید که در رابطه با آن اتفاق صحبتی نشود. مثلا یک روز در هفته، چند ساعت در روز یا هر مدت زمانی که فکر می کنید برای هر دوی شما مفید است.
  • بهترین ابزار برای کمک به این افراد: محبت، انعطاف پذیری، ابتکار، طنز، دانش در رابطه با نیازها و محدودیت ها، و صبر، مقدار زیادی از صبر و شکیبایی است.
  • و اینکه بدانید راه بسیار طولانی تا بهبودی در پیش دارند.

 

منابع:

Davis, L.  Allies in Healing: When the Person You Love Was Sexually Abused as a Child. William Morrow, NY, 1991.

Davis, L. The Courage to Heal: A Guide for Women Survivors of Child Sexual Abuse (20th Anniversary edition). William Morrow, NY, 2008.

Haines, S. Healing Sex: A Mind-Body Approach to Healing Sexual Trauma. Cleis Press, San Francisco, 2007.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب