درمان حرفه ای بیش فعالی کودکان

درمان حرفه ای بیش فعالی فقط مصرف دارو نیست. درمان‌ های مؤثر دیگری نیز وجود دارند که می‌ تواند به کودکان مبتلا به بیش فعالی کمک کند تا توانایی خود را برای توجه بیشتر، کنترل رفتارهای تکانشی و کاهش بیش فعالی بهبود بخشند.

وعده‌ های غذایی مغذی، بازی و ورزش و یادگیری مهارت‌ های اجتماعی بیشتر، همه بخشی از یک برنامه درمانی متعادل است که می‌ تواند عملکرد کودک مبتلا به بیش فعالی را در مدرسه و روابطش با دیگران، بهبود بخشیده و استرس و نا امیدی را در وی کاهش دهد.

دارو تنها درمان نیست

محرک‌ هایی مانند ریتالین و آدرال که اغلب برای اختلال بیش فعالی /کمبود توجه (ADHD یا ADD) تجویز می‌ شوند، اما ممکن است بهترین گزینه برای فرزند شما نباشد و قطعاً این تنها درمان حرفه ای بیش فعالی نیست. داروهای ADHD ممکن است به کودکتان کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته باشد یا حداقل در کوتاه‌ مدت بی‌ حرکت یکجا بنشیند؛ اما تا به امروز شواهد کمی وجود دارد که نشان می‌ دهد پیشرفت تحصیلی، روابط یا مشکلات رفتاری را در دراز مدت بهبود پیدا می‌ بخشد؛ و حتی در کوتاه‌ مدت، دارو تمام مشکلات را حل نخواهد کرد و علائم ADHD را کاملاً حذف نمی‌ کند.

علاوه بر این، نگرانی‌ ها در مورد اثرات این داروهای قوی بر روی مغز در حال رشد کودکان، وجود دارد؛ و عوارض جانبی مانند تحریک‌ پذیری، از دست دادن اشتها و بی‌خوابی نیز می‌ تواند مشکل‌ ساز شود. دارو یک ابزار است، نه یک درمان حرفه ای بیش فعالی.

    – نکات مهم درباره دارو درمانی

هر کس پاسخ‌ های متفاوتی به داروهای ADHD می‌ دهد. برخی از کودکان پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ ای دارند؛ در حالی‌ که برخی دیگر بسیار کم یا اصلاً بهبودی ندارند. عوارض جانبی نیز از کودکی به کودک دیگر متفاوت است و برای بعضی از آن‌ ها عوارض آن به‌ مراتب بیشتر از منافع داروها است.

به دلیل این که هر کس پاسخ متفاوتی می‌ دهد، پیدا کردن دارو و دوز مناسب آن زمان‌ بر خواهد بود. دارو درمانی زمانی که در کنار دیگر درمان‌ ها قرار بگیرد اثرگذارتر است و کودک شما نتیجه بهتری از داروها خواهد گرفت؛ مثلاً اگر مهارت‌ های مقابله‌ ای جدید یاد بگیرد.

داروها همیشه باید تحت نظارت مصرف شود. هنگامی‌که داروهای ADHD با دقت مورد استفاده قرار نگیرند، تأثیر کمتری خواهند داشت و خطرناک است. پزشک باید بر عوارض جانبی نظارت داشته و احساس فرزندتان را بداند و بر اساس آن، دوز لازم را تجویز کند. اگر فرزندتان دارو مصرف می‌ کند، به این معنا نیست که تا ابد باید دارو بخورد. اگر داروها مؤثر نبود می‌ توانید با مشورت پزشک، مصرف داروها را به‌ آرامی قطع کنید.


مقاله مرتبط : متیل فنیدیت، درمان اختلال بیش فعالی


درمان حرفه‌ ای برای بیش فعالی

متخصصان ADHD می‌ توانند به شما در ایجاد یک برنامه درمانی مؤثر برای درمان بیش فعالی کودک کمک کنند. از آنجایی‌ که ADHD به بهترین وجه به ترکیبی از درمان‌ ها و استراتژی‌ ها پاسخ می‌ دهد، مشاوره با چندین متخصص توصیه می‌ شود…

  • یکی از این متخصصان برای درمان بیش فعالی، روان‌ پزشکان کودک و نوجوان هستند که برای تجویز دارو و تشخیص بیش فعالی به این متخصصین باید مراجعه کنید. 
  • متخصص بعدی، روانشناس است. این افراد با تشخیص بیش فعالی و کمبود توجه و روان‌ درمانی به شما کمک می‌ کنند. روانشناسان به افراد مبتلا به بیش فعالی کمک می‌ کنند تا احساساتشان را بررسی کنند.
  • گروه سوم درمانگران شناختی- رفتاری هستند. تنظیم برنامه، اصلاح رفتار در مدرسه و خانه، ایجاد اهداف به‌ هم‌ پیوسته برای رفتار و موفقیت و کمک به خانواده‌ ها و معلمان برای حفظ پاداش و پیامدهای آن، از کارهایی است که درمانگران شناختی – رفتاری انجام می‌ دهند.

مرکز مشاوره اکسیر در کنار روانپزشک کودک، روانشناس و متخصص درمانگر کودک هم دارد که در جریان تشخیص و درمان، بهتر به شما می‌ تواند کمک کند.

  •  گروه چهارم متخصصان تربیتی هستند. این گروه تکنیک‌ هایی برای موفقیت و پذیرش در مدرسه را آموزش می‌ دهند.

    – رفتاردرمانی برای درمان حرفه ای بیش فعالی

روش های مختلف درمان حرفه ای بیش فعالی

رفتاردرمانی که همچنین به‌ عنوان اصلاح رفتار نیز شناخته‌ شده است، نشان داده است که یک درمان بسیار موفق برای کودکان مبتلا به ADHD است. این درمان زمانی مفیدتر است، که درمان همراه برای کودکانی که داروهای محرک مصرف می‌ کنند، باشد و حتی ممکن است اجازه کاهش دوز دارو نیز داده شود.

رفتاردرمانی شامل تقویت رفتارهای مطلوب از طریق پاداش، و کاهش رفتارهای نامطلوب با ایجاد محدودیت و پیامدهای آن است. مثلاً یکی از مداخلاتی که معلمان انجام می‌ دهند پاداش دادن به کودکی است که تلاش کوچکی داشته که قبل از صحبت در کلاس دست خود را بالا ببرد، فرض این است پاداش دادن به تلاش برای تغییر، کل رفتار جدید را تشویق می‌ کند.

برای تشخیص بیش فعالی در فرزند خود اینجا کلیک کنید.

به‌ عنوان والدین، شما می‌ توانید با کمک درمانگر شناختی ــ رفتاری یک برنامه اصلاح رفتاری ویژه برای فرزند مبتلا به بیش فعالیتان ایجاد کنید. تمرکز درمانگر شناختی ــ رفتاری بر روی راه‌ حل‌ های کاربردی، برای مشکلات روزمره است. این درمانگران می‌ توانند برنامه اصلاح رفتار را در خانه و مدرسه ایجاد، و شما را در شکل دادن رفتار کودکتان حمایت کنند.

از آنجایی‌ که علائم مبتلایان به بیش‌ فعالی به‌ شدت متغیر است، شکیبایی کلید رفتاردرمانی است. یک روز کودکتان ممکن است بسیار خوب رفتار کند و روز دیگر به الگوهای قبلی برگردد. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که آموزش و تمرین جواب نمی‌ دهد. با این‌ حال، در طول زمان رفتاردرمانی، علائم ADHD را بهبود می‌ بخشد.


مقاله مرتبط : درمان بیش فعالی کودکان


    – آموزش مهارت‌های اجتماعی

از آنجا که کودکان مبتلا به نقص کمبود توجه اغلب، با تعاملات اجتماعی ساده دچار مشکل هستند و عزت‌ نفس پایینی دارند، نوع دیگری از درمان حرفه ای بیش فعالی که می‌ تواند به آن‌ ها کمک کند، آموزش مهارت‌ های اجتماعی است. به‌ طور معمول، آموزش مهارت‌ های اجتماعی در یک محیط گروهی، توسط یک درمانگر هدایت می‌ شود که رفتارهای مورد نظر را انجام می‌ دهد و سپس کودکان آن را تکرار می‌ کنند.

در این گروه کودکان می‌ آموزند چطور واکنش‌ های دیگران را تعبیر کنند و به‌ طور قابل قبولی به آن‌ ها پاسخ دهند. گروه مهارت‌ های اجتماعی همچنین باید بر روی انتقال این مهارت‌ های جدید به دنیای واقعی، کار کند.

اگر کودک شما مبتلابه بیش فعالی / کمبود توجه است بهتر است هر چه سریع‌ تر برای درمان اقدام کنید. درمان‌ های ترکیبی بهترین درمان، برای درمان بیش فعالی است…

 

منبع: Helpguide و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب