درمان بیش فعالی/ نقص توجه

به‌عنوان پدر و مادر، شما تأثیر زیادی بر روی درمان بیش فعالی/ نقص توجه فرزند خود دارید. شواهد نشان می‌دهد که رژیم غذایی سالم، ورزش و انتخاب‌های هوشمندانه روزانه، می‌تواند به کودک کمک کند تا علائم ADHD خود را کنترل کند. این بدان معنی است که کودک شما می‌تواند درمان بیش فعالی/ نقص توجه را امروز از خانه شروع کند.

روش‌ های ساده در درمان بیش فعالی/ نقص توجه

    – قدرت ورزش:

ورزش کردن یکی از ساده‌ ترین و مؤثرترین راه‌ های کاهش علائم ADHD است. فعالیت فیزیکی بلافاصله موجب افزایش سطح دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین مغز می‌ شود که همگی تمرکز و توجه را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. به‌ این‌ ترتیب ورزش و داروهای ADHD مانند ریتالین و آدرال عملکرد مشابهی دارند؛ اما برخلاف داروها، ورزش نیازی به تجویز ندارد و باعث ایجاد عوارض جانبی نیز نمی‌ شود.

فعالیت‌ هایی که نیاز به توجه دقیق به حرکات بدن دارند مانند رقص، ژیمناستیک، هنرهای رزمی و اسکیت بورد، برای کودکان مبتلا به ADHD مفید هستند. ورزش‌ های تیمی نیز انتخاب خوبی است. عنصر اجتماعی، آن‌ ها را جالب می‌ کند.

    – صرف وقت در طبیعت:

“زمان سبز” مزایای فراوانی برای مبتلایان به بیش فعالی دارد. مطالعات نشان می‌ دهد که صرف وقت در طبیعت، علائم ADHD در کودکان را کاهش می‌ دهد. در صورت امکان، کودک خود را تشویق کنید تا در روز حداقل ۳۰ دقیقه خارج از خانه بازی کند.

    – اهمیت خواب:

خواب منظم و باکیفیت می‌ تواند منجر به بهبود چشمگیر علائم ADHD شود. با این‌ حال، بسیاری از بچه‌ هایی که ADHD دارند، در به خواب رفتن در شب دچار مشکل هستند. گاهی اوقات این مشکلات خواب به علت داروهای محرک است و کاهش دوز و یا قطع دارو به‌ طور کامل مشکل را حل خواهد کرد. با این‌ حال، درصد زیادی از کودکان مبتلابه ADHD که از داروهای محرک استفاده نمی‌کنند نیز، مشکلات خواب دارند.

اگر فرزند شما یکی از آن‌ها باشد، این گام‌ ها می‌ تواند به شما کمک کند.
  1. تعیین زمان خواب منظم (و تأکید به اجرای آن).
  2. اگر صدای محیط کودکتان را بیدار نگه می‌ دارد صدای مزاحم را پیدا کنید و از بین ببرید.
  3. خاموش کردن تمام وسایل الکترونیکی (تلویزیون، کامپیوتر، بازی‌های ویدئویی) حداقل یک ساعت قبل از خواب.
  4. محدودیت فعالیت بدنی در شب.

    – تغذیه خوب:

مطالعات نشان می‌ دهد وقتی صحبت از درمان بیش فعالی/نقص توجه است، حتی آنچه می‌ خورید و زمانی که می‌ خورید می‌ تواند تفاوت ایجاد کند. برنامه غذایی و خوردن میان وعده‌ ها را طوری برنامه‌ ریزی کنید که فاصله بین آن‌ ها بیشتر از سه ساعت نباشد، این امر به ثابت نگه‌داشتن قند خون فرزندتان کمک می‌کند، باعث به حداقل رساندن تحریک‌ پذیری و کمک به توجه و تمرکز وی می‌شود.

سعی کنید در هر وعده غذایی یا میان وعده، کمی پروتئین و کربوهیدرات‌ های پیچیده را اضافه کنید. سطوح روی، آهن و منیزیم فرزندتان را بررسی کنید. بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD کمبود این مواد معدنی را دارند. افزایش سطح آن‌ ها مخصوصاً آهن، ممکن است به کنترل علائم ADHD کمک کند. مطالعه‌ ای نشان داده است که مکمل‌ های آهن، بهبودی‌ مانند مصرف قرص‌ ها را ایجاد می‌ کنند.


مقاله مرتبط : درمان بیش فعالی کودک

مقاله مرتبط : درمان بیش فعالی در تهران

مقاله مرتبط : درمان حرفه‌ای بیش فعالی

مقاله مرتبط : درمان اختلال بیش فعالی/ نقص توجه


درمان بیش فعالی/ نقص توجه

نکاتی برای حمایت از درمان بیش فعالی فرزندتان

  1. یک‌ روال را دنبال کنید. مهم است که زمان و مکان را برای همه‌ چیز تنظیم کنید تا کمک کنید کودک مبتلا به ADHD درک کند و انتظارات را برآورده سازد. روال ساده و قابل پیش‌ بینی برای وعده‌ های غذا، مشق شب، بازی و خوابیدن ایجاد کنید.
  2. از ساعت و زمان‌سنج استفاده کنید. در خانه ساعت بگذارید و یک ساعت بزرگ را در اتاق فرزندتان قرار دهید. برای انجام کارهای فرزندتان، مانند انجام تکالیف یا آماده شدن در صبح زمان زیادی در نظر بگیرید. برنامه کودکتان را ساده کنید.
  3. اجتناب از زمان بیکاری، ایده خوبی است، اما کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است بیشتر حواسش پرت شود، اگر فعالیت‌ های خیلی زیادی بعد از مدرسه داشته باشد.
  4. یک مکان آرام به وجود آورید. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما یک فضای آرام و خصوصی برای خود دارد.
  5. تنظیم خانه به یک روش سازمان‌ یافته. اطمینان حاصل کنید که کودک شما می‌ داند که هر چیزی جای خود را دارد.

سخن پایانی

کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نقص توجه ، در انتقال آنچه در یک محیط یاد گرفته‌ اند به محیط دیگر دچار مشکل می‌ شوند. برای مثال، آن‌ ها ممکن است یاد گرفته باشند که چگونه طغیان‌ های آنی را در مدرسه کنترل کنند، اما بی‌ صبری دیگران باعث قطع آن در خانه می‌شود.

کودکان مبتلابه اختلال بیش ‌فعالی/ کمبود توجه معمولاً در حین انجام وظایف در الگوهای قابل ‌پیش‌ بینی و در مکان‌ های قابل ‌پیش‌ بینی، به موفقیت دست می‌ یابند، به‌ طوری‌ که آن‌ ها می‌ دانند که شما چه انتظاری از آن‌ ها دارید و چه‌ کار باید انجام دهند. برای تشویق تغییرات مثبت در همه موقعیت‌ ها، کودکان مبتلا به ADHD نیاز به ثبات دارند. مهم است که والدین کودکان مبتلابه ADHD یاد بگیرند، چگونه روش‌ های رفتار درمانی را در خانه اعمال کنند.

متخصصین کودک مرکز مشاوره اکسیر روش‌ ها و تکنیک‌ های ساده‌ای، برای درمان بیش فعالی/ نقص توجه کودکان در منزل را به شما عزیزان آموزش می‌ دهند.

منبع: Helpguide و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب