“باید به یاد داشته باشید که مردان مرد و زنان، زن هستند؛ و با وجود شباهت های بسیار، برخی تفاوت های واقعی نیز وجود دارد.” هلن فیشر

در این مطلب به بیان تفاوت های بین مردان و زنان می پردازیم.

تفاوت بین مردان و زنان

  – دیدن متفاوت چیزها

مردان و زنان به معنای واقعی کلمه، همه چیز را به روش های مختلف مشاهده می کنند. مردان شبکیه چشم ضخیم تر و سلول های M بزرگ تری نسبت به زنان دارند. سلول های M مسئول ردیابی حرکت اشیا هستند. زنان دارای سلول های P بیشتری هستند که مسئول شناسایی اشیاء و همچنین تجزیه و تحلیل بافت ها و رنگ ها هستند.

مردان و زنان

  – استفاده از نیمکره های متفاوت

مردان و زنان اطلاعات را به طور متفاوت پردازش می کنند. مردان بیشتر از نیمکره چپ مغز استفاده می کنند، در حالی که زنان تمایل به استفاده از هر دو نیمکره دارند.

به طور خاص، زنان تمایل به توسعه قابلیت های کلامی در هر دو طرف مغز خود دارند. شواهد علمی نشان می دهد، دخترها معمولا از واژه های بیشتری نسبت به همتایان مردشان استفاده می کنند، اگر از آن ها خواسته شود داستان، شخص، شی، احساس، یا محلی را توصیف کنند. مردان در عین حال تمایل کلامی خود را تنها در نیمکره چپ متمرکز کرده اند … و همچنین مراکز “کلامی” کمتری دارند.

آن ها همچنین بین مناطق مغزی که مسئول حافظه و مناطقی که مسئول زبان و بیان است ارتباطات کمتری دارند.

  – شکل گیری قبل از تولد

جنین های نر و ماده شروع به نشان دادن اختلافات مغزی در اوایل ۲۶ هفته می کنند. در این مرحله، مغز زنان شروع به ساختن جسم پینه ای ضخیم تر می کند، که بخشی از مغز است که نیمکره چپ و راست را به هم متصل می کند.

  – خنک مانند خیار

در طول دوره های استرس، در بدن مردان و زنان هورمون اکسی توسین آزاد می شود … اما استروژن زن با اکسی توسین ترکیب شده و باعث ایجاد آرامش می شود، در حالی که ترکیب تستوسترون با اکسی توسین باعث ایجاد تمایل مردان به رفتار تهاجمی می شود.

  – تفکر سه بعدی

مردان بهتر از زنان می توانند به اشیا به شکل سه بعدی فکر کنند. این مهارت ممکن است در دورانی که مردان به شکار می رفتند و به طور منظم در جنگ های رقابتی شرکت داشتند، توسعه یافته باشد.

  – چهره ها و اجسام متحرک

در ماه اول زندگی یک نوزاد دختر، تماس چشمی آن ها بیش از ۴۰۰٪ افزایش می یابد، و یک نوزاد پسر به طور قابل توجهی بهبودی را کمتر نشان خواهد داد. در یک مطالعه انجام شده در مورد ۱۰۰ نوزاد، دختران ترجیح می دهند که به چهره زنان جوان نگاه کنند، در حالی که پسران اجسام متحرک را ترجیح می دهند.

  – ذهن ریاضی

محدوده مغزی که فکر می کنند توانایی های ریاضی را تحت تاثیر قرار می دهد در مردان بزرگ تر از زنان است. مناطق مغزی که مهارت های ریاضی و هندسی را کنترل می کنند نیز حدود چهار سال زودتر در مردان رشد می کند.

مردان و زنان

  – رگ های برجسته

هر چه حجم عضله بیشتر باشد، خون بیشتری برای سوختن لازم دارد. از آنجایی که مردان به طور متوسط توده عضلانی بیشتری نسبت به زنان دارند، آن ها رگ های برجسته تری نیز خواهند داشت.

  – عزیزم، کلیدهای من کجاست؟

به یاد آوردن در زنان بهتر از مردان است. زنان احتمال بیشتری دارند که با استفاده از نشانه ها مسیر را پیدا کنند، در حالی که مردان با استفاده از جهت و فاصله حرکت می کنند؛ بنابراین یک زن احتمالا بیشتر می گوید: “به سمت راست بروید تا به مک دونالد برسید، سپس به سمت راست پچیده و ادامه دهید تا به بالای تپه برسید”.

یک مرد احتمال دارد بیشتر بگوید: “باید سه مایل به سمت شمال بروید، سپس به خیابان دوازدهم رسیده و باید ۲ مایل دیگر ادامه دهید”.

  – مانند یک خفاش می شنوند

دختران ۱۱٪ نورون بیشتری نسبت به پسران در مراکزی از مغز دارند که زبان و شنوایی را کنترل می کنند. زنان نه تنها زنان را بهتر از مردان می شنوند، بلکه می توانند بین طیف وسیع تر صداهای هیجانی مانند گریه نیز تمایز قائل شوند.

  – نگرانی مزمن

زنان بیش از مردان نگران هستند. هیچ دلیل خاصی برای این وجود ندارد، اما تفاوت های هورمونی و عوامل محیطی می توانند در این موضوع نقش داشته باشند. ولی نهایتا این نگرانی به سود خانم ها است، می تواند در پیش بینی و حل مشکلات به آن ها کمک کند.

  – نادیده گرفتن

در طول رشد جنین پسر، تستوسترون، تشکیل سیستم شنوایی را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب می شود که مغز از نویز ناخواسته و صداهای تکراری را نشنود و آنها را نادیده بگیرد.

  – بیماری ها و ایمنی‌ بدن‌

میزان‌ کلسترول‌ (LDL) در خون‌ مرد بیشتر است و در فزونی‌ مقدار چربی‌ موجود در گردش‌ خون‌ و نیز رسوب‌ پلاک های‌ آترواسکلروزی‌ اثر زیادی‌ دارد و از این‌ رو بیماری های‌ قلبی‌ و سکته‌ مغزی‌ را در میان‌ مردان‌ افزایش‌ می ‌دهد؛ و از سویی‌ باعث‌ کاهش‌ پاسخ‌ آنتی ‌بادی ها است‌ که‌ خود باعث آسیب‌ پذیری‌ دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ مرد می شود.

  – طول انگشت

هورمون های تستوسترون و استروژن، ژن هایی را کنترل می کنند که تعیین کننده طول انگشتان هستند. تستوسترون به طور کلی با انگشت حلقه بلند تر، در حالی که استروژن با انگشت اشاره بلندتر مرتبط است.

  – اختلالات عصبی

مردان بیشتر از زنان از اختلالات عصبی مانند خواندن و نوشتن و اوتیسم رنج می برند. مطالعات نشان داده اند که این مسئله ژنتیکی است. مغز مردان نسبت به نقص ژنتیکی مستعد است، در حالی که زنان نیاز به جهش های ژنتیکی شدیدتری دارند تا شرایط مشابهی را ایجاد کنند.

مردان و زنان

  – محرومیت از خواب

مطالعه ای در دانشگاه دوک نشان داد که مردان محرومیت از خواب را بهتر از زنان تحمل می کنند. وقتی زنان به اندازه کافی نمی خوابند، از لحاظ ذهنی و جسمی اذیت خواهند شد. در این وضعیت آن ها در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و افسردگی هستند، در حالی که محرومیت از خواب برای مردان عوارض کم تری دارد.

  – پاهای سرد

جریان خون در زنان بیشتر در اطراف اندام های تحتانی متمرکز است، در حالی که در مردان آن را به طور مساوی گسترش می دهد. به همین دلیل است دست و پای زنان سردتر از مردان است.

 

مقاله مرتبط: حقایقی درباره تفاوت های روانشناختی بین زنان و مردان

مقاله مرتبط: تفاوت های جسمی و روانشناختی زنان و مردان

مقاله مرتبط: زوج درمانگر در غرب تهران

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب