مسواک زدن ، موضوعی نیست که بتوان در اهمیت آن شک کرد و هر کودکی باید یاد بگیرد که حداقل دو بار در روز و ترجیحا بعد از هر غذا، دندان هایش را مسواک بزند؛ همچنین لازم است که از نخ دندان نیز استفاده کند. ولی در مورد بعضی از والدین، مجبور کردن کودکانشان به این که هر صبح خودشان، دندان هایشان را مسواک بزنند، یک درگیری همیشگی است…

جنگ مسواک زدن

آیا دندان های شیری نیاز به مسواک زدن دارند؟

اکثر والدین اهمیت مسواک زدن را درک میکنند؛ ولی از آنجایی که دندان های کودک دائمی نیستند، گاهی این کار را جدی نمی گیرند. دندان های شیری، اساس رشد دندان های دائمی هستند.

پوسیدگی این دندان ها، تنها درد ایجاد نمیکنند، بلکه می تواند بالقوه خطرناک باشد؛ زیرا می تواند منجر به عفونت یا افتادن زود هنگام دندان شوند که بعدا، محل دندان دائمی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و باعث می شود که دندان های دائمی کج در بیایند…

تقلید از والدین

اگر کودک ببیند که شما به طور مرتب، دندان های خود را مسواک میزنید، او نیز مشتاق خواهد شد که چنین کند. مدت ها قبل از اینکه کودک واقعا بتواند دندانش را مسواک بزند، به او مسواک خودش را بدهید. مقداری خمیر دندان روی آن بگذارید و به او اجازه دهید که با آن کلنجار رود. در حدود دو سالگی، می تواند حرکات را مانند شما انجام دهد.

نخ دندان

خودتان نیز، استفاده از نخ دندان را قبل از مسواک زدن فراموش نکنید.

وسیله ای شبیه به تیر و کمان برای نگه داشتن نخ دندان وجود دارد که استفاده از نخ دندان را برای کودک آسان تر میکند. همچنین نخ دندان های معطر برای کودک جالب ترند…

به کودک بیاموزید که چطور مسواک کند

به کودک بیاموزید که چطور مسواک بزند

در حالی که کودک شما مهارت پیدا میکند، او را تشویق کنید که طریقه مسواک زدن خود را نیز اصلاح کند. به او بگویید که مسواک ماشین اسباب بازی کوچکی است که باید آن را روی دندان هایش حرکت دهد.

در این مورد ترانه ای را مثل “مسواک بزن، مسواک بزن …. تا میکروبا کشته بشن” یا “صبح و ظهر و قبل از خواب، مسواک بزن مسواک، تا دهان تو گردد خوشبو و تمیز و پاک” بسازید و هنگامی که کودک مشغول به مسواک زدن است، آن را بخوانید.

به او اجازه دهید، بعد از این که مسواک زدید، دندان های شما را وارسی کند. سپس شما نیز دندان های او را مورد وارسی قرار دهید.

به همراه کودک دندان های خود را نیز مسواک کنید، تا کودک بتواند شما را الگوی خودش قرار دهد…

به او یاد دهید که بعد از مسواک زدن، زبان خودش را روی دندانش بکشد و حس کند که دندان هایش چقدر نرم و تمیز شده اند.

با استفاده از انگیزش مثبت، این عادت را در کودک ایجاد کنید

تمام تلاش های اولیه کودک در مسواک زدن را، شدیدا تحسین کنید. به کودک اجازه دهید که مسواک و خمیر دندان خودش را انتخاب کند. اغلب کودکان خمیر دندان های فانتزی و معطر را دوست دارند.

مسواک زدن را در برنامه شبانه کودک قرار دهید. بدین ترتیب، قصه ای که شب ها برای کودک خود می گویید، به شکل پاداشی برای مسواک زدن او در میاید.

از یک زمان سنج یا (تایمر) استفاده کنید. زمان را برای مدتی طولانی تر از زمانی که معمولا کودک مسواک میزند، تنظیم کنید و کودک را تشویق کنید تا زمان به صدا درآمدن زنگ تایمر، به مسواک زدن ادامه دهد.

پیشرفت کودک را ثبت کنید. یک جدول دندان سالم تهیه کنید، هر بار که کودک مسواک میزند، یک خط یا ستاره روی جدول بکشید. هنگامی که جدول پر شد، او به عنوان جایزه یک خوراکی دریافت خواهد کرد (که باید بعد از خوردن آن به دقت مسواک بزند)

از دندان پزشک برای انگیزه دادن استفاده کنید 

برای این که از ترس از دندان پزشک پیشگیری کنید و کودک را برانگیزید که به مسواک زدن عادت کند، پیش از این که مشکلی به وجود بیاید، ملاقاتی را با یک دندان پزشک ترتیب دهید.

عقاید در مورد این که سن مناسب برای این کار چقدر است، فرق میکند و از دوازده تا هیجده ماهگی و یا هنگامی که کودک دوازده دندان دارد و حتی تا سن دو یا سه سالگی متفاوت است.

کودک را برای ملاقات با دندان پزشک، آماده کنید. با کودک (دندان پزشک بازی) کنید و یا این که کتابی را در مورد رفتن به دندان پزشکی، برایش بخونید. در مورد این که کودک چه چیزی را در آنجا میبیند و چه کاری انجام میدهد، با او صحبت کنید.

از دندانپزشک خواهش کنید که برای کودک شرح دهد که چطور مسواک بزند و چرا مسواک زدن برای کودک مهم است. همچنین کودکان و والدین آن ها می توانند با مطالعه کتاب هایی در این زمینه، آگاهی خود را بیشتر کنند…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب