هنوز هم دلیلی در مورد این که چه چیزی باعث خواب دیدن ما می شود، وجود ندارد؛ اما محققان فرضیه های زیادی را در این مورد ارائه کرده اند و البته قابل باورترین آن ها می تواند این باشد که ما در خواب آرزوهای خودمان را یک بار دیگر مرور می کنیم و همچنین سعی در آن داریم تا کارهای روزانه خودمان را به گونه دیگری به انجام برسانیم. البته در این مورد همچنان نیز محققان در حال تحقیق هستند.

یکی از واقعیت ها در مورد خواب و رویاها این است که زنان و مردان رویاهای متفاوتی دارند. مطالعات دانشگاه مونترال در مورد تفاوت خواب دیدن در مردان و زنان، از میان ۵۷۲ نفر نزدیک به ۱۰هزار یادداشت در مورد خواب هایشان گردآوری کرد که نشان می داد، خواب بد مردان معمولا شامل بلایای طبیعی (سیل، آتش سوزی، فوران آتش فشان، زلزله)، تحت تعقیب بودن و مورد حمله حشرات قرار گرفتن می شود.

در حالی که خواب بد زنان، اکثرا در مورد جر و بحث با شریکشان یا شرایطی که باعث تقویت احساسات نامناسب، تحقیر یا نا امیدی می شود، است. ضمن اینکه زنان بیشتر از مردان دچار کابوس می شوند و از خواب می پرند.

در ادامه به بررسی تفاوت خواب دیدن در زنان و مردان می پردازیم…

تفاوت خواب دیدن در زنان و مردان

تفاوت خواب دیدن در زنان و مردان

    – مردان درباره مردان و زنان درباره زنان و مردان خواب می بینند:

مردان تمایل به دیدن خواب درباره مردان دیگر دارند، در حالی که زنان به یک اندازه درباره مردان و زنان خواب می بینند. ۶۷ درصد از رویای مردان، درباره مردان دیگر است؛ در حالی که ۴۸ درصد از افراد در رویاهای زنان را زنان دیگر تشکیل می دهند. دلیل مشخصی برای این موضوع وجود ندارد، اما از آنجایی که زنان عزت نفس خود را از روابطشان و مردان از عملکردشان بدست می آورند، کاملا منطقی است که زنان درباره روابطشان رویا ببینند و مردان رویاهایی ببینند که در حال رقابت با مردان دیگر هستند.

    – نوع روابط:

مردان در مورد روابط تهاجمی و خصمانه با غریبه ها رویا می بینند؛ در حالی که زنان در مورد روابط با افراد آشنا رویا می بینند. همین طور زنان بیشتر احتمال دارد در مورد پرخاشگری کلامی خواب ببیند تا در مورد خشونت فیزیکی. تحقیقات همچنین نشان داده است مردان در رویاهای خود با مردان دیگر خصمانه و با زنان دوستانه برخورد می کنند، در حالی که زنان به یک میزان با زنان و مردان رویاهای خود خصمانه و دوستانه برخورد می کنند.

به طور خلاصه، زنان تمایل به خواب دیدن راجع به احساسات، روابط و نزدیک شدن به دیگران دارند، در حالی که مردان رویاهایی درباره خشونت و غریبه ها را می بینند…

    – کابوس های بیشتر در زنان:

زنان کابوس های مکرر و شدیدتری نسبت به مردان گزارش می دهند. جنی پارکر، روانشناس، از گروهی مردان و زنان بین ۱۸ تا ۲۵ ساله خواست تا رویاهای خود را ثبت کنند. وی در تحقیقات خود اظهار می دارد: “مهم ترین یافته های او این است که زنان به طور کلی کابوس های بیشتری نسبت به مردان تجربه می کنند.”

طبق تحقیقات او، کابوس های زنان را می توان به طور گسترده ای به سه دسته تقسیم کرد:

  1. رویاهای ترسناک
  2. از دست دادن عشق دیگری
  3. رویاهای خجالت آور

در رویاهای دلپذیر رویاپرداز اغلب پرخاشگر بوده است. زنان رویاهایی ناخوشایند بیشتری نسبت به مردان داشته اند و رویاهای ناخوشایند آن ها شامل بدبختی بیشتر، خود منفی و ناکامی و شکست بوده است.

تفاوت جنسیتی دیگر این بود که مردها بسیار بیشتر در مورد حشرات، مارها و موش‌ها کابوس می‌بینند همچنین کابوس های مردان خشن‌تر و منفی‌تر است و این که زنان اغلب شخصیتی در خواب دارند که در تلاش برای کمک به آن ها است اما مردان در کابوس های شان تنها هستند و کسی کنارشان نیست.

    – زنان اغلب در مورد کار خود رویا می بینند:

در یک بررسی ۲۰۰۳ که توسط بانک بریتانیایی NatWest انجام شد، ۸۰ درصد از زنان و ۶۰ درصد مردان گزارش دادند که در مورد کار رویا می بینند. به طور شگفت انگیزی رویاهای زنان در مورد کار نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است که این ممکن است انعکاسی از نقش رو به رشد زنان در نیروی کار امروز باشد…

مردان و زنان هر دو درباره کار و شغل خود رویا می بینند اما رویاهای مردان بیشتر در مورد موفقیت در کار است اما زنان تمایل دارند در مورد بیان احساسات در محل کار، و همچنین چالش های برقراری تعادل بین خانه و کار، رویا ببینند.

 خوب این به چه معنا است؟

به گفته کارشناس رویا و نویسنده معنی مخفی رویاها، کریگ همیلتون پارکر، “رویاها می توانند چیزهایی را که در زندگی ما نگران کننده هستند، برجسته کنند و می توانند به ما در حل مشکلات عاطفی و همچنین مشکلات زندگی، در زندگی روزمره و کار ما کمک کنند.”

    – به یاد آوردن:

زنان بیشتر از مردان رویاهای خود را به خاطر می آورند. نه تنها مردان و زنان در مورد چیزهای مختلف رویا می بینند، بلکه رویاهایشان را نیز به صورت متفاوتی درک می کنند. زنان سطح بالاتری از “یادآوری رویا” را گزارش می دهند، که به سادگی نشان می دهد که احتمال دارد بیشتر آن ها رویای خود را به خاطر بسپارند. زنان نیز احتمال بیشتری دارند که رویاهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و راجع به آن ها صحبت کنند، شاید تعبیر خواب و یا استفاده از یک فرهنگ لغت رویاها کمک کند تا معنای رویاهای خود را درک کنند. محققان در یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات خواب نیز دریافتند که سن بر روی یادآوری خواب تاثیر می گذارد.

رویاهای ما می توانند به مشکلات و راه حل های بالقوه در زندگی واقعی ما اشاره کنند…

لین دالفن، بنیانگذار مرکز تفسیر رویاها و نویسنده آیا رویاها درست هستند، در رابطه با اینکه با رمزگشایی رویاها می توانید پتانسیل بالقوه خود را کشف کنید، می گوید:

“هنگامی که شما دچار کابوس می شوید، ناخودآگاه شما به شما این امکان را می دهد که بدانید که بیشتر با چه مشکل خاصی روبرو شده اید، چرا که ذهن آگاه شما اجازه می دهد که آن را باور کنید. کابوس ممکن است ترسناک باشد، اما همچنین نشان می دهد که چگونه با مشکل خود مقابله کنید. اغلب راه حل به شکل یک تصویر یا موقعیتی که در رویای خود ایجاد کرده اید، خود را نشان می دهد. شما می توانید همه چیز را به وضوح در خواب خود را ببینید.”

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب