یک متخصص شادی در انگلیس، یک ابزار آنلاین برای افرادی که دچار سوء مصرف الکل هستند و قصد ترک کردن دارند، طراحی کرده است.

یک ورزش ساده ذهنی

پروفسور پل دولان، نویسنده کتاب پر فروش “خوشحالی با استفاده از طراحی”، دانش خود در علوم رفتاری و شناختی را برای ایجاد ابزاری ساده و ابتکاری به کار گرفت. او یک ورزش ساده ذهنی، به نام “اصلاح سوگیری شناختی” را برای کاهش هر گونه ترجیح ناهشیار الکل به کار گرفت.

مردم اغلب تلاش زیادی برای ترک کردن عادات بد خود می کنند. مشکل اینجاست که اراده و تلاش کافی نیست، و یک راه ضعیف برای کنترل رفتارهای تکانشی، مثل مصرف الکل در بلند مدت است.

روش کار

این تمرین مغزی دارای یک اثر ثابت و پایدار در تغییر رفتار است. در مرحله اول، سایت کاربران را از نظر سرعت پاسخگویی به محرک های (تصویر) الکلی و غیر الکی آزمایش می کند. سایت این کار را با اندازه گیری سرعت واکنش به محرک ها، انجام می دهد. اگر چنین سوگیری ای وجود داشت، کاربران تشویق می شوند تا ۱۵ دقیقه از وقت خود را به هل دادن محرک های الکلی به خارج و جایگزین کردن محرک های غیر الکلی به سمت خود، صرف کنند؛ کاربرد این عمل کم کردن تمایل مصرف کنندگان، در آینده است.

تنها پس از ۴ جلسه ۱۵ دقیقه ای، ابزار دوباره از کاربر آزمون خواهد گرفت، که یک کاهش سوگیری و علاقه نسبت به الکل دیده می شود. این به نوبه خود باعث می شود کاربران روز به روز کمتر رفتارهای تکانشی به سمت مصرف الکل داشته باشند…

ترک مصرف الکل

این فرایند در تاریخ ۱۸ می ۲۰۱۶ در شبکه بی بی سی، به عنوان یک مستند نشان داده شد که در پی آن آقای فیل با استفاده از همین تمرین شناختی، تمایل ناخودآگاه خود را نسبت به نوشابه های گازدار کاهش داد.

استاد دولان کاربردهای مفید “اصلاح سوگیری شناختی” را توضیح می دهد:

“این ابزار از نشستن زیاد بر روی صندلی روانشناسان جلوگیری می کند و باعث می شود در چند جلسه ۱۵ دقیقه ای، به خواست خود در رابطه با تغییر عادات بد خود دست پیدا کنید.”

و در پایان این که، این ابزار فقط برای ترک الکل یا نوشابه گازدار نیست. بلکه نسخه های مختلف آن برای اختلالات دیگر مانند اضطراب، افسردگی و وسواس نیز کاربرد دارد. اصلاح سوگیری شناختی، به افراد در کنترل کردن خود کمک می کند.

برای ورود به این تمرین آنلاین، و آشنایی بیشتر، بر روی لینک زیر کلیک کنید…

https://attentiontraining.co.uk/index.html?utm_medium=Newspage&utm_source=LSE

 

منبع تحقیق:

London School of Economics (LSE). “New brain-training tool to help people cut drinking.” ScienceDaily.

تاریخ انتشار:

۱۹ می ۲۰۱۶

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

نویسنده: حمید احدی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب