ترس از رانندگی

اگرچه این فوبیا نام رسمی ندارد، ترس از رانندگی بسیار شایع است و ممکن است خفیف یا شدید باشد. برخی از افراد فقط از موقعیت‌های خاص رانندگی مانند رانندگی در طوفان یا اتوبان‌ها می‌ترسند، در حالی که برخی دیگر از نشستن ساده پشت فرمان می‌ترسند.

فوبیاهای مرتبط با ترس از رانندگی

اغلب هراس‌های دیگر می‌توانند با ترس از رانندگی، به خصوص یک یا چند مورد از موارد زیر مرتبط باشند:

آگورافوبیا یا ترس از مکان‌های باز

ترس از رانندگی معمولاً با آگورافوبیا همراه است. این نوع فوبیا عبارت است از ترس از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که نمی‌توانید به ‌راحتی از آن خارج شوید یا از آن‌ها فرار کنید. رانندگی یکی از گروه‌های اصلی است که در آن آگورافوبیا تجلی می‌یابد.

کلستروفوبیا یا ترس از مکان‌های بسته

گاهی ترس از رانندگی با کلاستروفوبیا مرتبط است. این ترس به راحتی در فضای محدود ماشین برانگیخته می‌شود. برخی از افراد مبتلا به کلاستروفوبیا گزارش می‌دهند که ترس آن‌ها به عنوان مسافر بدتر است، در حالی که برخی دیگر بیشتر از راننده بودن می‌ترسند.

اضطراب عملکرد

رانندگی یک مسئولیت بزرگ است. نه تنها باید امنیت خود را حفظ کنید بلکه باید مراقب امنیت مسافران و افراد بیرون از ماشین هم باشید. افرادی که اضطراب عملکرد دارند ممکن است به توانایی‌های رانندگی خود اعتماد نکنند. ممکن است این ترس هنگام حضور مسافر افزایش یابد، خصوصاً برای افرادی که اضطراب اجتماعی دارند.

ترس از تصادف

کسانی که از ترس از تصادف رنج می‌برند، سعی می‌کنند از موقعیت‌هایی جلوگیری کنند که خطر فیزیکی را افزایش می‌دهد. به عنوان یک فعالیت ذاتاً پرخطر، رانندگی پتانسیل ایجاد فوبیای مبتنی بر ریسک را دارد.


مقاله مرتبط: رانندگی کردن یا صحبت کردن؟ همه چیز درباره کارکرد مغز


ترس از سفر

ترس از سفر، ترس از همه نوع حمل و نقل را در بر می‌گیرد. بسیاری از افراد مبتلا به این هراس، با رانندگی در مکان‌های آشنا مشکلی ندارند اما از رانندگی در مقصد یا مسیرهای جدید می‌ترسند.

ترس از مراجع قدرت

طبیعی است که کنار مراجع قدرت کمی عصبی شویم، اما برخی افراد از هر گونه تماس با مراجع قدرت وحشت دارند. افراد مبتلا به این هراس معمولاً هنگام رانندگی نزدیک ماشین‌های پلیس، آتش‌نشانی یا آمبولانس ترس دارند.

آشنایی با علل ترس از رانندگی

فوبیای ساده رانندگی

بسیاری از افراد ترس ساده رانندگی را تجربه می‌کنند که با ترس دیگری مرتبط نیست. هراس رانندگی توسط عوامل مختلفی ایجاد می‌شود، از جمله:

  • تجربه بد: اگر در تصادف رانندگی بوده‌اید، ممکن است در معرض خطر ترس از رانندگی باشید. سایر محرک‌های احتمالی شامل این موارد هستند: رانندگی در یک طوفان بزرگ، گم شدن یا رانندگی در ترافیک غیر منتظره سنگین. لازم نیست مشکل برای شما پیش آمده باشد. شاهد تصادف بد بودن و یا حتی مشاهده آن در اخبار، یا دانستن اینکه برای شخصی این اتفاق افتاده باشد، کافی است تا این ترس را تحریک کند.
  • خانواده یا دوستان: نحوه برخورد والدین و دوستانتان با رانندگی ممکن است بر نحوه احساس شما نسبت به آن تأثیر بگذارد. اگر یکی یا هر دو والد رانندگانی محتاط باشند، عجیب نیست که نگرانی‌شان را درونی کنید.
  • برخی از ترس‌های رانندگی دلیل مشخصی ندارند. برخی از افراد پس از سال‌ها تجربه موفقیت‌آمیز در رانندگی متوجه می‌شوند که دچار ترس از رانندگی شده‌اند. برخی دیگر هرگز تمایل به یادگیری رانندگی ندارند. خوشبختانه، پیدا کردن علت به منظور درمان فوبیا ضروری نیست.

درمان فوبیای رانندگی

همیشه بهتر است که برای هرگونه هراس رانندگی به دنبال درمان حرفه‌ای باشید تا از عدم وجود بیماری دیگر مانند آگورافوبیا یا کلاستروفوبیا جلوگیری کنید. بدون درمان، حتی یک هراس رانندگی نسبتاً خفیف ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. گزینه‌های درمان برای یک هراس رانندگی ساده، از جلسات روان درمانی فردی گرفته تا سمینارها، جلسات مواجهه گروهی و کلاس‌های آموزش روان‌شناختی است.

مواجهه با ترس، ممکن است روش خوبی برای غلبه بر این فوبیا باشد. گاهی یک مربی رانندگی خصوصی نیز می‌تواند این مشکل را برطرف سازد. ترس از رانندگی می‌تواند تأثیر عمده‌ای در تقریباً همه زمینه‌های زندگی شما داشته باشد. با وجود کمک‌های حرفه‌ای و سخت‌کوشی، هیچ دلیلی وجود ندارد که در ترس خود زندانی شوید.

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب