ساعات کار طولانی تر شده و مسیرهای طولانی به محل کار و منزل، خواب را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است. به علاوه افرادی که خسته از محل کار به منزل بر می گردند، ممکن است به جای خوابیدن، به تماشای تلویزیون یا گشت و گذار در اینترنت مشغول شوند…

اختلال در متابولیسم بدن

خواب نامناسب، سطح هورمون های استرس را بالا می برد و متابولیسم بدن را دچار اختلال می کند. این اختلالات می توانند به افسردگی،‌ چاقی، بیماری های قلبی، دیابت، و فشار خون بالا منجر شوند.

تاثیرات محرومیت از خواب بر چهره و صورت

چهره افراد محروم از خواب

یک مطالعه جدید نشان می دهد که محرومیت از خواب، ویژگی های صورت از جمله چشم ها، دهان و پوست و عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج نشان می دهد که چهره افراد محروم از خواب، با داشتن پلک افتاده، چشم های قرمز، چشم های متورم و تیرگی دور چشم مشخص می شود.

کمبود خواب با پوست رنگ پریده، چین و چروک و یا خط های ریز کنار لب ها در ارتباط است. این افراد همچنین نگاه غمگین تر دارند و اندوه ناشی از خستگی همراه با آن هاست.

    – تاثیر چهره بر ارتباطات:

از آنجا که چهره حاوی مقدار زیادی از اطلاعات است که به واسطه آن، انسان ها با هم تعامل می کنند؛ میزان خستگی که افراد نشان می دهند در رفتار دیگران با آن ها تاثیرگذار است…

مطالعه ای در ماه سپتامبر در موسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد انجام شد. از ده نفر در دو نوبت جداگانه عکس برداری شد؛ بعد از هشت ساعت خواب طبیعی و پس از ۳۱ ساعت  محرومیت از خواب،  این عکس ها در آزمایشگاه در ساعت ۱۴:۳۰ در هر دو وضعیت گرفته شد….

چهل شرکت کننده به ۲۰ عکس صورت با توجه به ۱۰ حالت چهره، خستگی و غم و اندوه امتیاز دادند. ادراک صورت شامل یک شبکه عصبی تخصصی و یکی از توسعه یافته ترین مهارت های ادراکی بصری در انسان است. ظاهر صورت می تواند قضاوت ویژگی هایی مانند اعتماد، پرخاشگری و شایستگی را تحت تاثیر قرار دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب