زمانی که مدیری وارد محل کارش می شود و در جمع کارمندان قدم برمی دارد، قدرت آن را دارد که نگرش آن‌ ها را در آن روز یا حتی روزهای بعد تغییر دهد. شما به عنوان مدیر، مهم ترین عامل ایجاد انگیزه در کارمندان خود هستید.

کلمات، حالت بدن و حتی حالت چهره شما بر عقیده‌ ی کارمندان در مورد طرز تلقی شما از آن‌ ها، تأثیرگذار است. تمام این عوامل، کارمندان را از نظر شما درباره‌ ی آن‌ ها و میزان ارزششان برای شما و شرکت آگاه می سازد.

ایجاد انگیزه در کارمندان

رمز ایجاد روحیه و انگیزه قوی در کارمندان

رمز ایجاد روحیه و انگیزه قوی در کارمندان، در انتقال این احساس که آن‌ ها برای شما مفید و با ارزش هستند، نهفته است. اگر کارمندان احساس کنند با کار خود نقش مهمی ایفاد می کنند، علاقه‌ ی آن‌ ها به کارشان دو چندان می شود و اهتمام بیشتری به آن می ورزند. برای برخی از کارمندان، احساس ارزشمند بودن به اندازه‌ ی درآمد خوب و فرصت‌ های ارتقاء، حائز اهمیت است.

راه هایی برای ایجاد انگیزه در کارمندان

حال باید دید چگونه می توانیم در کارمندان انگیزه ایجاد کنیم:

  – حضور محسوسی داشته باشید:

حاضر شدن شما سر کار و اعلام حضورتان در آغاز روز، لبخند را بر لبان کارمندان می نشاند. تنها با قدم زدن در محل کار و صبح بخیر گفتن همراه با لبخندی بر لب، معجزه می کنید.

  – از کارمندان تعریف و تمجید کنید:

لازم نیست تعریف و تمجید از کارمندان شکل ویژه و خارق العاده‌ ای داشته باشد. تنها با احترام قائل شدن برای آن‌ ها و به کاربردن الفاظی چون «لطفا» و «متشکرم» می توانید به سادگی موجب تقویت روحیه‌ ی کارمندان شوید. همچنین، بیان عبارت ساده «کار بزرگی انجام دادی» به کارمندی که استحقاق آن را دارد، تأثیر شگرفی برجا می گذارد.

  – اهداف شفاف و مشخصی داشته باشید:

بیان زمان سررسیدها، اهداف و ملزومات کار جهت انجام هرچه بهتر امور ضروری است؛ اما گاه با وجود اطلاع‌ رسانی خوب، تغییری در برنامه‌ ها رخ می دهد. اغلب اوقات این تغییرات به تفصیل شرح داده نمی شوند. در چنین مواقعی، کارمندان احساس می کنند آنقدر مهم نبوده‌ اند که در جریان دلایل این تغییرات قرار گیرند. یا حتی ممکن است فکر کنند که مدیر شرکت مرتکب اشتباه شده است.

این افکار، انگیزه‌ ی کارمندان را کم رنگ می سازد. برای پیشگیری از چنین مسائلی، می توان مرتباً‌ نظر کارمندان را درباره امور کاری جویا شد و بدین وسیله، اطمینان حاصل کرد که آن‌ ها از اهداف و انتظارات مورد نظر مطلع هستند. بر این اساس چنانچه برنامه‌ ای با تغییر روبه‌رو شد، دلایل این تغییر را برای کارمندان شرح دهید و به آن‌ ها اجازه دهید در حل مشکل پیش‌ آمده، مشارکت داشته باشند.

  – همواره نظر خود را درباره‌ ی کار افراد اعلام کنید:

اجازه دهید کارمندان از مواقعی که کارشان رضایت‌ بخش بوده است، آگاهی یابند. این نکته در مواقعی که کار آن‌ ها مورد رضایت نیست هم صادق است و شما باید آن‌ ها را از عدم رضایت خود و دلیل آن آگاه سازید. این مواقع، فرصت مناسبی برای بهبود کار آن‌ ها فراهم می آورد. از آن‌ ها بپرسید به عنوان مدیر می توانید کمکی به آن‌ ها بکنید یا خیر.

همچنین در انتظار نظرات آن‌ ها باشید و با آن‌ ها به گفتگو بنشینید. این کار موجب می شود آن‌ ها احساس کنند شما از کارشان دلخور نیستید، اما از صمیم قلب مشتاق یاری آن‌ ها و حل مشکلاتشان هستید.

  – برای هر کار عکس‌ العمل و واکنش متناسبی در نظر بگیرید:

علاوه بر اعلام رضایت خود از کارهای ارزنده کارمندان، برای آن‌ ها پاداش در نظر بگیرید. یک راه ارزان و مؤثر جهت قدردانی از آن‌ ها، نوشتن نامه‌ های تشکر و قدردانی است. اما چنانچه کارمندی مطابق با اهداف و انتظارات شرکت پیش نرود،‌ انگیزه‌ ی کارمندان دیگر را از بین می برد؛ چرا که کارمندان دیگر ممکن است فکر کنند اگر بقیه کاری را انجام نمیدهند، آن‌ ها چرا باید انجام دهند. بنابراین باید تبعات مناسبی برای عملکرد کارمندان در نظر گرفت.

  – نسبت به کارمندان خود شناخت بیشتری پیدا کنید:

تلاش برای شناختن کارمندان، امری ضروری است. شما باید درباره‌ ی خانواده، فعالیت‌ های آن‌ ها پس از ساعات کاری و علایقشان اطلاع کسب کنید. این کار به معنای فضولی در زندگی خصوصی آن‌ ها نیست،‌ بلکه به کمک این اطلاعات می توانید عوامل ایجاد انگیزه در آن‌ ها را شناسایی کنید. افراد مختلف به شیوه‌ های متفاوتی انگیزه پیدا می کنند. ابتدا باید دانست آن‌ ها از کار چه میخواهند، در زندگی به دنبال چه هستند و برای آینده چه برنامه‌ ای دارند. گاه تحقق اهداف امری دشوار است؛ اما کمک به افراد برای نایل شدن به اهداف شغلیشان، بدون شناخت آن‌ ها، امری غیر ممکن است.

  – بر دانسته‌ های خود بیافزایید:

به عنوان مدیر شرکت ایجاد انگیزه در محیط کار از وظایف شماست. بنابراین یادگیری شیوه‌ های جدید و ابتکاری این امر نیز بر عهده‌ ی شماست. برای این منظور میتوانید از کلاس‌ های مرتبط یا آموزش‌ های الکترونیکی بهره جویید. در بعضی از شرکت‌ ها برای مدیران، برنامه‌ های کمک آموزشی ویژه‌ ای فراهم است.

این روش برای آموزش شیوه‌ های جدید ایجاد انگیزه در کارمندان، بسیار کارآمد است. چنانچه در شرکت شما چنین دوره‌ هایی وجود ندارد، به بخش منابع نیروی انسانی مراجعه نمایید و با آن‌ ها درباره‌ ی اهمیت افزایش دانسته‌ های خود صحبت کنید. مجهز شدن به شیوه‌ های جدید و نوین، یکی از راه‌ های رشد و ترقی تجارت‌ هاست.

  – ساعاتی را در کنار کارمندان سپری کنید:

روزانه چند دقیقه از وقت خود را به صحبت با کارمندان اختصاص دهید. به آن‌ ها فرصت دهید نظرات و دغدغه‌ های خود را برای شما بازگو کنند. این امر حاکی از توجه شما به رضایت خاطر آن‌ ها از شرکت است. حتی میتوانید به طور ماهانه، سالانه و یا طبق هر برنامه‌ ی زمانی دیگر، به انتقادات و پیشنهادات کارمندان رسیدگی کنید. با این کار از نزدیک پای صحبت کارمندان مینشینید و از نقاط ضعف و قوت شرکت در طول آن دوره اطلاع می یابید. گفتگو‌های سازنده، حتی اگر به شکل غیر رسمی صورت گیرند، در ایجاد انگیزه در کارمندان بسیار مؤثر هستند.

  – به احساسات کارمندان درباره‌ ی موقعیت شغلیشان توجه کنید:

بسیاری از کارمندان، کار خود را به امید ارتقاء به مراتب بالاتر آغاز کرده‌ اند. یک راه برای تقویت روحیه و انگیزه‌ ی این دسته از کارمندان، گفتگو دربارهِ امکان ارتقاء و پیشرفت آن‌ هاست. این مسئله ممکن است مربوط به ترفیع، یافتن موقعیت‌ های بهتر یا حتی کار در شرکت‌ های دیگر باشد. شما باید ثابت کنید به آنچه برای آن‌ ها مهم است، اهمیت میدهید و آن‌ ها باید باور داشته باشند شما برای کمک به آن‌ ها در جهت دستیابی به اهدافشان، آنجا هستید. آنگاه خواهید دید که تلاش خود را مضاعف می کنند.

  – کارمندان را در جریان امور شرکت قرار دهید:

شما به عنوان مدیر شرکت، حتماً میدانید هنگامی که فرد مافوقی چیزی را از شما پنهان میکند، چه حسی پدید می آید. در این شرایط، حتی با آنکه مسئله‌ ی محرمانه ای در میان نیست،‌ رئیستان شما را در جریان امور قرار نداده است. کارمندان شما ممکن است همواره دچار چنین احساسی باشند. با خبر نمودن آن‌ ها از مسائل شرکت، حتی در مواردی که مستقیماً آن‌ ها را تحت تأثیر قرار نمیدهد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

کارمندان تمایل دارند از مسائل شرکت آگاه و در آن سهیم باشند. برگزاری جلسات توجیهی، به منظور اطمینان یافتن از آگاهی همه در مورد امور شرکت، فکر خوبی است. چنانچه امر حساس یا خارج از برنامه‌ ای مانند یک بازدید در حال وقوع است، آن‌ ها را در جریان آن قرار دهید. یک راه دیگر برای تقویت انگیزه‌ ی کارمندان، برگزاری جلسات در مواقعی است که شرکت در حال تغییر سیاست‌ های موجود خود است. در این جلسات، نظرات کارمندان را جویا شوید.

در آخر، باید گفت ایجاد محیطی مطلوب برای شما و کارمندانتان، بر عهدهِ‌ ی شما است. شخصی می گفت: “قدرت شما، به اندازه‌ ی ضعیف‌ ترین حلقه‌ ی ارتباطیتان است.” تقویت انگیزه‌ ی کارمندان، این پیوندها را محکم‌ تر می سازد و کادر شما را به گروه موفق‌ تری تبدیل می کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب