اعتیاد در بین نوجوانان یکی از معضلات جامعه امروزی و دغدغه های والدین است که ما سعی داریم در این مقاله بسیار جامع به آن بپردازیم…

جیمز و تامی پدر و مادر دختر ۱۷ ساله ای به نام لیز هستند که معمولا در مدرسه با گروه پارتی کن ها رفت و آمد دارد. او یک بار در مدرسه و زمان نهار در حال خوردن مشروب دستگیر شد و سه روز بعد از مدرسه اخراج شد. او از قوانین رفت و آمدی که پدر و مادرش برای نیمه شب و آخر هفته گذاشته اند سرپیچی می کند و معمولا تمام شب را بیرون سپری می کند.

جیمز و تامی هردو می دانند که مشکلی جدی وجود دارد ولی هرکدام روش متفاوتی را برای حل این مشکل دنبال می کنند. تامی می خواهد با صحبت کردن از خطرات مصرف مواد او را از این کار منصرف کند ولی جیمز می خواهد او را چند روز در خانه حبس کند و درصورت لزوم از تنبیه بدنی نیز استفاده کند. این تنها یک نمونه از موارد اعتیاد در بین نوجوانان برخورد نادرست والدین است.

اعتیاد در بین نوجوانان

اعتیاد به مواد مخدر و الکل در میان نوجوانان

وقتی که یک نوجوان رو به مواد مخدر می آورد، ناخواسته در روابط خانوادگی خود دچار مشکل می شود. ارتباطات پیچیده تر و درگیری ها بیشتر می شود و والدین معمولا مداخله ی موثری نمی توانند انجام دهند. این عوامل استرس زا می تواند تاثیر بدی بر رابطه ی خانواده داشته باشد اما روش برخورد پدر و مادر با این مشکل تعیین می کند که وضعیت رو به بهبود می رود و یا اوضاع به هرج و مرج کشیده خواهد شد.

اعتیاد در بین نوجوانان

با وجود اینکه هردوی آن ها (جیمز و تامی) قصد بهبود شرایط را دارند اما در پرسیدن این سوال ناموفق هستند که: چرا لیز این تصمیم ها را می گیرد ؟‌ با این رفتار ها و سرپیچی ها می خواهد چه چیز را به آنها بفهماند؟

به خاطر اینکه آنها فقط می خواهند رفتار لیز را تصحیح کنند و به نیاز های او توجهی نمی کنند درنتیجه به راه حل درست نزدیک نمی شوند.


مقاله مرتبط : نقش خانواده درمانی در اعتیاد نوجوانان


مشکل اصلی

سوال اصلی در این شرایط این است که چرا لیز این تصمیم ها را می گیرد؟ با این کار چه چیزی را می خواهد نشان دهد؟

هسته ی اصلی مشکل این است که لیز نمی تواند مشکلات خود را با والدینش در میان بگذارد زیرا از انتقاد ها و قضاوت های آنها می ترسد. در نتیجه، لیز مشکلات خود را با دوستانی در میان می گذارد که او را بدون قید و شرط قبول دارند. وقتی با دوستان خود به خوردن مشروب می پردازد آزادانه می تواند مشکلات خود را با آنها در میان بگذارد، در واقع مشروبات الکلی یک وسیله ی ارتباطی با افرادی است که او را می پذیرند.

به منظور جلوگیری از شکاف درحال گسترش، جیمز و تامی باید تمرکز خود را به جای مصرف مواد بر روی زندگی شخصی دخترشان بگذارند. این کار ساده نخواهد بود ولی هیچگاه برای بهبود روند ارتباطات در خانواده دیر نیست.

اقدامات لازم در مواجهه با اعتیاد در بین نوجوانان

در اینجا سه راه معرفی شده است که به وسیله ی‌ آنها می توانید به تنظیم زندگی شخصی نوجوانتان بپردازید و به او این پیام مهم را انتقال دهید که شما به آن اهمیت می دهید:

    – گوش دادن با گوش احساس:

به عنوان والدین،‌ ما در نصیحت کردن مهارت زیادی داریم اما متاسفانه نصیحت کردن نمی تواند نوجوان ما را به صورت احساسی ارضا کند. آنها کسی را می خواهند که بدون قضاوت و یا نصیحت کردن به حرف های آنها گوش دهد. برای این منظور شما باید دیدگاه خود را فراموش کرده و فقط به حرف های آنها توجه کنید. با دقت به احساساتی که در داستان هایشان جاسازی شده است گوش دهید. خشم، غم و اندوه، بی اعتمادی و یا سردرگمی را می شنوید؟ همینطور که گوش می دهید در ذهنتان یادداشت برداری کنید.

    – با ملایمت به احساسات آنها رسیدگی کنید:

بعد از گوش دادن،‌ برجسته ترین احساسی که در داستان های آنها شنیدید را به خودشان گوشزد کنید. البته قرار نیست که نقش درمانگر را ایفا کنید اما فرستادن این پیام که احساسات اصلی را در داستان آنها می شنوید به آنها کمک می کند که احساس مورد درک واقع شدن کنند.

    – احساسات آنها را تایید کنید:

همیشه مکالمه را با تایید احساسات نوجوان خود به پایان ببرید (چه با آن موافق بودید و چه مخالف). این کار می تواند با جمله ی ساده ای به سادگی جمله ی زیر انجام گیرد:‌”من درکت می کنم. این احساسات تو طبیعی هستند و ازت ممنونم که اونها رو با من به اشتراک گذاشتی.” با تایید احساسات آنها شما این پیام را منتقل می کنید که احساسات و مشکلات آنها برای شما اهمیت دارد به این خاطر که خود آنها برای شما مهم هستند.

اعتیاد در بین نوجوانان

این ها مهارت هایی هستند که نیاز به تمرین دارند، اگر دفعه اول که آن را امتحان کردید درست جواب نداد به امتحان کردن آن ادامه دهید. نوجوانان علاقه ی چندانی به روی آوردن به اعتیاد نخواهند داشت اگر از نظر احساسی با شما در ارتباط باشند. هیچ چیز مانند احساس امنیت در یک خانواده ی دوست داشتی به روح آرامش نمی دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب