نحوه غلبه بر ترس کودکان

ترس کودکان امری عادی در سن کودکی است ولی باید نحوه غلبه و مدیریت آن را به کودکان آموزش داد. برای اینکه کودک بتواند بر ترس خود غلبه کند جز رو به رو شدن با آن چاره دیگری ندارد؛ اما این کار باید به تدریج، قدم به قدم و هنگامی انجام گیرد که او به فعالیتی لذت بخش سرگرم است. هرچه ترس کودکان شدیدتر باشد، باید رویارویی با آن تدریجی‌تر باشد و زمان غلبه بر آن نیز طولانی‌تر خواهد بود. در این مقاله به بررسی اصول کاهش ترس کودکان می‌پردازیم.

اصولی که برای کاهش ترس کودکان

همراه کردن ترس با موقعیتی خوشایند

انسان نمی‌تواند هم مضطرب باشد و هم آسوده خاطر باشد. روانشناسان و روانپزشکان از همین ویژگی برای از میان بردن ترس کودکان و اضطراب استفاده می‌کنند. والدین نیز می‌توانند از همین ویژگی با استفاده از فعالیت‌های مغایر بهره‌مند شوند و ترس کودکشان را از بین ببرند.


مقاله مرتبط: ترس از مدرسه در کودکان

مقاله مرتبط: علت ترس بعضی از کودکان از مهد کودک


کودک را به‌تدریج با موقعیت ترس‌آور روبه رو کنید

رو به رو کردن کودک با ترس باید به صورت تدریجی باشد. کودک می‌بایست در هر مرحله بر ترس خود غلبه کرده و آن مرحله را کاملاً پشت سر بگذارد و آن وقت وارد مرحله بعدی شود.

این روش در علم روانشناسی حساسیت زدایی منظم نام دارد که در درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات مانند ترس کودکان به کار می‌رود جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این روش درمانی روانشناختی می‌توانید اینجا کلیک کنید.


مقاله مرتبط: ترس کودکان و درمان های آن


مقابله با ترس کودکان

عامل ترس کودکان به دقت مشخص شود

ممکن است کودک نتواند به دقت توضیح دهد که چه چیزی سبب ترس او شده است؛ بنابراین وقتی عاملی موجب ترس او شد، او ممکن است از همه موقعیت‌های اطراف آن عامل نیز وحشت داشته باشد. کودک بزرگ‌تر ممکن است بتواند موقعیت ترس‌آور را مشخص کند اما در مورد کودکان خردسال مشاهده دقیق لازم است تا مشخص شود که عامل اصلی ترس آن‌ها چیست.

جهت شناسایی علت ترس کودکان و درمان آن متخصصین روانشناس کودک مرکز مشاوره اکسیر در خدمت شما عزیزان هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب