این مطالعه در کشور فنلاند و در کلینیک خواب، بر روی ۱۰۷ ورزشکار حرفه ای انجام گرفت. در این تحقیق، پرسشنامه ای به ورزشکاران داده شد تا همانند یک نظرسنجی، به سوالات آن پاسخ دهند. پس از بررسی، ورزشکارانی که از اختلالات خواب رنج می بردند، برای دریافت درمان های فردی و راهنمایی های لازم، به متخصصین خواب ارجاع داده شدند.

نگاهی به آمار اختلالات خواب در ورزشکاران

این مطالعه نشان داد که از هر ۴ ورزشکار، ۱ نفر از اختلالات خواب از قبیل به خواب رفتن، خروپف و مشکلات تنفسی در خواب، رنج می برد. علاوه بر این، بیشتر ورزشکاران بیش از حد مشکل کم خوابی داشتند و با قرص های خواب آور به خواب می رفتند تا در طول ورزش خود مشکل خواب پیدا نکنند. همه ورزشکاران خواب را عامل مهمی در سلامتی و روند ورزش خود مطرح میکردند و همه آن ها اظهار می داشتند که مشکلات خواب آن ها، پس از راهنمایی های لازم درمانگران بهبود چشمگیری داشته است.

اختلالات خواب در ورزشکاران شایع تر است!

خواب خوب یک پیش نیاز مهم است

هنری، متخصص خواب و رهبر این مطالعه، از اهمیت خواب برای موفقیت می گوید. او بیان می کند که برای رسیدن به سطح بالای موفقیت و ورزش، تمرین سخت و ریکاوری درست نیاز است. ریکاوری خوب نیازمند خواب خوب است. خواب خوب یک پیش نیاز مهم برای موفقیت ورزشکاران محسوب می شود.

تحقیقات کمی در رابطه با خواب ورزشکاران انجام گرفته است؛ با این حال، مطالعات قبلی نیز از شیوع بیشتر اختلالات خواب در ورزشکاران گفته اند.

در طول ۴ سال گذشته، به دلیل اهمیت این موضوع، هنری که متخصص خواب و رهبر این تحقیق است، مسئول خواب بیش از ۵۰۰ ورزشکار فنلاندی برای آماده سازی ورزشکاران فنلاند، ازجمله تیم فوتبال و هاکی روی یخ و اسکی برای مسابقات ۲۰۱۶ المپیک ریو بوده است.

اختلالات خواب نه تنها در ورزشکاران شایع است، بلکه بصورت گسترده در جمعیت عمومی نیز شایع است و به عنوان یک اختلال مزمن شناخته می شود.

تحقیقات بسیاری، از اهمیت خواب بر سلامتی و عملکرد جسمی و شناختی پرده برداشته اند.

 

منبع تحقیق:

Henri Tuomilehto, Ville-Pekka Vuorinen, Elina Penttilä, Marko Kivimäki, Markus Vuorenmaa, Mika Venojärvi, Olavi Airaksinen, Jussi Pihlajamäki. Sleep of professional athletes: Underexploited potential to improve health and performance. Journal of Sports Sciences, 2016; 1 DOI: 10.1080/02640414.2016.1184300

تاریخ انتشار:

۱۹ می ۲۰۱۶

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

نویسنده: حمید احدی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب