پیش داوری های زیادی در مورد افرادی که بازی های ویدئویی مخصوصا بازی های اکشن انجام می دهند وجود دارد. مثلا می گویند آن ها تنبل یا پرخاشگر هستند. با این حال به نظر می رسد که این بازی ها دارای مزایای بسیاری نیز هستند. در ادامه مزایای این بازی ها آورده شده است.

بازی های ویدئویی ممکن است باعث کاهش سرعت پیری مغز شود

بازی های ویدئویی ممکن است باعث کاهش سرعت پیری مغز شود

بازی های ویدئویی مغز را بسیار فعال نگه می دارد. درست مانند تقویت عضلات، استفاده از مغز در قوی نگه داشتن آن بسیار اهمیت دارد. با استفاده از عملکردهای شناختی مانند حل مسئله، حافظه و تصمیم گیری در بازی های ویدئویی، کمک می کند تا عملکرد شناختی خود را برای سال ها حفظ کنید.

معلوم نیست که آیا این موضوع به نوع خاصی از بازی های ویدئویی بستگی دارد، اما تحقیقات نشان داده اند که بازی کردن برای چند ساعت می تواند عملکرد شناختی را در شرکت کنندگان جوان و همچنین افرادی که بیش از ۶۵ سال دارند، را بهبود بخشد.

بازی های ویدئویی کمک می کند تا سیارات قابل سکونت پیدا کنند

در سال ۲۰۱۲، در حدود ۴۰ سیاره که احتمالا قابل سکونت بودند، در یک بازی نجومی به نام “شکارچیان سیاره” کشف شد. این سیارات قبلا توسط ستاره شناسان نادیده گرفته شده بودند. این یک نمونه ای است که نشان می دهد بازی کردن باعث کمک به دیگران با استفاده از مهارت های جستجو، درک و تحلیل – می شود.

گیمرها واقعا خوب هستند در …

الگوهای پراکندگی در یک مجموعه ظاهرا تصادفی از داده ها. آیا شما در بازی Candy Crush خوب هستید؟ این بازی بر مبنای یافتن الگوهایی منظم یا هماهنگ کردن اشیاء به طوری که الگوی آن ها را تشکیل می دهد.

چه هدفی می تواند این مهارت در زندگی واقعی داشته باشد؟ نگاه سریع و تشخیص الگو می تواند در توالی اطلاعات و ایجاد برنامه ها بسیار مهم باشد. این امر می تواند کمک کند به توانایی شما برای مشخص کردن مواردی که در یک سوپر مارکت یا هر فروشگاه دیگر نیاز دارید یا افرادی را که در شلوغی می شناسید را، شناسایی کنید.

آن ها در استراتژی ها بهتر می شوند …

که می تواند به محافظت از محیط زیست کمک کند. از طریق بازی کردن انواع بازی ها، مهارت های استراتژیک گیمرها گسترش پیدا می کند. این به طور گسترده ای قابل اجرا است و می تواند در هر زمینه ای مفید باشد مثلا بهترین راه برای قرار دادن یخچال خود در آشپزخانه یا کمک به محیط زیست. دانشمندان زیست محیطی نیوزلند از یک بازی به نام اورا استفاده کردند. در این بازی بازیکنان می توانند “تله ها را تنظیم کنند، حیاط ها را ایجاد کنند یا عملیات هوایی انجام دهند برای نجات جنگل هایشان”.

تاثیر بازی های ویدئویی در حل مسئله

بعدها از این تاکتیک ها برای حفظ یک بخش واقعی جنگل استفاده شد. نوجوانان زیادی گزارش دادند که بازی های ویدئویی استراتژیک نقش مهمی در بهبود مهارت های حل مسئله و افزایش نمرات مدرسه در سال بعد، داشته است. براساس یک مطالعه طولی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده بود به این نتیجه رسیده بودند: “باید اشاره کرد که البته بین مدت زمان بازی سالم و اعتیاد به بازی های کامپیوتری تفاوت وجود دارد.”

بازی های ویدئویی می تواند باعث هماهنگی دقیق دست و چشم شود و جراحان بهتری ایجاد کند

بازی های ویدئویی باعث هماهنگی دست و چشم می شود

در یک تحقیق توسط راسر جی آر و همکاران دقت برش ها در طول لاپاروسکوپی جراحان را مورد بررسی قرار دادند. جراحانی که هفته ای چند ساعت بازی های ویدئویی را انجام می دادند، برش های دقیق تری ایجاد می کردند (بیشتر از ۳۷٪)  و سرعت آن ها بالاتر بود. یکی از بازی های مورد استفاده Super Monkey Ball بود.

این بازی احتمالا به افزایش دقت کمک می کند، زیرا مکانیزم بازی نیاز به کنترل خوب انگشتان و هماهنگی دست و چشم دارد. بازی هایی مانند Super Monkey Ball با کمک تمرین این مهارت ها، اجازه می دهد جراحان این مهارت خود را بهبود بخشند. به این ترتیب، آن ها برای محیط های حساسی مانند اتاق عمل و بخش اورژانس آمادگی بیشتری پیدا خواهند کرد.

گیمرها بدون از دست دادن دقت سریع تر تصمیم می گیرند

بازی های ویدئویی می تواند باعث ایجاد حساسیت بالا نسبت به محیط اطراف شود. این موضوع نیز برای بازی های بسیار  از جمله Call of Duty و Unreal Tournament مورد بررسی قرار گرفته است. تصمیم گیری سریع تر فقط در بازی به شما کمک نمی کند، بلکه می تواند بر فعالیت های روزمره نیز تاثیر بگذارد. این امر می تواند شما را در “فعالیت های روزمره مانند وظایف چند تکلیفی، رانندگی، خواندن یک مطلب کوتاه، پیدا کردن دوستان در ازدحام جمعیت و حرکت در شهر، بهبود بخشد.”

اجتماعی شدن

پروفسور گریفیس، استاد دانشگاه ناتینگهام می گوید: «انجام دادن بازی های ویدئویی مناسب می تواند بچه های خجالتی را از پیله خودشان خارج کند و از آن ها، بچه هایی اجتماعی بسازد.» البته به گفته پروفسور گریفیس، اگر بازی های ویدئویی به صورت دسته جمعی انجام شوند، بیشتر و بهتر می توانند روی کودکان تاثیر بگذارند.

بازی های ویدئویی و اجتماعی شدن

در بازی های استراتژیک می ‏آموزیم که چگونه با همراهان خود همکاری کرده و یا اینکه یک جامعه یا یک شهر را اداره کنیم. در این نوع بازی ها می‏ آموزیم که وقتی یک نقش به ما داده می ‏شود، چطور آن را به بهترین نحو انجام دهیم بدون هیچ کم و کاستی آن را به پایان رساند .همچنین می ‏آموزیم که چگونه مراقب جان و وسایل همراهان خود باشیم. در صورتی که آن ها زخمی شده و یا مهمات ندارند، از جان و مهمات خود به آن ها ببخشیم و … که درست در زندگی واقعی نیز دقیقا همین طور باید عمل کرد.

همچنین در بازی هایی که رهبری و مدیریت وظیفۀ ماست، یاد می ‏گیریم که چگونه به زیردستان خود راه های موفقیت را بیاموزیم و وظایف آن ها را تنظیم کنیم. همچنین در صورتی که اشتباهی از آن ها سر‏می ‏زند راه های انجام بهتر آن را به آن ها گوشزد کنیم.

کاهش شدت درد

بازی‌ های ویدئویی نه‌ تنها می‌ توانند موجب کاهش اثرات منفی مشکلات ذهنی  ‌شوند، بلکه حتی می‌ توانند دردهای جسمی را هم کاهش دهند. دانشمندان دانشگاه واشینگتن نوعی بازی طراحی کرده اند که به بیمارانی که از درد شدیدی رنج می‌ دهند امکان می‌ دهد از درد خود بکاهند.

این بازی که «دنیای برفی» نام دارد نوعی بازی واقعیت مجازی است که در آن به فرد خود را در یک سرزمین پوشیده از برف می‌ بیند و می‌ تواند گلوله‌ های برفی را به سمت پنگوئن ها و آدم برفی هایی که می بیند پرتاب کند. به ‌این ‌ترتیب حواس بیمار از درد به بازی معطوف می‌ شود. بررسی‌ ها نشان داد بیمارانی که از این بازی استفاده کرده اند نیازمند داروی مسکن کمتری بوده اند.

کاهش استرس و افسردگی

کاهش استرس و افسردگی با بازی های ویدئویی

دامنه فواید بازی‌ های رایانه‌ ای تنها به کودکان و نوجوانان محدود نمی‌ شود. پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد نشان می‌ دهد انجام بازی های رایانه ای می‌ تواند به افرادی که از مشکلاتی نظیر استرس یا افسردگی رنج می‌ برند کمک کند تا بتوانند تا حدی بر این مشکلات غلبه کنند. این پژوهش نشان داد برخی افراد با تیپ شخصیتی A (که معمولاً بسیار فعال هستند) با انجام این بازی ها می توانند فرصتی برای آرامش بیابند و به این ترتیب از میزان استرس آن‌ ها کاسته شود.

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب