دوری از خطر در کودکان

آموزش دوری از خطر به کودکان از جمله آموزش‌های ابتدایی و مهم در سن پایین کودکی است. با دوری از خطر سلامت جسمی و روحی افراد حفظ می‌شود. حال سؤال اکثر والدین این است که چگونه دوری از خطر را به فرزندانمان آموزش دهیم. در این مقاله راهکارهای ساده‌ای جهت آموزش دوری از خطر به کودکان ارائه شده است.

آموزش نحوه دوری از خطر به کودکان

اشیای خطرناک باید با موقعیتی ناخوشایند همراه شوند

آسان‌ترین و مؤثرترین روش برای آموزش دوری از خطر این است که ترتیبی داده شود تا به محض نزدیک شدن کودک به آن، موقعیتی ناخوشایند برایش پیش بیاید. کمتر کسی بوته خار را با دست می‌گیرد؛ اما وقتی که چیزی برای کودک خطرناک نیست ولی کودک برای آن چیز خطرناک است چه باید کرد؟

وقتی که کودک در سنی باشد که مفهوم کلمه نه را بفهمد، ابتدا باید این کلمه با صدایی بلند و ناگهانی همراه باشد. وقتی کلمه نه چندین بار با موقعیت‌های ناخوشایند همراه شد، دیگر نیازی به ارائه موقعیت ناخوشایند نیست و فقط گفتن کلمه نه کافی است که کودک بفهمد نباید آن کار را انجام دهد.

راهکار آموزش دوری از خطر

آموختن کلمه‌هایی که نشان‌دهنده موقعیت ناخوشایند هستند

خوشبختانه لازم نیست که همیشه خود موقعیت ناخوشایند به کودک عرضه شود تا او دوری از خطر را یاد بگیرد. کودکان می‌توانند کلمه‌هایی که خطر را اعلام می‌کنند بیاموزند؛ اما این‌گونه کلمه‌ها باید هم‌زمان با وقوع خطر به‌کاربرده شوند تا میان آن‌ها و موقعیت خطرناک تداعی برقرار شود. کلماتی مانند “جیز” و “اوخ” و … را نیز کودکان با همراه شدن آن با وقایعی مانند خوردن سرشان به دیوار، کنده شدن پوست زانوی آن‌ها بر اثر زمین خوردن یا پیچیدن پا می‌آموزند. بعدها پیش از اینکه با چنین موقعیت‌هایی رو به رو شوند، بزرگ‌ترها با بیان این کلمه‌ها سبب دوری کودکان از آن موقعیت‌ها می‌شوند.


مقاله مرتبط: خطر گفتن “مراقب باش” به کودکان


استدلال با کودکان

از هنگامی‌که کودکان زبان می‌آموزند و به معنی و مفهوم واژگان پی می‌برند، می‌توان با آنان استدلال کرد و نتایج احتمالی کارهای مختلف را به آن‌ها گفت. در چنین مواردی باید با آنان به زبانی بسیار ساده و در خور فهم آن‌ها استدلال کرد، یا از آن‌ها خواست که خود نتایج اعمال مختلف را شرح دهند.

یادگیری از راه سرمشق و نمونه

کودکان دوری از خطر را از روی سرمشق و نمونه نیز می‌توانند بیاموزند. خطرهایی که مادران و پدران از آن‌ها دوری کنند، بچه‌ها نیز از آن‌ها دوری خواهند کرد. ترس و نگرانی بزرگ‌ترهای خانواده اغلب به بچه‌ها نیز سرایت می‌کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب