شک و تردید به خود می تواند یک صدای ناراحت کننده و متقاعد کننده باشد که شما را عقب نگه می دارد. و شما را از داشتن فرصت های خود دور می کند. این شک باعث می شود که شروع یا پایان دادن به کارها سخت تر از آن چیزی که هستند به نظر برسند.

غلبه بر خودتردیدی

مطمئنا گاهی اوقات این شک و تردید به خود می تواند مفید باشد زیرا این امر به شما کمک می کند تا محدودیت های فعلی خود را دقیق ببینید یا به سادگی یک خام یا بد را تشخیص دهید. اما اغلب، آن ها شما را در زندگی عقب نگه می دارند.

پس چگونه می توان به آن پرداخت، چگونه می توان بر شک و تردید به خود غلبه کرد؟

به خود بگویید بس است

اجازه ندهید که آنها از کنترل خارج شود و یا از یک زمزمه به یک جریان از جملات دلسرد کننده تبدیل شود. در عوض، با شک و تردیدهای خود شروع به صحبت کنید. در ذهن خود، صحبت کنید یا فریاد بزنید که مثلا: نه، نه، نه، ما دوباره این راه را نمی رویم. با انجام این کار شما می توانید الگوی فکر را مختل کنید.

به گذشته نگاه کنید و خاطرات خودرا مرور کنید

با خودتان صادق باشید و از خودتان بپرسید:

چند بار زمانی که به خودم شک کرده ام یا ترسیده ام اتفاقات منفی رخ داده است؟

شک و تردید به خود هیولایی است که در سر شما وجود دارد که مانع از تغییرات می شود و شما را در منطقه راحتی و امن خود نگه دارد.

با کسی درباره آن صحبت کنید

هنگامی که افکار خود را در درونتان نگه دارید، آنها می توانند تحریف شوند. بنابراین با کسی که  به شما نزدیک است در مورد شک و تردیدهایتان صحبت کنید.

وقتی به آنها اجازه دهید بیرون بیایند و گفتن آنها با صدای بلند اغلب می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که در این افکار  اغراق شده اند. و با صحبت کردن در مورد آن شک و تردید با کسی است که حامی شماست می توانید دیدگاه خود را تغییر دهید.

تقویت مهارت های خود

اگر برای مثال، اغلب قبل از ارائه در مدرسه یا در محل کار به خود شک می کنید بهتر است مهارت های خود را تقویت کنید مثلا کتابی در این زمینه بخوانید یا جلو آینه تمرین کنید.

افزایش خوش بینی

افزایش خوش بینی

اجازه دهید شور و شوق، انگیزه و خوشبینی سازنده دیگران به شما برسد. ۲۰ دقیقه در روبه یک کتاب صوتی که باعث افزایش خوش بینی شما می شود گوش دهید.

مردم در مورد آنچه شما انجام می دهید و یا می گویید، اهمیتی نمی دهند

هنگامی که شما در مورد آنچه دیگران فکر می کنند یا می گویند نگران می شوید، تردید به خودتان قوی تر شود و شما را در این ترس گیر می اندازد.

وقتی این اتفاق می افتد، به خودتان یادآوری کنید که مردم واقعا اهمیت زیادی در مورد آنچه انجام می دهید، نمی دهند.

آنها درگیر تفکر در مورد خود، بچه ها و حیوانات خانگی، شغل و مسابقات ورزشی آینده، و یا نگرانی در مورد آنچه مردم ممکن است در مورد آنها فکر کنند، هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب