ازدواج باعث تغییر وفاداری می‌شود. پیش از ازدواج، بیعت با پدر و مادر است؛ پس از ازدواج، وفاداری به همسر تغییر می‌کند. دختر و پسر بعد از ازدواج خانواده را ترک می‌کنند و با همدیگر خانواده جدیدی را تشکیل می‌دهند. آن خانواده جدید، متمایز و جدا از خانواده اصلی آنها است. علاوه بر این، آنها باید این خانواده جدید را بر خانواده قبلی اولویت دهند. اگر آنها نتوانند این کار را انجام دهند؛  یا اگر به آنها اجازه داده نشود؛ ازدواج آنها به جای یک داستان موفقیت، دردناک خواهد بود. با این پیشینه، واضح است که مادرشوهر یا مادرزن حق دخالت در زندگی فرزندان خود را ندارند. متأسفانه در زندگی برخی از زوجین مشکلاتی درباره با مادرزن چگونه رفتار کنیم؟ یا با مادر شوهر چگونه رفتار کنیم؟ وجود دارد.

اگر در زمینه برخورد با مادر زن خود مشکل دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از اکسیر را مطالعه نمایید. توجه داشته باشید که مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر متخصصان باتجربه‌ای در زمینه مشاوره خانواده و مشاوره زناشویی دارد که به شما عزیزان می‌توانند کمک کنند تا زندگی بهتری داشته باشد.

با مادرزن چگونه رفتار کنیم؟ ۶ راهکار مؤثر

همه افراد ممکن است در طول زندگی خود با مادرزن خود مشکلاتی داشته باشند. مهم این است که شما بتوانید این مشکلات را عاقلانه و درست مدیریت کنید تا زندگی خوبی داشته باشید. اگر در نحوه برخورد با مادرزن خود مشکل دارید پیشنهادهای زیر می‌تواند به شما کمک کند.

۱) با شریک زندگی خود ارتباط خوبی برقرار کنید

برقرار کردن ارتباط باز و صادقانه با شریک زندگی‌تان به ویژه در مورد مسائل مهم خانواده ضروری است، یادگیری نکاتی برای برقراری ارتباط سالم در روابط به شما کمک می‌کند شنونده و سخنران فعال‌تری شوید.  یادگیری صحبت کردن اصولی و تأثیرگذار به خصوص در زمانی که همسرتان رفتارهای اشتباه مادرش را قبول نمی‌کند بسیار مؤثر است. اگر بتوانید رابطه سالم و صمیمی با همسرتان ایجاد کنید برای ایجاد حد و مرز با مادر زن خود موفق‌تر خواهید شد. شما عزیزان این مهارت‌های اساسی را می‌توانید به راحتی با مراجعه به بهترین مرکز مشاوره تهران یاد بگیرید و در زندگی خود به کار ببندید.

۲) انتظارات واقع بینانه تنظیم کنید

زمان آن فرا رسیده است که شما دید خود را به مادرزنتان تغییر دهید. دیدی آگاهانه‌تر داشته باشید و امیدهای خود را مبنی بر تبدیل شدن به یک فرد متفاوت از بین ببرید. به جای تلاش برای تغییر او، سعی کنید افکار خود را در مورد او تغییر دهید. تمرین کنید که نسبت به او دلسوزی کنید و در مورد دلایل پشت کار او کنجکاو باشید.

۳) خودمراقبتی را تمرین کنید

برخورد با مادرشوهر یا مادر زن‌های سمی می‌تواند استرس‌زا باشد. اعمال توهین‌آمیز و دستکاری عاطفی آنها بر سلامت روانی شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به احساس استرس، اضطراب و افسردگی شود. تمرین تکنیک‌های مراقبت از خود مانند یادداشت روزانه، مدیتیشن و تمرکز حواس همه راه‌هایی برای کاهش این احساسات منفی هستند.

۴) گرفتار احساس قربانی نشوید

گرفتار شدن در ذهنیت قربانی و احساس گناه پس از تعامل با آنها می‌تواند آسان باشد. مهم است که مرزها را تعیین کنید و به برقراری ارتباط متفکرانه و صادقانه ادامه دهید، بدون اینکه در بازی آنها غرق شوید. این آسان نیست و ممکن است نیاز به تمرین و پشتیبانی داشته باشد.

۵) شفقت به خود را تمرین کنید

به خود یادآوری کنید که شما تنها کسی نیستید که در دنیا با مادر زن خود مشکل دارد. افراد دیگری هم هستند که با تجربیات مشابهی سر و کار دارند. با خودتان همان طور رفتار کنید که با یک دوست رفتار می‌کنید نه اینکه خودتان یا تجربه را قضاوت کنید. نسبت به احساسات خود که در نتیجه شرایط شما اتفاق می‌افتد، باز باشید.

۶) با او مرزها را تعیین کنید

شما با همراهی همسرتان مرزهایی که باید با مادرزنتان داشته باشید را مشخص کنید. ممکن است همسر شما این مرزها را قبول کند و با مادر خود نیز با لحنی محترم و صمیمانه در میان بگذارد. در برخی موارد، همسر شما ممکن است از انجام این کار احساس ناراحتی کند یا در انجام مرزها مشکل داشته باشد. در چنین شرایطی اگر می‌توانید خود شما وارد عمل شوید و به آرامی این نقش را به عهده بگیرید. اگر در این زمینه مشکل دارید یا نمی‌دانید که چه کار باید انجام دهید حتماً از مشاوران خانواده کمک بگیرید.

بایدها و نبایدهای رابطه با مادرزن

اثرات داشتن یک مادر زن مداخله‌گر؛ جنبه‌های مختلف تأثیر مادرزن سمی

یک مادر زن مداخله‌گر نه تنها باعث ایجاد تنش در خانواده می‌شود، بلکه رفتارهای او می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر هدف فردی شما نیز داشته باشد. این رابطه می‌تواند منجر به افزایش استرس، علائم فرسودگی شغلی، اضطراب یا افسردگی شود. مهم است که به این مسائل قبل از تبدیل شدن به مشکلات طولانی‌مدت رسیدگی شود. اگر شما عزیزان در زمینه‌های دیگر مانند دخالت مادر همسر در خرید عروسی را چگونه مدیریت کنیم؟ یا با اظهار نظرهای مداخله جویانه خواهر شوهر چگونه برخورد کنم؟ نیز مشکل دارید، مشاوره خانواده و مشاوره زناشویی به شما می‌تواند کمک شایانی کند.

اثرات مادر زن مداخله‌گر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استرس خانوادگی: تنش ناشی از این نوع روابط متضاد می‌تواند باعث استرس خانواده و احتمالاً استرس سمی شود.
  • تنش زناشویی: دخالت افراطی یک مادر زن می‌تواند تأثیر جدی بر روابط زناشویی بگذارد.
  • افسردگی: مورد آزار و اذیت عاطفی و دستکاری ممکن است منجر به افزایش افسردگی شود.
  • اعتیاد: در تلاش برای مقابله مادرزن، ممکن است فرد شروع به پرخوری، نوشیدن بیش از حد یا سایر رفتارهای اعتیادآور کند.

اگر در زندگی زناشویی خود مشکل دارید، ناامید نشوید. به راحتی می‌توانید این مشکلات را با مراجعه به بهترین مرکز مشاوره و روانشناسی در غرب تهران برطرف نمایید. جهت رزرو وقت و مشاوره به مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر مراجعه نمایید.

چه زمانی به دنبال کمک حرفه‌ای باشید؛ انواع روش‌های مقابله با مادرزن مداخله‌گر

برخورد با یک مادرزن مداخله‌گر می‌تواند چالش‌های زیادی چه به صورت فردی و چه در خانواده به همراه داشته باشد. همسر شما ممکن است بهترین فرد برای ابراز ناامیدی نباشد. زیرا ممکن است باعث ایجاد فشار بیشتر در روابط زناشویی شما شود. جستجوی پشتیبانی حرفه‌ای برای یادگیری نحوه غلبه بر این عوامل استرس‌زا ارزشمند است.

درمان ممکن است فردی، بین زوجین یا با خانواده باشد. امکان دعوت مادرزن به جلسه در صورت نیاز در تاریخ بعدی (در صورت توصیه درمانگر) وجود دارد.  روش‌های درمانی و مقابله با مادرزن مداخله‌گر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خانواده‌درمانی: خانواده‌درمانی به زوج‌ها کمک می‌کند تا تاثیر نقش‌های خود را ه خوبی درک کنند.
  • سیستم خانواده درمانی: سیستم خانواده درمانی شکلی از خانواده درمانی است که به کل سیستم خانواده به عنوان یک کل از دیدگاه نسلی نگاه می‌کند تا هر گونه الگوی تکراری را بررسی کند.
  • درمان شناختی رفتاری CBT :شکلی از درمان فردی است که بر افکار، احساسات و رفتارهای فرد تمرکز دارد. هدف تغییر طرز فکر و احساس فرد در مورد رفتار مادرزن است.
  • درمان با پذیرش و تعهد: ACT شکلی از درمان است که در آن مراجع یاد می‌گیرند احساسات عمیق خود را بپذیرند و اهمیت آن‌ها را تشخیص دهند، با این اخطار که ممکن است برای پیشروی در زندگی تغییرات نیز لازم باشد. این درمان در زمینه چرا زوجین همدیگر را تحقیر میکنند؟ کاربرد زیادی دارد.

برطرف کردن مشکلات خانوادگی در مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر

برخورد با مادرزن می‌تواند برای شما چالش باشد. برای اینکه بتوانید رابطه خوبی با مادرزن خود برقرار کنید، به برقراری ارتباط صریح با شریک زندگی خود ادامه دهید، مرزهای مشخصی را با مادرزن خود تعیین کنید احتیاج به مشاور حاذق در زمینه مشاوره خانواده دارید. به یاد داشته باشید که ممکن است مادرزن شما هرگز تغییر نکند، اما شما می‌توانید طرز فکر خود را تنظیم کنید و نحوه برخورد خود را با او تغییر دهید.

برای مشاوره خانواده یا مشاوره زناشویی در بهترین مرکز مشاوره و روانشناسی در غرب تهران، از طریق شماره‌های ۸۸۰۷۸۵۸۵- ۸۸۳۷۸۷۵۳ در تماس باشید. مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین و غیرحضوری انواع خدمات مشاوره‌ای به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

سؤالات متداول

آیا می‌توان رفتار مادرزن مداخله‌گر را کنترل کرد؟

شما با یادگیری تکنیک‌های رفتاری و گفتاری اصولی و مؤثر به راحتی می‌توانید میزان دخالت مادر همسرتان را کم و کنترل نمایید. برای یادگیری این تکنیک‌ها بهتر است به روانشناس و مشاور با تجربه مراجعه نمایید.

اثرات منفی مداخله مادرزن در زندگی چیست؟

دخالت مادر زن بر زندگی علاوه بر اینکه نوع رابطه داماد با او را تغییر می‌دهد. بلکه بر کیفیت رابطه زناشویی دختر و داماد نیز مؤثر است. مداخله مادر زن بر سلامت روان اطرافیان نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

درباره مرکز روانشناسی و مشاوره اکسیر

مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر بعنوان یکی از بهترین مرکز مشاوره در غرب تهران با کادری مجرب در زمینه‌های مختلف از جمله مشاوره خانواده، مشاوره فردی، مشاوره زوج، مشاوره ازدواج، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره سکس تراپی و … در خدمت شما می باشد.

امروزه خانواده ها و افراد در جامعه با مسائل بسیار و گوناگونی درگیر هستند که برای ادامه مسیر به درستی نیاز به این دارند که یک متخصص در کنار آنها باشد. مشاوره خانواده یا خانواده درمانی با هدف رسیدگی به مسائل روانشناختی، رفتاری و عاطفی است که باعث مشکلات خانوادگی می شود. اعضای خانواده برای ایجاد و حفظ یک رابطه سالم، با یک درمانگر یا مشاور همکاری خواهند کرد.

منابع

https://www.focusonthefamily.com/family-qa/confronting-a-disrespectful-and-controlling-mother-in-law/

https://www.choosingtherapy.com/toxic-mother-in-law/