نحوه تربیت جنسی کودکان

والدین باید اصول اساسی تربیت جنسی کودکان را یاد بگیرند. وقتی که با کودکتان درباره رابطه جنسی و تولیدمثل صحبت می‌کنید باید مطمئن شوید که آنچه که می‌گویید را متوجه شوند و درک کنند. این راهنما نشان می‌دهد که کودکان در سنین مختلف قادر به درک چه چیزی هستند. از این راهنما می‌توانید درباره نحوه تربیت جنسی فرزندتان اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

تربیت جنسی کودکان متناسب با سن آن‌ها

هر کودکی متفاوت است. در اینجا راهنمای کلی برای آنچه که کودکان در سنین مختلف می‌توانند درباره رابطه جنسی و تولیدمثل درک کنند و شما می‌توانید از آن در تربیت جنسی کودکتان استفاده کنید، آورده شده است.

نوزادی: تا دو سالگی

کودکان نوپا باید بتوانند تمام قسمت‌های بدن از جمله اندام‌های تناسلی را نام ببرند. بیشتر کودکان ۲ ساله تفاوت بین زنان و مردان را می‌دانند. معمولاً اگر فرد زن باشد یا مرد می‌توانند تشخیص دهند.

دو تا پنج‌سالگی

برای تربیت جنسی در این سن کودکان باید اصول اولیه تولیدمثل را درک کنند: مرد و زن با هم یک بچه می‌سازند و کودک در رحم زن رشد می‌کند. کودکان باید درک کنند که بدن آن‌ها متعلق به خودشان است. به آن‌ها در مورد حریم خصوصی، مسائل مربوط به بدن را آموزش دهید. آن‌ها باید بدانند که افراد دیگر فقط‌ برخی از قسمت‌های بدن آن‌ها را می‌توانند لمس کنند و اندام خصوصی را غیر از پدر و مادر کسی نمی‌تواند لمس کند.

تربیت جنسی کودکان در سنین مختلف

پنج تا هشت‌سالگی

از جمله اصول تربیت جنسی کودکان آموزش قوانین در مورد صحبت با غریبه‌ها است. در این سنین ممکن است خود ارضایی در کودکان دیده شود به این دلیل که در سن ۸ سالگی بسیاری از کودکان شروع به کشف بدن خود می‌کنند. تا زمانی که در جمع انجام نشود نرمال است. کودکان باید درباره اصول اولیه اجتماعی، برهنگی و احترام به دیگران در روابط بدانند. برخی از کودکان بعضی از تغییرات بلوغ را قبل از ۱۰ سالگی تجربه می‌کنند پس بهتر است اصول اولیه در مورد بلوغ را به آن‌ها آموزش دهید.

درک کودکان از تولیدمثل باید ادامه یابد. این می‌تواند شامل رابطه جنسی باشد. برای تربیت جنسی کودکان در این سن، شما همچنین می‌توانید به صراحت با بچه‌ها در مورد سوءاستفاده جنسی صحبت کنید. مهم است که کودکان در مورد این واقعیت تأسف‌بار بدانند تا از خودشان محافظت کنند یا به دوستی که مورد سوءاستفاده جنسی قرارگرفته است کمک کنند.

اینکه چقدر باید درباره جزئیات صحبت کنید بستگی به فرزندتان دارد. با مسائل اولیه مانند اینکه چطور هیچ کس بدون اجازه‌اش نباید به او دست بزند، شروع کنید. چند روز بعد دوباره موضوع را بیان کنید و ببینید چه چیزی درک کرده است و چه احساسی دارد. اگر فرزندتان ناراحت می‌شود شاید بهتر باشد کمی که بزرگ‌تر شد درباره این موضوع صحبت کنید.

نه تا دوازده سالگی

برای تربیت جنسی کودکان در این سن باید تمام چیزهایی که در بالا ذکر شد را تقویت کنید و باید درباره رابطه جنسی و رابطه جنسی ایمن بدانند. باید درک کنند که چه چیزی باعث ایجاد رابطه مثبت می‌شود و چه چیزی باعث می‌شود که یک رابطه بد ایجاد شود. همچنین باید یاد بگیرند که آیا تصاویر جنسیتی که در رسانه‌ها نشان داده می‌شود درست است یا غلط، واقعی هستند یا خیر و اینکه آیا آن‌ها مثبت هستند یا منفی هستند.

نوجوانی: سیزده تا هجده‌سالگی

نوجوانان بیشتر در خلوت خودشان هستند. با این حال اگر والدین زودتر با فرزندشان درباره رابطه جنسی صحبت کنند، این احتمال را افزایش می‌دهد که نوجوانان در هنگام خطر یا مشکل به والدین نزدیک شوند.


مقاله مرتبط: خود ارضایی نوجوانان

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خانواده در غرب تهران


نکات کلیدی در تربیت جنسی کودکان

  • زمانی که با کودکان درباره رابطه جنسی صحبت می‌کنید، مطمئن شوید که مسائل را به روشی که مناسب سن او است، توضیح دهید.
  • شما مجبور نیستید همه چیز را توضیح دهید. کودکان کوچک‌تر بیشتر به نوزادان و بارداری بیشتر از رابطه جنسی علاقه مند هستند.

 

اهمیت تربیت جنسی کودکان

چند لحظه بیندیشید! چند بار اصطلاح « تربیت جنسی » به گوشتان خورده است؟ آیا این اصطلاح برای شما آشناست؟ به نظر شما تربیت جنسی چیست؟ چقدر به عنوان بخشی از تربیت کودک حیاتی است؟ به نظر شما تفاوت کودکی که از آموزش های جنسی درست برخوردار بوده با کودکی که این بخش از تربیت در آن مغفول مانده، در روند رشد، آینده­ و مشکلات بزرگسالی چه خواهد بود؟

نسبت به غریزه­ جنسی فرزند خود بی تفاوت نباشید

یکی از دغدغه‌های والدین آگاه، تربیت کودک دلبند خود به بهترین صورت ممکن است. تربیت دارای انواع مختلفی چون تربیت عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و جنسی است. والدین مسئول نمی‌ توانند نسبت به غریزه­ جنسی فرزند خود بی‌تفاوت باشند یا با نادیده گرفتن آن از کنار این موضوع حساس و حیاتی بگذرند. آن ها خوب می­‌ دانند اهمیت این موضوع تا حدی است که اندک اشتباه و غفلتی در آن ممکن است کودک را به تباهی و فساد بکشاند….

اهمیت تربیت جنسی

غریزه و میل جنسی یکی از نیازهای حیاتی اولیه

غریزه جنسی به عنوان یکی از نیازهای حیاتی اولیه همواره در طول تاریخ مطرح بوده است و پیرامون سلامت جنسی، هر یک از فلاسفه، علما و صاحب نظران علوم رفتاری به گونه‌ ای خاص دیدگاهی مطرح کرده‌اند. قوانین و سنت­‌های اسلامی این نیاز را محکوم نکرده است و از پیروان خود نخواسته که آن را واپس زنند. مباحث جنسی در ادبیات کهن نیز مورد توجه قرار گرفته است. مولانا در طرح قصه­ مثنوی به داستان­‌هایی پرداخته است که مرتبط با رفتارهای جنسی است و به میل جنسی به عنوان یک نیاز واقعی می­‌نگرد که باید رفع شود.

تربیت جنسی ، یکی از چالش‌ برانگیزترین موضوعات خانواده­‌های ایرانی

تربیت جنسی تحت تأثیر باورها و ارزش‌ ­های هر جامعه قرار دارد. در برخی جوامع با امور جنسی راحت‌ تر برخورد می­‌شود و در برخی جوامع محدودیت­‌ هایی مطرح می­‌ شود.
با وجودی که بسیاری از صاحب نظران و پژوهشگران در کشور، بر توجه به غرایز انسانی و هدایت آن از طریق آموزش‌ ­ها تأکید داشته­‌اند، با این حال، جامعه در ارائه­ آموزش­‌های لازم و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان با ابهاماتی مواجه است و تربیت جنسی یکی از چالش‌ برانگیزترین موضوعات خانواده­‌های ایرانی است.

تعریف تربیت جنسی

برای تربیت جنسی تعاریف متعددی ارائه شده است. برخی از روانشناسان معتقدند که تربیت جنسی شامل تمامی اطلاعاتی است که از دوران اولیه­ زندگی در جهت رشد مناسب غریزه جنسی به­ کار گرفته می­‌شود. به بیان دیگر سعی بر آن است که غرایز جنسی برای رسیدن به کمال هدایت شوند.

دسته‌ای دیگر معتقدند تربیت جنسی به تمامی فعالیت­‌هایی گفته می­‌شود که از دوران زندگی انسان در جهت رشد متعادل و متناسب انگیزه­ جنسی صورت می­‌گیرد و اهداف آن عبارتند از:

  • اطلاع‌رسانی جنسی
  • کمک به اجرای وظایف جنسی
  • تداوم و بقای نسل
  • رسیدن به آرامش در زندگی

 

اینستاگرام اکسیر

اهمیت تربیت جنسی

اهمیت تربیت جنسی را می ­‌توان در تأثیراتی که بر فرد دارد، یافت. پژوهش‌ ­ها حاکی از آن است که ارائه­ آموزش ­‌های صحیح در مورد سلامت جنسی می­‌تواند ثمرات ارزشمندی داشته باشد. برای مثال: افزایش اعتماد به نفس، رضایت از زندگی، احترام به خویش و دیگران، رشد جنسی سالم، کسب هویت سالم، روابط مناسب بین‌فردی، تصویر مثبت از خود، روابط سالم زناشویی و ایجاد بهداشت روانی.

تربیت جنسی در پیدایش حس زیبایی‌ دوستی، هنر عشق ورزیدن، محبت، صمیمیت، ایثار و فداکاری، کاهش مشکلات جنسی و پیشگیری از انحرافات جنسی دخیل است. همچنین مطالعات نشان می‌­دهد اطلاعات درست که در سن مناسب فراهم آمده باشد، شروع فعالیت جنسی را به تأخیر انداخته و رفتارهای جنسی ایمن‌ تر را ترویج می‌دهد. نقطه­ مقابل آن زمانی است که در صورت بی­‌توجهی و غفلت در تربیت جنسی کودک، زمینه برای عوارض و مشکلات فراوان فراهم می‌­ شود که سلامت جنسی را به خطر می­‌اندازد.
از آنجایی که مسأله‌ جنس و جنسیت از همان سال­‌های اولیه­ کودکی مطرح می­‌شود، ضرورت تربیت جنسی نیز از همان دوران کودکی الزامی است. با مهم دانستن تربیت جنسی که مستلزم توانایی فوق‌­العاده، نزاکت خاص، تیزهوشی و دلسوزی فراوان است، می­‌توان نقش اساسی در پیشگیری از انحرافات جنسی در افراد ایفا کرد و به رشد هر چه بهتر کودک کمک نمود.

 

هرچقدر هم که این کار دشوار بنظر بیاید و در انجام آن احساس راحتی نکنید، وظیفه شماست که اطلاعات مفید را در اختیارشان بگذارید. اگر شما این کار را نکنید، بسیار محتمل است که آن ها اطلاعات غلط را از دوستانشان، رسانه ها و شاید بزرگسال یا همسنی که نیت خوبی ندارد، دریافت کنند. نتیجه فقدان اطلاعات سالم درباره روابط جنسی برای کودکان این است که اطلاعات نامتوازن (و در برخی موارد منحرف) درباره روابط، رضایت جنسی، مرزهای سالم و هر چیز دیگری که در حوزه رابطه جنسی سالم قرار می گیرد، کسب می کنند.

کودکان و بایدهای تربیت جنسی

ماه آپریل در ایالات متحده، ماه آگاهی درباره تجاوز جنسی

همانقدر که دوست داریم فکر کنیم فرزندمان در آینده یک زندگی سالم و شاداب خواهد داشت، غم انگیز است که دریابیم آن ها در برابر خطراتی که آن ها را تهدید می کند، آسیب پذیر هستند. جالب است که بدانید ماه آپریل در ایالات متحده، ماه آگاهی درباره تجاوز جنسی است. وظیفه ماست که کودکانمان را از خشونت های جنسی آگاه سازیم و به آن ها بیاموزیم که چگونه از خودشان و دیگران محافظت کنند.

تربیت جنسی کودکان

نگاهی به آمار

برای رسیدن به این اهداف، والدین باید نقش مهم خودشان در آموزش و حمایت از کودک در حوزه تربیت جنسی را جدی بگیرند. اگر شما به عنوان والدین این کار را نکنید، افراد بدخواه و بدنیتی هستند که از نا آگاهی و سردرگمی کودک شما سوء استفاده کنند. طبق آمار اعلام شده توسط فرمانده ناجا در سال ۹۰، ۹۰۰ پرونده تجاوز در ایران ثبت شده است که ۴۰ درصد آن مربوط به زنان و ۶۰ درصد آن مربوط به مردان بوده است که قربانیان این گروه را بیشتر کودکان زیر ۱۶ سال تشکیل می دهند. باید به یاد داشته باشید که این تنها آمار رسمی (مواردی که به شکایت منجر شده) است و با توجه به تابوهای فرهنگی در ایران آمار واقعی قطعاً بیشتر از این است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

اهمیت آگاه کردن کودکان

هدف ما از ارائه این آمار ترساندن شما نیست (هرچند این آمار بسیار وحشتناک است). بلکه به این خاطر آن ها را در این مقاله ذکر کرده ایم که اهمیت آگاه کردن کودکان را برایتان روشن کنیم. در واقع باید هر دو طرف قضیه را برای کودکمان روشن کنیم؛ رابطه جنسی سالم یک تجربه خوب است اما باید به اطلاعاتی که برای محافظت از خودشان دربرابر خشونت های جنسی نیاز دارند، هم توجه کرد.

هرگز نباید این وظیفه را بر عهده رسانه ها بگذارید. اغلب اوقات چیزی که در رسانه ها به تصویر کشیده می شود یک رابطه بسیار پرحرارت است که تنها جنبه سرگرم کننده دارد (البته نه برای رده سنی کودکان و نوجوانان). در واقع با تماشای این رسانه ها کودکان بیشتر صحنه های جنسی می بینید تا رابطه محبت آمیزی که قسمتی از آن را رابطه جنسی تشکیل می دهد.
بسیار حیاتی و مهم است که به کودکتان ابزار و اجازه سوال کردن در این حوزه را بدهید و پاسخ درست (که صرفاً به معنای پاسخ کامل نیست) را در اختیارش بگذارید. نکته مهم دیگر این است که بدانید چگونه به سوال های مخرب و غیرضروری کودک واکنش نشان دهید.

روابط سالم

تربیت جنسی تنها شامل محافظت از خود نمی شود. بلکه باید درباره روابط سالم هم با فرزندتان صحبت کنید. باید تصویری که رسانه ها در اختیار فرزندتان گذاشته اند را اصلاح کنید و به منظور مقابله با آن درباره روابط سالم صحبت کنید. علاوه براین درباره روابط نامشروع، اعتماد و عشق هم با هم گفتگو کنید. باید قبول کنید که در نوجوانی رابطه جنسی یکی از جالب ترین موضوعات است. به همین خاطر باید فرزندتان را آگاه کنید که رابطه جنسی نوعی بیان احساسی بین دو نفر است که یکدیگر را دوست دارند و به هم احترام می گذارند. در این بعد از عنصر آموزش همیشه باید عشق و روابط نامشروع هم قسمتی از گفتگوی شما را تشکیل دهند.

آغاز راه

اگر فرزندتان در آغاز نوجوانی است (۱۰ تا ۱۳ سال) در آغاز کار هستید. این واقعیت را بپذیرید که اطلاعات بیشتر کودکان این دوره از آن چیزی که شما در این سن درباره رابطه جنسی می دانستید، بیشتر است. با این حال در این سن کودکان برخی اطلاعات غلط هم دارند. مطمئن شوید که فرزندتان اصول اولیه صحیح درباره بلوغ و رابطه جنسی سالم را می داند. باب صحبت کردن درباره هویت و تمایلات جنسی و مرزهای اینگونه روابط را برای فرزندتان باز بگذارید.

خجالت نکشید

با فرزندتان درباره آنچه که در رسانه ها دیده است صحبت کنید. همچنین به آن ها بیاموزید که چگونه از خودشان محافظت کنند.
از صحبت کردن در این باره که افرادی وجود دارند که از کودکان سوء استفاده می کنند، خجالت نکشید. به آن ها بگویید که این سلاح این افراد تهدید و رشوه است. کودکان نمی دانند که چه چیزی طبیعی و درست است و چه چیزی سوء استفاده محسوب می شود؛ مگر اینکه شما به آن ها بگویید.

درباره لمس خوب و لمس بد هم با آن ها حرف بزنید و تفاوت این دو را به آن ها بیاموزید. به آن ها این اطمینان را بدهید که شما از نگرانی ها و سوال های آن ها استقبال خواهید کرد؛ حتی در مواقعی که وقت یا حوصله ندارید.

اواسط نوجوانی

اگر فرزندتان در اواسط نوجوانی است (۱۴ تا ۱۷ سال) گفتگو در این حوزه را ادامه دهید. همان طور که در آمار ارائه شده خواندید، در این سنین کودکان بیشتر قربانی باج گیری و تهدید می شوند. به همین خاطر در این دوره بیشتر باید به فرزندتان بیاموزید که چگونه از خود محافظت کند. علاوه بر این به دلیل افزایش تمایلات جنسی نسبت به دوره قبل، باید بیشتر درباره روابط نامشروع و عواقب آن با فرزندانتان صحبت کنید.

اواخر نوجوانی

اگر فرزندتان در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی است (۱۸ تا ۲۱ سال) کم کم به یک بزرگسال جوان تبدیل می شود. بسیاری از افراد در این سن وارد یک رابطه عاطفی شده اند و ممکن است عده ای هم رابطه جنسی را تجربه کرده باشند. با این حال آن ها هنوز جوان هستند و بسته به ویژگی های شخصیتی و میزان رشد یافتگی شان، شاید هنوز به راهنمایی های شما احتیاج داشته باشند؛ اگرچه خودشان معمولاً این نیاز را انکار می کنند.

این بازه زمانی برای بالغ شدن بسیار مهم است. در این دوره است که عقاید و ارزش های بسیاری از جوانان درباره خانواده، روابط، عشق و رابطه جنسی شکل می گیرد. نباید فکر کنید که نقش شما در این دوره کم رنگ شده است. شما هنوز هم یکی از کسانی هستید که بایدها و نبایدهای روابط سالم – از جمله رابطه جنسی – را برای فرزندتان روشن می کنید.

گفتگو درباره رابطه جنسی در دوران نوجوانی تنها آغاز کار شماست. در واقع با انجام دادن درست این کار یک مکالمه ادامه دار و البته ضروری را با فرزندتان آغاز کرده اید که به مرور زمان پیچیده تر و عمیق تر خواهد شد. کودکانی که می دانند می توانند سوالاتشان را از والدینشان بپرسند و جواب های مستقیم و درست بگیرند، همان هایی هستند رابطه سالمی خواهند داشت و کمتر قربانی خشونت های جنسی می شوند.

 

دریافت وقت مشاوره کودک

Loading...

 

 

مشاوره رایگان آنلاین