انواع متداول عشق

عشق انواع مختلف و گوناگونی دارد و افراد عشق های مختلفی را تجربه می کنند. هر نوع عشق ویژگی خاص خودش را دارد که در ادامه با انواع متداول عشق در افراد آشنا می شویم.


مقاله مرتبط: نشانه های واضح عشق او به شما

مقاله مرتبط: انواع مختلف عشق و درک بهتر شریک زندگی

مقاله مرتبط: روانشناسی عشق رمانتیک


آشنایی با انواع متداول عشق

معشوق به جای عاشق

ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻋﺸﻖ ﺩﺭ ﻣﺮﺩﺍﻧﯽ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺭ ﻗﯿﺪ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎﯼ ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﯾﻨﺎﻥ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ،ﺑﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ، ﻋﺸﻖ، ﮔﺮﻣﯽ، ﺩﻟﺴﻮﺯﯼ ﻭ ﺗﺤﺴﯿﻦ ﻣﺎﺩﺭ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺸﻖ ﺑﯽ ﻗﯿﺪ ﻭ ﺷﺮﻁ ﻣﺎﺩﺭ ﺭﺍ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﻨﺪ.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

ﻋﺸﻘﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺜﺎﺭ ﺷﻮﺩ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪﻧﺪ. ﭼﻨﯿﻦ ﻣﺮﺩﺍﻧﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻋﺸﻖ ﺯﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻧﮕﯿﺰﻧﺪ ﻭ ﺣﺘﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺩﺭ ﻋﺸﻖ ،ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﭙﺬﯾﺮﻧﺪ ،ﻭﻟﯽ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﻌﺸﻮﻕ ﺳﻄﺤﯽ ﻭ ﻋﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺍﺳﺖ.

ﻫﺪﻑ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﺸﻮﻕ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﻪ ﻋﺎﺷﻖ.

عشق به پدر

ﻧﻮﻉ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻧﻮﺭﻭﺗﯿﮏ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺮﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺳﺮﺩ ﻭ ﮐﻨﺎﺭﻩ ﺟﻮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ،ﻭﻟﯽ ﭘﺪﺭﺵ ﻫﻤﻪ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﻋﻼﻗﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺴﺮﺵ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﭘﺴﺮﯼ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﺒﺖ ﭘﺪﺭ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮﺩﻩ ﻭﺍﺭ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﯿﺸﻮﺩ. ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺪﺭﺵ ﺭﺍ ﺭﺍﺿﯽ ﮐﻨﺪ. ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺨﺼﯽ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺰﺭﮔﺴﺎﻟﯽ ﻣﯽ ﮐﻮﺷﺪ ﺗﺎ ﭼﻬﺮﻩ ﯼ ﭘﺪﺭﺍﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﯿﺎﺑﺪ.

ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻮﻓﻘﻨﺪ .ﺯﻥ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﯿﭻ ﻧﻮﻉ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﮐﻤﯽ ﺣﻘﯿﺮ ﻣﯽ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ. ﺍﻧﺎﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ، ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻣﺮﺩﺑﻮﺩﻥ، ﺯﻧﯽ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺯﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ، ﺩﺭ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﻋﻼﻗﻪ ﭘﺪﺭﺍﻧﻪ ﺑﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺯﻧﺎﺷﻮﺋﯽ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﻣﺂﯾﻮﺱ ﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎ ﺯﻥ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﭘﺪﺭﺵ ﺩﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

عشق مازوخیسم

ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﺗﺮ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﻧﻮﺭﻭﺗﯿﮏ ﺩﺭ عشق ﻣﻮﺭﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﺰﺍﻉ ﮐﻨﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﺩﻭﺭﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﯽ ﭘﯿﺮﺍﯾﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ . ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪﮐﻮﺩﮎ ﺑﻪ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺩﺭﻭﻥ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻭ ﻣﯿ ﺮﻭﺩ، ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺩﻭﺭ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺭﻭﯾﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺣﻔﻆ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻨﺎﺭﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮﻭﺯ ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﯽ ﺷﺪﯾﺪ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﺍﮐﺜﺮﺍ ﺗﻤﺎﯾﻼﺕ ”ﻣﺎﺯﻭﺧﯿﺴﺘﯽ ” ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﯾﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺭﺍﻩ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺷﻮﺭﺍﻧﮕﯿﺰ و کاهش اضطراب ﺍﺳﺖ.

عشق بت پرستانه

ﻧﻮﻋﯽ ﺍﺯ ﻋﺸﻖ، ﻋﺸﻖ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺺ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﯼ ﻧﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻫﻮﯾﺖ ﻭ ﻣﻦ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﮑﻨﺪ ﺍﺯ ﻣﻌﺸﻮﻕ ﺧﻮﺩ ﺑﺘﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺳﺎﺧﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﺿﻊ ﺍﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻗﺪﺭﺗﯽ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺸﻮﻕ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﻭ ﮔﻢ ﻣﯿ ﺸﻮﺩ. ﭼﻮﻥﻣﻌﻤﻮﻻ ” ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯿ ﺘﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﻃﺒﻖ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ ﺑﻨﺪﻩﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﺳﯿﺮ ﻋﺸﻖ ﺧﻮﯾﺶ ﺍﺳﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﮐﻨﺪ، ﻧﺎﮔﺰﯾﺮﺳﺮﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﭘﯿﺶ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺑﺘﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺳﺖ. ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺎﺹ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻋﺸﻖ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺷﺪﯾﺪ ﻭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ .

عشق دروغین

ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﻋﺸﻖ ﺩﺭﻭﻏﯿﻦ ﻋﺸﻘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻋﺸﻖ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺗﯽ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺩ . ﺍﺳﺎﺱ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻋﺸﻖ ﺩﺭﺍﯾﻦ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺸﻖ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺧﯿﺎﻝ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻪ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﻭﺍﻗﻊ. ﺗﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻋﺸﻖ ﺭﺅﯾﺎﺳﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻬﯿﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺁﻥ ﻋﺸﻖ ﺭﺅﯾﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﯼ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﺷﺨﺺ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﺗﺠﻠﯽ ﯾﺎﺑﺪ، ﺁﻥ ﺩﻭ ﻣﻨﺠﻤﺪ ﻣﯿ ﺸﻮﻧﺪ.

در ﺟﻨﺒﻪ ﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﺸﻖ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺗﯽ، ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﯾﮏ ﺯﻭﺝ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﯾﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﻋﺸﻖ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﯼ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﻧﺪ، ﮔﺮﭼﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﺑﻮﺩ، ﻋﺸﻘﯽ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﻤﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖﺍﺯ ﺍﻭﻫﺎﻡ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﯼ ﻋﺸﻘﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﯿﺠﺎﻥ ﺁﯾﻨﺪ . ﺍﻭ ﯾﺎ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﯾﺎ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﺪﻩ، ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﺗﻌﻠﻘﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

عشق ایرادگیر

ﻧﻮﻉ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﺸﻖ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭﻭﺗﯿﮏ ﻣﻨﻌﮑﺲ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻧﻘﺎﯾﺺ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻣﻌﺸﻮﻕ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺼﻬﺎ ﻭ ﺿﻌﻔﻬﺎﯼ ﺍﻭﺳﺖ . ﺑﻪ ﺍﯾﻦﺗﺮﺗﯿﺐ ﻋﺎﺷﻖ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎﻣﺸﮑﻼﺕ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﮔﺮﯾﺰﺩ. ﺍﮔﺮ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﮑﻨﻨﺪ ﺍﺯ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺧﻮﺩ ﻏﺎﻓﻞ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺧﻮﯾﺸﺘﻦ ﻗﺪﻣﯽ ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ.

پیش بینی موفقیت رابطه بر اساس انواع عشق

“بهترین نوع عشق، عشقی است که روح را بیدار کند، این باعث می شود به چیزهای بیشتری دست پیدا کنیم، سبب آتش گرفتن قلب ما می شود و آرامش را در ذهن کا به ارمغان می آورد. این چیزی است که من امیدوارم برای همیشه به شما بدهد.”
نوت بوک             
عشق. عشق؟ عشق! عشق را چگونه توصیف می کنید؟ آیا شربت گرمی است از لب های شما چکه می کند؟ آیا دور است اما احساس آرامش مانند غروب خورشید را دارد؟ یا یک توافق مانند توقف در کنار تابلوی توقف است؟
ما همه ایده ها یا داستان های مختلفی در مورد آنچه که عشق باید باشد و اینکه چگونه باید احساس کرد، در ذهن خود داریم. این داستان ها بر اساس آنچه در دنیای اطراف مان می بینیم، کتاب هایی که می خوانیم، فیلم هایی که تماشا می کنیم و افراد با نفوذی که در زندگی ما وجود دارند مانند پدر، مادر، عمه، خاله و …، به وجود آمده اند.
آر. جی استرنبرگ استاد دانشگاه کرنل، بر اساس نظریه مثلث عشق، توضیح داد که عشق چگونه کار می کند.
اینستاگرام اکسیر

نظریه مثلث عشق

در سال ۱۹۸۷ استرنبرگ نظریه ای ارائه داد که در آن عشق را به شکل یک مثلث تصور کرد. او می گوید که عشق مرکب از سه بخش است: صمیمیت، شور و شوق (شهوت) و تصمیم/تعهد.
این سه مولفه با یکدیگر همکاری می کنند و با هم بخش مهمی از یک رابطه عاشقانه می باشند. در یک رابطه بلند مدت، اهمیت هر یک از این مولفه ها در طول زمان، اغلب از یک جزء به دیگری تغییر می کند. اگر بیش از یک رابطه داشته باشید، اهمیت هر جزء احتمالا در هر یک متفاوت است. هیچ ارتباطی تنها یک مورد از هر یک از آنها نیست. 

صمیمیت

هرچند این اصطلاح به تنهایی چندین معنی دارد، استرنبرگ آن را به عنوان احساساتی که نشانه نزدیک بودن است، در نظر گرفت. بنابراین صمیمیت جوهره عشق را تشکیل می دهد. استرنبرگ در تحقیقاتش به این نتیجه رسید که صمیمیت شامل ۱۰ عنصر مختلف در رابطه با شخص مورد علاقه است:

۱- میل به رفاه شخص مورد علاقه

۲- تجربه خوشحالی با او

۳- داشتن توجه زیاد به وی

۴- قادر به اتکاء به شخص مورد علاقه بودن در هنگام نیازمندی

۵- داشتن درک متقابل

۶- در میان گذاشتن مسائل شخصی

۷- دریافت حمایت عاطفی

۸- ارائه حمایت عاطفی

۹- برقراری رابطه صمیمانه با فرد مورد علاقه

۱۰- و ارج نهادن به وی

بنابراین صمیمیت عبارت است از احساس محبت و اظهار آن، علاقه، مراقبت، مسئولیت، همدلی و غم خواری نسبت به فردی که شخص او را دوست دارد. صمیمیت جنبه هیجانی و عاطفی دارد و نوعی احساس گرمی، محبت، نزدیکی، مرتبط بودن و در قید و بند طرف مقابل بودن در فرد ایجاد می کند.

شور و شوق (شهوت)

دومین مولفه شامل شور و اشتیاق که مبتنی بر انگیزش های شهوانی و جذابیت های جسمانی است و شامل اشتغالات ذهنی مثبت نسبت به معشوق است. این بعد جنبه انگیزشی دارد.

تصمیم/تعهد

این مولفه شامل تصمیم های خودآگاهانه و غیر خودآگاهانه ای می شود که فرد برای دوست داشتن دیگری اتخاذ و خود را متعهد به حفظ آن می کند. این حالت جنبه شناختی دارد و در بردارنده تصمیم کوتاه مدت و بلند مدت برای دوست داشتن و مراقبت از معشوق است. این بعد تصمیم گرفتن برای تعهد داشتن، حفظ و نگهداری از معشوق و رابطه طولانی مدت با اوست. این جزء شامل تصمیم گیری در این باره است که فقط با یک نفر باشد و شریک دیگری برای خود انتخاب نکند و این ارتباط را مهم تر از ارتباط با هر فرد دیگری تلقی کند.

انواع عشق

۱- فقدان عشق

زمانی است که ابعاد سه گانه عشق در روابط افراد بسیار کمرنگ است یا اصلاً وجود ندارد. مثل بسیاری از روابط رسمی که افراد مرتبط با یکدیگر دارند. اگر احساس شخص نسبت به شریک زندگی از این نوع باشد، این رابطه در معرض  خطر است.

۲- دوست داشتن

زمانی است که فقط عامل صمیمیت وجود داشته باشد و از دو بعد دیگر خبری نیست یا بسیار کمرنگ است. این نوع عشق، احساس ایجاد یک رابطه دوستی عمیق و حقیقی می باشد. در این حالت احساس دلسوزی، رفاقت، گرمی، مهر و علاقه و هیجانات مثبت وجود دارد. اما احساس شور و شوق (شهوت)  و تصمیم/تعهد وجود ندارد.

۳- شیفتگی (دلباختگی)

در این نوع عشق بعد شور و شوق (شهوت) بر روابط افراد یا احساس یک فرد نسبت به دیگری حاکم است. یک حالت شدید شور و اشتیاق است که در آن فرد به شدت و به طور افراطی مجذوب شده، درحالی که تعهد و صمیمیت واقعی وجود ندارد. در این حالت فرد به صورت وسواس گونه از طرف مقابل شخص ایده آلی می سازد. در این نوع عشق درجه بالایی از برانگیختگی فیزیولوژی و روانی وجود دارد. این نوع عشق با وصل به معشوق به شدت پایان می پذیرد و ممکن است به تنفر تبدیل شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

۴- عشق پوچ (تهی)

در این نوع عشق فقط بعد تصمیم/تعهد وجود دارد و سایر ابعاد وجود ندارد یا بسیار کمرنگ است. به طور معمولی این نوع عشق در یک رابطه بلند مدت راکد وجود دارد که در آن زوج ها رابطه هیجانی و عاطفی متقابل را از دست داده اند و یا آنقدر با هم مانده اند که به همدیگر عادت کرده اند یا به علت ترس از بی کسی و یا به خصوص برای فرزندان با هم می مانند. همچنین این نوع عشق در ازدواج های از پیش ترتیب داده شده نیز دیده می شود.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

۵- عشق رمانتیک

این نوع عشق ترکیبی از صمیمیت و شور و شوق است که بر اساس دو جنبه جذابیت فیزیکی و عاطفی استوار است. نوعی احساس نزدیکی، قرابت و پیوند بین دو زوج است. در این حالت اعتماد بسیار بالایی نسبت به همسر وجود دارد و به لحاظ عاطفی به شدت به او نزدیک است. در این نوع عشق خود افشایی بسیار بالاست و شخص بدون ترس از طرد شدن، عقاید و افکار خود را با همسرش در میان می گذارد و زمانی که افکار و احساس خود را برای طرف مقابل ابراز می دارد، حالت شور و شوق را در اوج خود تجربه خواهد کرد. با این حال به دلیل نداشتن بینش و تعهد، امکان تداوم این عشق اندک است و در صورتی که رابطه به علت ارضای نیازهای زوجین تداوم یابد به مرور زمان تعهد در روابط آن ها به وجود می آید.

۶- عشق رفاقتی

این نوع عشق ترکیبی از صمیمیت و تعهد است. یک رابطه دوستانه پایدار، طولانی مدت و متعهدانه که همراه با مقدار زیادی صمیمیت است. در این نوع عشق تصمیم بر آن است که شخص همسرش را دوست داشته باشد و به باقیماندن با او متعهد می بشد. این نوع عشق همراه با بهترین روابط دوستانه است  که رفتار شهوانی در آن نیست یا خیلی کمرنگ است و رفتار عطوفت ورزانه در آن دیده نمی شود. بسیاری از عشق های آرمانی که دوام یابد و پایدار شود، تبدیل به عشق رفاقت آمیز خواهد شد. این نوع عشق بین دو همکار که سال ها با یکدیگر کار کرده اند یا بین یک زوج که دارای فرزندانی هستند مشاهده می گردد.

۷- عشق ابلهانه

این نوع عشق، از ترکیب شور و شوق (شهوت) و تصمیم/تعهد به وجود می آید و صمیمیت درآن دیده نمی شود. زوجین صرفاً براساس حالت شور و شوق (شهوت) نسبت به هم متعهد هستند و رابطه صمیمانه و عاطفی عمیقی با همدیگر دارند. این حالت گردبادی از هیجانات است که زود فروکش می کند. استرنبرگ معتقد است در این حالت افراد در نگاه اول عاشق یکدیگر می شوند و خیلی زود بدون اینکه همدیگر را بشناسند به داشتن یک رابطه طولانی متعهد می گردند. این عشق خیلی شدید و اغلب وسواس گونه است. فرد نمی‌تواند فکر خود را از او رها کند، شدیداً آرزو می کند به او نزدیک شود، او را لمس کند و با او در هم آمیزد و با این تخیلات به فرد حالت شوریدگی دست می دهد.

۸- عشق کامل (آرمانی)

این نوع عشق ترکیبی از سه حالت صمیمیت، شور و شوق (شهوت) و تصمیم/تعهد است. در این حالت فرد همسر خود را به عنوان یک انسان دوست می دارد و به او احترام می گذارد، به او متعهد است و از طریق برقراری ارتباط درست با او احساس نزدیکی می کند. رفتار دوستانه، رفاقت آمیز، محبت آمیز و مراقبت آمیز خواهد داشت. روابط زناشویی همراه با تعهد به وفاداری و اوج لذت بدون احساس گناه تجربه می شود. استرنبرگ (۱۹۸۸) عنوان می کند رسیدن به این مرحله خیلی آسان تر از نگهداشتن آن است.

استرنبرگ می گوید که این عشق ممکن است در ابتدا به راحتی به دست آید اما نگهداری آن ممکن است سخت باشد. روابط می تواند از یک نوع عشق به دیگری حرکت کند، اما اگر شما می خواهید رابطه خود را به آخر برسید، اگر می خواهید در عشق باقی بمانید، هر روز باید فعالانه اقدام کنید تا آن را حفظ کنید.

مشاوره رایگان آنلاین