نکاتی درباره کودکان بسیار حساس (HSC)

درصد بالایی از کودکان دارای روحیات بسیار حساسی هستند و این کودکان بسیار حساس به دلیل همین حساسیت عاطفی، مشکلات روحی و روانی زیادی دارند. البته لازم به ذکر است که حل مشکلات کودکان بسیار حساس و زودرنج نیز دشوارتر از حل مشکلات کودک معمولی است.

کودکان بسیار حساس واکنش های متفاوت و شاید اغراق آمیزی به مسائل نشان می دهند و در بسیاری از موارد مطابق انتظار شما رفتار نمی کنند. متاسفانه در جامعه این مساله یک نقطه ضعف تلقی می شود در حالی که یک نقطه قوت می باشد! واقعیت این است که کودکان بسیار حساس از یک موهبت برخوردارند و می توانند بهتر از کودکان معمولی جهان را بشناسند.


مقاله مرتبط: مشاوره آنلاین کودک اکسیر


خصوصیات رفتاری کودکان بسیار حساس

فعالیت‌های گروهی و مدرسه

اگر فرزندتان به شما می ‌گوید، نمی‌ خواهد به مدرسه برود یا در فعالیت‌ های گروهی شرکت کند، به دنبال دلیل آن بگردید، فرض را بر این بگیرید که داستانی بیش ازآنچه در ابتدا به شما گفته وجود دارد. مدرسه می‌ تواند پرهیاهو باشد، بچه ‌های مدرسه می ‌توانند بدجنس باشند، آن‌ ها می‌توانند شایعه ‌سازی و خیانت کنند یا محرومیت ‌هایی را موجب شوند.

توجه داشته باشید که فرزندتان عمیقاً تحت تأثیر محیط اطرافش قرار می‌ گیرد و دنیایی که در آن زندگی می ‌کنیم، می‌ تواند به شکل بی‌ رحمانه‌ ای تهاجمی باشد. کودکان بسیار حساس، ظلم‌ ها و بی‌عدالتی‌ های اطراف شان را کاملاً احساس می‌ کنند، پس وقتی فرزندتان از شما درخواست می‌ کند که در خانه بماند، اعتماد کنید که به‌احتمال‌ زیاد تجربه ‌ای به‌کفایت دردناک را داشته است.


مقاله مرتبط: ترس از مدرسه در کودکان

مقاله مرتبط: نمی‌توانم با کودکم ارتباط برقرار کنم


صبور باشید

کودکان بسیار حساس ، محتاط هستند، به خصوص زمانی که آنها با تجربه ای نا آشنا مواجه می شوند. در نتیجه، ممکن است زمان بیشتری برای تصمیم گیری لازم داشته باشند، زیرا آنها اطلاعات را به طور کامل پردازش می کنند. دکتر ایلین آرون، نویسنده شخصیت بسیار حساس، می نویسد: “اکثر کودکان بسیار حساس به نظر می رسد که سازگاری آنها ضعیف است، اما در واقع از آنان خواسته می شوند که بیش از حد سازگار شوند.” هرگز به آنها فشار نیاورید و یا آنها مجبور نکنید که در کاری عجله کنند. این امر تنها آنها را بیشتر تحریک می کند.

اگر متوجه شدید که فرزندتان مطمئن نیست که در وضعیتی چطور باید رفتار کنید، حمایتش کنید و به او نشان دهید که اشتباه کردن هیچ ایرادی ندارد. کودکان بسیار حساس می توانند بسیار انتقادگر و در مورد نتایج بالقوه انتخاب های خود نگران باشند. به عنوان یک پدر و مادر، می توانید به او آموزش دهید به خود عشق بورزد و درک کند که آنها لازم نیست کامل باشند.

نحوه برخورد با برخورد با کودکان بسیار حساس

بعضی سناریوهایی که ممکن است رخ بدهند را بازسازی کنید.

کودکان بسیار حساس معمولاً نسبت به همسالان خود واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می دهند؛ گریه کردن و یا ترسیدن از موارد قابل انتظار هستند. این موضوع می‌ تواند فرزندتان را درمعرض خطر اذیت شدن و یا زورگویی در مدرسه قرار دهد. آماده‌ سازی فرزندتان برای این گونه شرایط با «نقش بازی کردن» می ‌تواند مفید باشد. بعضی شرایط را برای فرزندتان بازسازی کنید؛ مثلاً به او یاد دهید که وقتی کسی به او گفت «بچه ننه» چه عکس‌العملی می ‌تواند از خود نشان دهد.

به فرزند خود نکته‌ هایی را بگویید تا از برخورد با بچه‌ های زورگوی مدرسه جلوگیری شود. برای مثال با گروهی از بچه‌ ها وارد کلاس شده و یا از آن خارج شود، وقتی راه می ‌رود سرش را بالا گرفته و شانه‌ هایش را به عقب نگهدارد تا حس اعتماد به نفس را القا کند. حتماً نیازهای فرزندتان را با معلمان و مشاور مدرسه درمیان بگذارید، تا کودک تان توجهی که به آن نیاز دارد را دریافت کند.

محدودیت ‌هایی را در نظر بگیرید

ممکن است وسوسه شوید که از رعایت قوانین به خاطر آرامش کودک خود صرف‌ نظر کنید، اما این چشم ‌پوشی و کوتاه آمدن در بلند‌ مدت به نفع کودک شما نخواهد بود. انعطاف ‌پذیر باشید، اما به یاد داشته باشید که این قوانین از فرزند شما فرد مسئولیت ‌پذیری در آینده خواهد ساخت. اگر روش تربیتی بسیار سهل گیرانه ‌ای در پیش بگیرید، کودک آمادگی لازم برای مواجهه با دنیای واقعی پیدا نمی ‌کند. اگر میزان نظم و انضباط را در ارتباط با کودک حساس خود کم کنید، فرصت یادگیری و رشد کودک را در زمینه پذیرش عواقب کار‌هایش از او خواهید گرفت.

تمرکز بر نقاط قوت

یاد بگیرید که همیشه به‌ خاطر داشته باشید،کودکان بسیارحساس شما، موجودی بااستعداد است؛ به‌ ویژه، در زمان ‌هایی که رفتار نامناسبی را به‌ سبب برانگیختگی و یا ناراحتی عاطفی از خود بروز می‌ دهد. درواقع، جنگل را به‌جای تک ‌درخت ببینید.

خودتان را آموزش بدهید که نقاط قوت فرزندتان مانند خلاقیت باورنکردنی، احساسات تحسین ‌برانگیز و خرد حساس و هوشمندانه را قبل از هر چیز دیگری ببینید. این امر، بسیار مهم است چراکه به شما در پذیرش چالش‌ های آنان مانند عاطفی بودن، درون ‌گرایی گاه به ‌گاه، خجالتی یا بیش ‌از حد خجالتی بودن، کمک می‌ کند.

این نکته را درنظر داشته باشید که برای این میزان از حساسیت دلایل فیزیولوژیکی وجود دارند

آیا پوشیدن بعضی لباس ‌ها برای کودک حساس شما سخت و ناراحت‌ کننده است؟  آیا صداهای بلند برای آنها غیرقابل تحمل است؟ به احتمال زیاد این ها به دلیل وجود سیستم عصبی حساس‌ تری است که به محرک‌ ها سریع تر و شدیدتر پاسخ می ‌دهد. این را بدانید که حالات فرزندتان به دلیل یک وضعیت فیزیکی است و فرزند شما در به ‌وجود آمدن آن نقشی نداشته است. گاهاً دانستن این موضوع به شما کمک خواهد کرد که به یاد داشته باشید، آنها «شورش را درنمی‌آورند!»

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب