نشانه های افسردگی در افراد

نشانه های افسردگی از نظر جسمانی چیست؟ افسردگی میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. افراد مبتلا با احساس بی ارزشی، افکار مزاحم و ناخواسته، فقدان انگیزه، افکار خودکشی، احساس اندوه و پوچی، مشکل در تمرکز و خیلی چیزهای دیگر مبارزه می کنند.

معمولا ما به تأثیرات روانشناختی افسردگی تمرکز می کنیم و فراموش کرده ایم که این اختلال علائم جسمانی نیز دارد، که این علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. مهم است که از نشانه های افسردگی از نظر جسمانی آگاه باشید. به این ترتیب شما می توانید متوجه شوید که چگونه افسردگی خود را نشان می دهد و کنترل آن را در دست بگیرید.


مقاله مرتبط: عواملی که احتمال بروز افسردگی را افزایش می‌دهد

مقاله مرتبط: علائم افسردگی نوجوانان؛آیا نوجوان من افسرده است؟


اگر به دنبال متخصص مجرب در زمینه تشخیص و درمان افسردگی می گردید به مرکز روانشناسی اکسیر مراجعه کنید. مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را به صورت حضوری و غیر حضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

نشانه های افسردگی از نظر جسمانی

برخی از نشانه های افسردگی از نظر جسمانی عبارتند از:

  • خستگی مزمن
  • کاهش یا افزایش اشتها
  • بی خوابی یا پرخوابی
  • کاهش میل جنسی
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • دل درد
  • سردرد
  • نوسانات وزن
  • افزایش حساسیت به درد
  • تنگ شدن عروق قلبی
  • بدن درد مزمن، مانند: مفاصل، اندام ها، حساسیت پستان ها و یا کمر درد
  • مشکلات دستگاه گوارش، مانند: سندرم روده تحریک پذیر، اسهال یا یبوست
  • مشکلات قلبی و عروقی، مانند: بیماری عروق کرونر قلبی
  • افزایش التهاب در سراسر بدن
  • مشکلات پوستی

تست درمان افسردگی

تاثیر افسردگی بر سیستم ایمنی بدن

آیا می دانید افسردگی می تواند بر سیستم ایمنی تاثیر بگذارد؟ این موضوع باعث می شود سخت تر بتوانید با عفونت مبارزه کنید. کمبود خواب و استرس، سیستم ایمنی را ضعیف می کند. می تواند بیماری هایی که دارید را بدتر کند و یا به راحتی باعث بیماری شود.

افسردگی و بیماری قلبی

افسردگی حتی با بیماری های قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی مرتبط است. و دلیل آن این است که افسردگی و استرس بسیار با هم در ارتباط هستند. هورمون های استرس مانند کورتیزول می توانند عروق خونی را تنگ کند. ماندن بدن در حالت گریز و اجتناب می تواند در طولانی مدت شانس حمله قلبی را افزایش دهد.مطالعات مختلف در گذشته نشان می دهد که بین التهاب و افسردگی رابطه وجود دارد. شاید به همین دلیل است که افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی استعداد بالاتری برای ابتلا به افسردگی را دارا هستند.


مقاله مرتبط: علائم افسردگی


افسردگی و مشکلات گوارشی

افسردگی همچنین با مشکلات گوارشی در ارتباط است. یکی از بزرگ ترین تاثیرگذاران روی خلق و خو در بدن شما یک انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین است. سروتونین گاهی اوقات به عنوان هورمون “احساس خوب” به دلیل توانایی تاثیر آن بر خلق و خو، اضطراب و شادی می باشد. در حالی که مقدار سروتونین ایجاد شده در مغز مورد استفاده قرار می گیرد، بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از آن در روده ساخته می شود. شواهد اخیر نشان می دهد که باکتری های روده حتی می توانند روده ها را به تولید سروتونین بیشتری وادار کنند. روده سالم سبب کنترل وزن، خلق و خوی شما و در بلند مدت به سلامت منجر می شود. اگر در روده شما مشکلی وجود داشته باشد، تولید سروتونین ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و به نوبه خود باعث بدتر شدن افسردگی و درد در بدن شما خواهد شد.

نشانه های افسردگی در افراد

افسردگی و درد بدن

یکی دیگر از نشانه های افسردگی درد ناگهانی است. هم چنین افسردگی باعث کندی سایکوموتور می شود، بنابراین، در طول یک افسردگی اساسی، ممکن است احساس سنگینی یا کندی داشته باشید. افسردگی و درد سبب ایجاد اختلال در مسیرهای بیولوژیکی و انتقال دهنده های عصبی می شوند. تحقیقات نشان داده اند که حدود ۷۵٪ افراد مبتلا به افسردگی درد ناگهانی یا مزمنی را در برخی از نواحی بدن خود تجربه می کنند.

یک مطالعه کانادایی که در مجله Pain منتشر شد، نشان داد احتمال این که افراد مبتلا به افسردگی نسبت به افراد دیگر به درد گردن و کمر شدید مبتلا شوند چهار برابر بیشتر است. هنگامی که شما دچار حالت روحی منفی می شوید، نسبت به بدن خود توجه بیشتری نشان می دهید و بنابراین هر گونه ناراحتی و دردی را بیشتر حس می کنید. علاوه بر این ممکن است علائم معده و سردرد را حس کنید یا فقط حساسیت بیشتری نسبت به درد داشته باشید.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله روانپزشکی منتشر شد نشان داد زمانی که افراد مبتلا به افسردگی درد را پیش بینی می کنند، فعالیت مغز آنها احساسات بیشتری را نشان می دهد و لذا کمتر با درد مقابله می نماید، بنابراین آنها در برابر صدمات ضعیف تر هستند.

ضمنا افراد افسرده بیشتر به غذاهای بسیار شیرین تمایل دارند که موجب التهاب مغز شده و تعادل باکتری های خوب و بد را در روده بهم می زند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ توسط دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شد این طور اعلام می کند که برخی از بیماری های روانشناسی مانند افسردگی بیشتر می توانند نتیجه اختلالات معدی و روده ای مانند سندرم روده ی تحریک پذیر باشند تا علت آن.

مرکز روانشناسی اکسیر به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند خدمات رایگان روانپزشکی و روانشناختی ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات در این باره اینجا کیلک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

افسردگی و مشکلات پوستی

هورمون های استرس به پوست آسیب می زنند. افسردگی باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود بنابراین مشاهده مشکلات پوستی در میان افراد مبتلا به افسردگی، شایع است. حتی افسردگی می تواند بیماری های چون اگزما، پسوریازیس و آکنه را تشدید کند.

بنا به گزارشی از Dermatologic Clinics، تقریبا ۳۰ درصد از بیماران پوستی، دچار اختلالات روانپزشکی هستند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد افسردگی و اضطراب در میان بیماران مبتلا به پسوریازیس، درماتیت آتوپیک، اگزمای دست و زخم های پا شایع است. ارتباط بین افسردگی و مشکلات پوستی ممکن است به دلیل خودنادیده انگاری باشد که از پیامدهای معمول در افسردگی است.


مقاله مرتبط: تاثیر افسردگی بر کیفیت رابطه افراد


افسردگی و اختلالات خواب

افسردگی می تواند طیف وسیعی از مشکلات مربوط به خواب را به بار بیاورد، شامل مشکل در به خواب رفتن، مشکل در خواب مستمر و خواب آلودگی در طول روز. افسردگی اغلب همراه با کمبود انرژی و احساس گیج کننده خستگی است که می تواند جزو ناتوان کننده ترین علامت های افسردگی باشد. نکته عجیبی که وجود دارد این است که با وجود اینکه ممکن است خیلی احساس خستگی و خواب آلودگی کنید اما خواب تان کیفیت خوبی نداشته باشد.
افرادی که با یک بیماری مزمن زندگی می کنند گزارش کرده اند که افسردگی علائم آنها را بدتر می کند. نشان داده شده است که افسردگی می تواند درد آنها را تشدید کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، پزشک باید وضعیت و افسردگی شما را در نظر بگیرد. تنها با انجام این کار می توانید کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.
این یک چرخه نامطلوب است زیرا افسردگی باعث افزایش خطر ابتلا به درد و بیماری می شود و پس از آن بیماری شما را تحت تاثیر قرار می دهد که خود باعث افسردگی شما می شود. بنابراین مهم است که از نشانه های افسردگی خود آگاه باشید. بسیاری از ما درباره دردهایی به دکتر خود شکایت می کنیم که دلیلی برای آنها وجو ندارد. پس افسردگی می تواند علت تغییر ناگهانی باشد. اگر مشکوک به افسردگی هستید، ضروری است که با متخصص مجرب مشورت کنید.
مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب