مشکل تمرکز در کودکان

آیا فرزند شما مشکل تمرکز دارد؟ آیا نگران فرزند حواس‌پرت خود هستید؟ آیا فکر می‌کنید که کودک یا نوجوانی دارید که نمی‌تواند از ظرفیت هوشی خود به خوبی استفاده کند؟ فرزند پرانرژی‌تان دائم در حال بالا و پایین پریدن و خرابکاری است؟ آیا فرزندتان، دچار مشکلات تحصیلی است و از سر و کله زدن با او خسته شدید؟ آیا دوست دارید که فرزندتان در زمینه تمرکز و توجه، حافظه و انگیزه تحصیلی ارتقاء پیدا کند؟


مقاله مرتبط: بیش فعالی کودکان

مقاله مرتبط: رابطه بیش فعالی/ نقص توجه و ناتوانی یادگیری


سنجش مشکل تمرکز در کودکان

اگر مسائل بالا از جمله نگرانی‌های شما نیز است. حالا سؤالات زیر در مورد فرزندتان به دقت و با توجه به ۶ ماه اخیر پاسخ دهید:

  1. آیا در هنگام انجام تکالیف مدرسه، به طور مکرر اشتباه می‌کند و در انجام آن‌ها با دشواری‌هایی روبرو است؟

کم ———————– متوسط ———————– زیاد

  1. وقتی با او صحبت می‌کنید به نظر می‌رسد که فکرش جای دیگری سیر می‌کند و به حرف‌هایتان توجهی ندارد؟

کم ———————– متوسط ———————– زیاد

  1. دائم وسایلش را جا می‌گذارد یا گم می‌کند؟

کم ———————– متوسط ———————– زیاد

  1. در انجام تکالیف مدرسه یا کارهای دیگرش حواس‌پرت است و با محرک کوچکی تمرکزش را از دست می‌دهد؟

کم ———————– متوسط ———————– زیاد

  1. دائماً وول می‌خورد و روی صندلی به سختی بند می‌شود؟

کم ———————– متوسط ———————– زیاد

  1. معمولاً در حال جنب‌وجوش است و از در و دیوار بالا می‌رود؟

کم ———————– متوسط ———————– زیاد

  1. اصلاً صبر و حوصله ندارد و نمی‌تواند منتظر نوبتش بماند؟

کم ———————– متوسط ———————– زیاد

اگر از سؤال ۱ تا ۴ پاسخ‌هایی که دادید اکثراً، گزینه متوسط و یا زیاد است و احتمال اینکه فرزند شما دارای مشکل تمرکز و توجه باشد زیاد است. همچنین اگر از سؤال ۵ تا ۷، بیشتر پاسخ‌های شما، گزینه متوسط و یا زیاد است. احتمال دارد فرزندتان دچار بیش فعالی است. پس برای اطمینان بیشتر حتماً با یک روانشناس مشورت کنید. در غیر این صورت جای نگرانی نیست.

برای تشخیص دقیق‌تر مشکل تمرکز و بیش فعالی در فرزندتان میتوانید اینجا کلیک کنید.

معرفی مشکل تمرکز کودکان

مشکل تمرکز و کبود توجه و بیش فعالی

مشکل تمرکز و کمبود توجه/بیش فعالی که به نام ADHD نیز شناخته می‌شود، مهم‌ترین اختلال رفتاری در میان کودکان است. در حدود ۵ درصد جمعیت کودکان را در برمی‌گیرد. میلیون‌ها کودک دارای ADHD برای درمان، دارو مصرف می‌کنند. ولی ۲۵ درصد آن‌ها به دارو پاسخ نمی‌دهند و یا قادر به تحمل عوارض جانبی آن نیستند.

بدون درمان، این کودکان در معرض مشکلات فراوانی در آینده قرار خواهند گرفت. مشکلات تحصیلی، اختلال‌های روان‌پزشکی، سوءمصرف مواد و موقعیت پایین شغلی ازجمله آن‌هاست. اگرچه دارودرمانی شکل اصلی درمان این مشکل از ابتدا بوده است؛ اما امروزه روش‌های غیر دارویی و سالم‌تری برای درمان این مشکل ایجاد شده است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها نوروفیدبک است.


مقاله مرتبط: دپارتمان نوروفیدبک و بیوفیدبک مرکز اکسیر


نوروفیدبک در درمان مشکل تمرکز

کارکرد مغز کودکان دارای ADHD دچار مشکلاتی است که سبب‌ساز این مشکل در آن‌ها شده است. تکنیک نوروفیدبک با تنظیم دوباره این امواج مغز به بهبود این مشکل کمک می‌کند. نوروفیدبک در قالب بازی‌های کامپیوتری فعالیت امواج مغز را به حالت نرمال و طبیعی باز می‌گرداند. در این حالت فرد یاد می‌گیرد تا بعضی از امواج مناسب را افزایش و بعضی دیگر را که نامناسب هستند کاهش دهد. در واقع هدف نوروفیدبک نرمال سازی کارکرد مغز است تا در نهایت کودک بتواند تمرکز خود را باز یابد و آرامش و صبر و حوصله بیشتری پیدا کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب