زوج های خوشبخت

لذت واقعی در زندگی بستگی به کارهای کوچکی دارد که هر روز انجام می دهید. مانند در آغوش کشیدن همسرتان وقتی که عصرها از کار بر می گردد، دم کردن چای یا قهوه برای همسرتان، کمک به همسرتان در کارهای روزمره. بله خوشبختی واقعی در ازدواج نتیجه همین کارهای کوچک است که زوج های خوشبخت هر روز انجام می دهند. در ادامه کارهایی که زوج های خوشبخت برای یکدیگر انجام می دهند آورده شده است.


مقاله مرتبط: نشانه های واضح عشق او به شما


کارهای روزمره زوج های خوشبخت

نوازش کردن

زوج های خوشحال دوست دارند از نظر فیزیکی به یکدیگر نزدیک باشند، و فقط منظور رابطه جنسی نیست. اشکال دیگر از محبت فیزیکی – بغل کردن، بوسه، نوازش – همه راه هایی هستند که زوج های خوشبخت برای تقویت پیوند خود انجام می دهند. یک مطالعه در مجله روانشناسی اجتماعی و شخصیت نشان داد که زوج که محبت فیزیکی بیشتری نسبت به یکدیگر نشان می دهند پیوند ماندگارتری دارند.

نزدیکی عاطفی درباره همه چیز

زوجین خوشبخت درمورد همه چیز با هم راحت و صمیمی هستند. این معنای واقعی عشق است؛ اینکه طرفین بتوانند با هم درباره نگرانی ها، ترس ها، تردیدها و نیز دغدغه های شان به راحتی و بدون ترس از پیامدهای آن سخن بگویند.
البته که رابطه جنسی مهم است. در ابتدای ازدواج، طرفین جاذبه جنسی را عشق می پندارند، اما به مرور زمان درمی یابند که رابطه جنسی اگرچه مهم است، همه چیز نیست و احساس امنیت و آرامش چیزی فراتر از صمیمیت جسمانی است.


مقاله مرتبط: چگونگی تقویت رابطه، با روانشناسی مثبت

مقاله مرتبط: ازدواج سالم با مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر

مقاله مرتبط: دکتر روانشناس خوب در تهران


با هم تصمیم می گیرند

در زندگی مشترک، فردی همه تصمیم ها را یک طرفه نمی گیرد نه شما نه همسرتان! از این که چه فیلمی را ببینید تا این که چند بچه داشته باشید. شما با هم تصمیم می گیرید و به حرف های یکدیگر گوش می کنید. پس اگر یک بار برای فیلم مورد علاقه یکی به سینما رفتید دفعه بعد نوبت دیگری است که فیلم خودش را انتخاب کند.

اجتناب از بزرگ نمایی مشکلات

اشتباه رخ می دهد. خطاهای انسانی اجتناب ناپذیر هستند. اما زوجین موفق به دلیل اتفاقی تلخ، کل رابطه را زیر سوال نمی برند. یک راه خوب برای فهمیدن اینکه آیا یک اشتباه ارزش این را دارد که به خاطرش رابطه تان را تلخ کنید، این است که از خود بپرسید: «این اتفاق چندبار ممکن است در سال رخ دهد؟» فراموش نکنید، آب ریخته به جوی باز نمی گردد.

گذراندن زمان با یکدیگر

زوج های خوشبخت ، متوجه اهمیت گذراندن زمان با کیفیت با یکدیگر هستند. کیفیت آن بسیار با اهمیت است زیرا فرصتی برای توجه کامل به یکدیگر و تقویت رابطه آنها را فراهم می کند. گاهی بسیار سخت است که فرصت مناسبی برای گذراندن وقت با یکدیگر پیدا کنید. اما آنقدرها هم پیچیده نیست، قدم زدن در پاساژ مورد علاقه تان یا صرف یک شام عاشقانه در منزل و …، می توانید زمان مناسبی برای این کارها مهیا کنید. روابط سالم پر از شادی و خوشحالی است. این به معنای آن نیست که شما هیچ مشکلی ندارید و همیشه فقط قرار است بخندید! اما به معنای این است که زمینه اصلی زندگی شما شاد است و حتی مسائل ساده هم مثل کامل کردن جمله هم یا دیدن فیلم با یکدیگر نیز باعث شادی تان می شود.

زوج های خوشبخت

به سلامت روحی و جسمی خود اهمیت می دهند

یک زوج موفق به سلامت خود و همسرشان اهمیت می دهند، مواردی چون ابتلا به انواع بیماری ها، چاقی و افزایش وزن، ریزش موی سر، نازایی، حوادث و تروما، اختلالات خلقی، افسردگی و حتی بروز بیماری های روانی همگی می تواند به شدت بر روابط زن و شوهر اثر منفی گذاشته و باعث جدایی و اختلاف بین آنها شود. اهمیت دادن به سلامت، تغذیه مناسب و مفید، استراحت به میزان کافی، پرهیز از استعمال دخانیات، ورزش منظم، انجام آزمایشات دوره ای، مراقبت از همسر هنگام بیماری و در دوران نقاهت و ایجاد روحیه شاد در خانواده همگی می تواند باعث ارتقای سطح سلامت زوجین و فرزندان و دوام زندگی مشترک و خوشبختی زوجین شود.

برنامه ریزی برای آینده

زوج های موفق واقعا احساس می کنند که یک تیم هستند و با یکدیگر آینده خود را می سازند. آنها هر جنبه ای از آینده را با یکدیگر برنامه ریزی می کنند: ازدواج، بچه دار شدن، شغل، جایی که ممکن است یک روز با هم زندگی کنند.

قبول کردن یکدیگر بدون تلاش برای تغییر دادن هم

عمیق ترین میلی که در طبیعت انسان وجود دارد نیاز به پذیرفته شدن و مورد ستایش قرار گرفتن است گاهی اوقات سعی می کنیم مانند مجسمه سازان رفتار کنیم و طرف مقابل مان را با خمیر مجسمه سازی اشتباه می گیریم. تصور می کنیم که می توانیم به طور مدام دیگران را کنده کاری کنیم تا به تصویر ذهنی ایده آل ما نزدیک شوند. اما این اقدامات همیشه در پایان با ناامیدی همراه است. چراکه اولا تاثیرات منفی بر فرد مقابل دارد و ثانیا، آدمی سنگ نیست و نمی توان آن را تراشید و شکل داد. به جای ایده های خود پسندانه بهتر است کسی را که دوست می داریم آن گونه که هست بپذیریم. در غیر این صورت با توهمات خود سقوط خواهیم کرد. زوجین موفق، به جای تلاش برای تغییر شریک زندگی خود، او را حمایت و تحسین می کنند.

هر کدام فضای خودتان را هم دارید

اگر شما به فردی عشق می ورزید به معنای این نیست که باید هر دقیقه تان را با هم باشید. طبیعی است که دو نفر که در یک رابطه جدی هستند، اوقات زیادی را با هم بگذرانند؛ اما هر کدام باید بتوانند علاقه مندی های خود را داشته باشند و زمانی را با دوستان شان بگذرانند. این فضای شخصی اجازه می دهد که شخصیت فردی هر طرف در کنار شخصیت زوجی رشد کند.

به یکدیگر گوش می دهند

زوج های خوشبخت هر روز با دقت به حرف های یکدیگر گوش می دهند. چه بهتر از این؟ آنها به همدیگر فرصت صحبت کردن می دهند. در یک رابطه گوش دادن اغلب مهم تر از معاشرت کردن است. آنها از یکدیگر پرس و جو می کنند تا از احساس همسرشان مطلع شوند. زوج هایی به یکدیگر گوش می کنند که واقعا با یکدیگر در ارتباط بود و یکدیگر را درک می کنند.

به یکدیگر اطمینان دارید

یک رابطه سالم بر اساس اطمینان و اعتماد است. رابطه شما باید خالی از راز و رمز باشد. در صورتی که نمی توانید به شریک تان اطمینان کنید همیشه در ذهن تان شک و تردید وجود دارد باید احساسات خود و رفتارهای او را در گفت و گو با یک مشاور بررسی کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب