خانم Segerstrom، استاد رشته روانشناسی دانشگاه کنتاکی آمریکا، می گوید: «خوشبینی یعنی کشیدن نقشه هایی که فرصت انجامش را نداری.»

تعریف علمی خوشبینی

اما تعریف علمی خوشبینی این است که: «خوشبینی یک اعتقاد است که باور دارد اعمال خوب اتفاق خواهد افتاد و اتفاقات بد، فقط حوادث گذرایی هستند که باعث عقب نشینی و کندی اعمال خواهند شد؛ ولی دیر یا زود، قابل حل خواهند بود.»

افراد خوشبین

او می افزاید: “آدم واقع گرایی هستم. می دانم که در یک دنیای نابرابر و مملو از ناگواری ها، زندگی می کنیم و به همین دلیل فقط به احساس خوشبینی بسنده نمی کنم.” خانم سوزان سگرستروم، این جمله را که « هر چیزی که در مسیر اشتباه بیفتد، قرار بود که پایان نافرجامی داشته باشد» را رد می کند. او می گوید خوشبینی، فقط مثبت دیدن زندگی نیست، بلکه بهانه ای است برای ایجاد انگیزه و پشتکار برای رویارویی با مشکلات زندگی.

افراد خوشبین به مشکلات هجوم می برند

به نظر او، خوشبین ها، به جای تسلیم شدن در برابر موانع و محدودیت ها، با تمام قوا به مشکلات هجوم می برند و راه های مختلف حل آن را پیگیری می کنند. دکتر سگرستروم معتقد است افراد خوشبین، سعی می کنند به دنبال تاثیرات مثبت حتی در زمان شکست ها، ناکامی ها و حوادث ناگوار باشند. وی ۱۶ ساله بود که شاهد مرگ مادرش به خاطر بیماری سرطان بود. برداشت وی از فوت مادرش این بود که «زندگی را با چنان روحیه ای ادامه دهم که گویی امروز آخرین روز حیات من است»

به نظر خانم سگرستروم، خوشبینی عملا یعنی اینکه: « تردید نداشته باشید و برای شروع، فقط کار را انجام دهید چون احساس خوب ناشی از آن کار، بعدا ایجاد می گردد. منتظر انگیزه و انرژی برای دست به کار شدن نباشید. کافی است ادای به سرانجام رساندن یک کار را مد نظر قرار دهید تا آنکه بالاخره آن را عملی سازید.»

 

به عبارت دیگر افراد می توانند به خود تلقین کنند که خوشبین هستند و از طریق آن بیاموزند که خوشبین باشند.

اگر شما خوشبین باشید، به احتمال زیاد بعد از چندین تلاش ناموفق باز هم تلاش خواهید کرد. جالب توجه این است که در حین تلاش مستمر، طبیعتاً شانس موفقیت هم بیشتر خواهد بود.


مقالات مرتبط : چرا من بدشانسم


 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب