فرافکنی در زندگی روزمره

فرافکنی فرآیند جابجایی احساسات خود بر روی یک شخص، حیوان یا شیء است. این مفهوم از کار زیگموند فروید در مورد مکانیسم‌های دفاعی پدیدار شد و توسط دخترش، آنا فروید، و دیگر چهره‌های برجسته روان‌شناسی اصلاح شد.

برخی از انسان ها همواره برای گرفتاری ها و عقب ماندگی هایشان، دیگران را سرزنش می کنند و آن ها را مقصّر می دانند؛ به عبارت دیگر فرافکنی می کنند و هرگز خطاهای خود را نمی بینند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

فرافکنی

ناراحتی، ناخودآگاه می تواند افراد را وادار کند که احساسات یا انگیزه های غیرقابل قبولی را به دیگران نسبت دهند تا از رویارویی با آنها اجتناب کنند. فرافکنی اجازه می دهد تا بدون اینکه فرد به طور کامل آن را در خود تشخیص دهد به ویژگی دشوار پرداخته شود.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

این گونه انسان ها که به دلیل تنبلی، نداشتن تدبیر صحیح در زندگی، جدّی نگرفتن مسئولیت ها و افراط در تفریح و سرگرمی ها، از قافله زندگی عقب ماندند و با نوعی شکست رو به رو شدند، به جای آنکه عیب کار را در وجود خویش جست و جو کنند، به فرافکنی روی آورده اند و جامعه را مقصر اصلی می دانند و بار همه خطاهایی را که خود انجام داده اند، به دوش دیگران می گذارند، بی خبر از آنکه انسان های بسیاری نیز هستند که با شرایطی مشابه با شرایط آنان (و بلکه بدتر) رو به رو بودند و تنها به دلیل آنکه اهل همت و کار و تلاش بودند، به قلّه موفقیت رسیدند.

اینستاگرام اکسیر

همین نکته بیانگر آن است که افراد باید ریشه عقب ماندگی هایشان را در خطاهایی که خود انجام داده اند در غفلت هایشان جست و جو کنند و زبان به سرزنش دیگران نگشایند.

مولانا نیز با توجه به این حقیقت که آدمی باید ریشه گرفتاری ها و بدبختی ها و شکست های خود را در وجود خویش جست وجو کند، نه در عملکرد دیگران، چنین می سراید:

جُرم خود را بر کسی دیگر مَنِه
هوش و گوش خود بدین پاداش ده

جُرم برخود نِه که تو خود کاشتی
با جزا و عدل حق کن آشتی

رنج را باشد سبب بد کردنی
بد ز فعل خود شناس، از بخت، نی

متهم کن نفسِ خود را ای فتا
متهم کم کن جزای عدل را

چون بکاری جَو نروید غیر جَو
قرض تو کردی ز که خواهی گرو

درمان فرافکنی

فرافکنی می تواند ناامنی ها یا باورهای پنهانی را که در درمان ارزشمند هستند، آشکار کند. همچنین به پدیده انتقال مربوط می شود، که در آن بیمار احساسات خود را نسبت به شخصیت مهم دیگری در زندگی خود به یک درمانگر منتقل می کند. در حالی که فرافکنی می تواند در زمینه های مختلف رخ دهد، انتقال عمدتاً از طریق یک لنز درمانی درک می شود.

برای درک بیشتر پدیده انتقال اینجا (لیست کامل مکانیزم های دفاعی آنا فروید) کلیک کنید.


مقاله مرتبط: آیا درمانگر و مراجع می توانند با هم دوست شوند؟


در حالی که درمانگران روان پویشی و روانکاوی بیشتر از دیگران از فرافکنی به عنوان یک رفتار قابل توجه استفاده می کنند، درمانگرانی که در همه روش ها آموزش دیده اند با این سازه آشنا هستند. برخی ممکن است در مورد شخصی که تعصبات خود را نادرست نسبت می دهد بدون اینکه برچسب فرافکنی بزنند آن را درمان کنند.

یک درمانگر از طریق مکالمات خود متوجه می شود که بیمار به درمانگر یا افراد دیگر در زندگی فرافکنی می کند. به عنوان مثال، یک درمانگر ممکن است متوجه شود که یک بیمار به طور مداوم ادعا می کند که شریک زندگی او رابطه نامشروع دارد، بدون هیچ مدرکی. فرافکنی می تواند فرصتی برای شناسایی احساسات دشواری باشد که باید پردازش شوند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

اگر یک درمانگر مشکوک باشد که یک بیمار در حال فرافکنی است – یا به درمانگر یا سایر افراد در زندگی بیمار – واکنش بیمار را بررسی خواهد کرد.

درک اینکه چرا بیمار با چنین احساسات شدیدی به درمانگر واکنش نشان می دهد یا اظهارات درمانگر را نادرست تفسیر می کند، می تواند به آشکار شدن چالش های زمینه ای کمک کند که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند و حل شوند.

رزرو وقت مشاوره

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب