کودک شوید

برای برقراری ارتباط با کودک، کودک شوید. خاله بازی، کاردستی، خانه سازی و… این روزها واژه های غریب و غیرقابل فهمی شده اند برای نسلی که باید برای تنهایی شان آه کشید. نسلی از جنس آی فون، آیپد و… آی تنهایی…

تا همین ۴، ۵ سال پیش، زمان خرید هدیه ای با مناسبت یا بی مناسبت برای بچه ها، با کیفی کوچک در یک اسباب بازی نه چندان بزرگ در هرگوشه ای از شهر می توانستی وسیله ای انتخاب کنی که مناسب سن بچه باشد و البته پر از خاطره…

دنیای امروزه کودکان

اما این روزها دنیای کودکانه ها هم عجیب و غریب شده. دنیایی که دیگر حرف زدن و حرکت کردن عروسک ها که هیچ، غذا خوردن و خوابیدن هم تحت فرمان اسباب بازی های مجازی است و به دور از تخیل کودکانه. انگار اسباب بازی های جدید هستند که برای کودکان تعیین می کنند تا کی باید با آنها بازی کنند و اینکه اوقات فراغتشان زمانی است که آن ها بخواهند!

کودک شوید

بچه ها دیگر تنهایی هایشان را با عروسک، خاله بازی و ماشین کنترلی و … پر نمی کنند. آن ها دوستانی دارند که برای غذا خوردن کودک را از خواب بیدار می کنند. این همبازی های مجازی هماهنگ با صاحبشان لباس می پوشند و به جای خواهر و برادر در اتاقشان می خوابند و زندگی می کنند. کودک، دیگر از لذت داشتن همبازی های کودکانه و قابل لمسی محروم شده است که نه تنها دنیای فانتزی و تخیلی کودکانه اش را رنگ و بو می دادند بلکه با ماهیت های پارچه ای یا فلزی خود، نرمی و خشونت رفتار را به او منتقل می کردند.


مقاله مرتبط: اهمیت رابطه والدین با کودک

مقاله مرتبط: حرف بچه ها را بشنوید


والدین لطفا کودک شوید

و اما… گاهی باید تمامی دغدغه ها و کارهای مهم بزرگسالی را کنار گذاشت، کنار بچه ها نشست و یک دل سیر کارتون دید، با صدای بلند خندید، در کنار گام های کوچکشان قدم گذاشت و همبازی آن ها شد.

همراه با کودکتان، کودک شوید، کودکانه بازی کنید و کودکانه بخندید… همان قدر که بچه ها از همراهی پدر و مادرشان در انجام کارهای کودکانه لذت می برند و شاد می شوند، آدم بزرگ ها هم در حال و هوای دنیای کودکان آرامش لطیف و خواستنی دوران کودکی شان را باز می یابند و حالشان خوب می شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب