بازی کودکان

بازی کودکان برای رشد جسمانی و ذهنی کودک مهم است. از روزی که کودک پا به این دنیا می گذارد پدر و مادر نهایت تلاش خود را به کار می بندند تا بتوانند بهترین شرایط را برای پرورش جسم و روح فرزند خود مهیا کنند. هنگامی که کودک در سنین مختلف بازی ‌های متفاوت فکری را تجربه کند، آمادگی لازم برای رویارویی با مشکلات و موانع مختلف زندگی را پیدا می ‌کند. آگاهی والدین نسبت به اهمیت بازی فکری و تأثیر آن بر رشد روانی و فکری کودک امری ضروری است. بازی یکی از ضروری ‌ترین نیازهای دوران کودکی و لازمه رشد ذهنی و جسمی است، اما به ‌شرط اینکه متناسب با سن کودک انتخاب شود.

بازی‌ کودکان چه تاثیری بر عملکرد و رشد ذهنی دارد؟

  • رشد و تقویت قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات مختلف
  • تقویت و درک سریع مطلب
  • رشد آگاهی در زمینه‌های مختلف
  • آشنایی و پرورش یادگیری به صورت مفهومی
  • گسترش تفکر جانبی و انتقادی
  • رشد و تقویت قدرت تخیل و خلاقیت
  • افزایش قدرت جست‌ وجو برای پیدا کردن راه حل صحیح مسئله
  • تقویت مهارت تکلم و صحبت کردن با دیگران جهت ادای صحیح حروف و کلمات

مقاله مرتبط: بازی‌های ویدئویی و پرخاشگری کودکان

مقاله مرتبط: مرکز بازی درمانی در تهران


انواع بازی کودکان

بازی ‌های مهیج دو بعدی و سه بعدی

بازی‌ های دو بعدی در سنین پایین نظیر ۲ سالگی قابل استفاده است. از جمله این بازی‌ ها می‌ توان به انواع مختلف پازل مانند پازل‌ هایی با تکه‌ های زیاد اشاره کرد. بازی ‌های سه بعدی می ‌توانند قدرت تجسم و ایجاد حجم‌ های گوناگون را در ذهن کودک پرورش دهند. این بازی‌ ها از سن ۴ سالگی کودک قابل استفاده هستند. بازی ‌هایی نظیر خانه‌ سازی و ساخت اجسام مختلف به کمک وسایل کوچک تر جزء این بازی ‌ها محسوب می ‌شود.

پیدا‌کردن چیزها

کافی است کارت‌ هایی عکس ‌دار داشته باشید که با وسایل محیط اطراف کودک تطابق داشته باشند؛ فرقی هم نمی‌ کند در خانه، پارک یا مدرسه باشید. به کودک‌ تان عکس توپ را نشان بدهید و از او بخواهید آن را پیدا کند. با این بازی تلفظ را به کودک یاد می ‌دهید، توانایی شناخت اشیا و نیز توانایی‌های ادراکی او را نیز تقویت می‌ کنید.

بازی تقلیدی

کودکان، اعمالی را که بارها توسط دیگران تکرار می ‌شود به ذهن می‌ سپارند و سرلوحه کار خود قرار می ‌دهند. این خصوصیت در رشد اجتماعی و درک کودک بسیار مهم است. بازی تقلیدی، نشان می ‌دهد که کودک کارهای گوناگون را مشاهده می‌ کند، تکراری شدن آنها را تشخیص می‌ دهد و نتیجه‌ گیری می‌ کند که این اعمال از اهمیت بسیاری برخوردارند. بازی تقلیدی، بلافاصله و در یک لحظه آغاز می ‌شود، به ‌طوری که حتی یک نوزاد (زیر دو سال) ممکن است زبانش را به دفعات بیرون بیاورد یا از شخص بزرگسالی که در کنار اوست، تقلید کند.

بازی کودکان

بازی ‌های استراتژیک و با حساسیت بالا

بازی ‌هایی که استراتژیک هستند به طور کلی برای سنین بالای ۸ سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بازی‌ ها توانایی این را دارند تا همه بخش‌ های مختلف ذهن کودک و نوجوان را در یک نقطه متمرکز کنند. انجام دادن چنین بازی‌هایی در رشد و تقویت هوش و حواس کودکان بسیار تأثیرگذار خواهد بود. از جمله این بازی ‌ها می ‌توان به شطرنج اشاره کرد.


مقاله مرتبط: بازی های تخیلی کودکان، به نفع آنها است


ماز

مازها برای کودکان خیلی جذاب هستند. این بازی موجب گسترش مهارت‌ های گوناگونی می ‌شود و برای تقویت فعالیت‌ مغز بسیار سودمند است. مازها در انواع مختلف برای کودکان مفید هستند. تقویت مهارت‌ های حرکتی، خلاقیت و توانایی حل مسئله از مزیت‌ های این بازی برای کودکان است.

بازی های کارکردی و نمایشی

نوعی دیگر از بازی کودکان که می توان نام برد بازی نمایشی است. در سنین بین ۱۲ تا ۲۱ ماه که تخیل کودک به تدریج شکوفا می شود، استفاده از اشیاء آشنا برای استفاده های مناسب یا تخیلی، مثلا هل دادن ماشین چمن زن اسباب بازی روی چمن ها و یا زنگ زدن به مادربزرگ، بیشترین لذت را برای کودک به ارمغان می آورد. مهم ترین بازی که در آن احساسات، نیازها و عواطف کودکان می تواند بروز و ظهور کند، بازی نمایشی است. بازی نمایشی می تواند کمک کند تا کودک از خود مرکزی بیرون آید و متوجه بیرون خود شود و همچنین به کودک فرصت می دهد تا شخصیت درونی خود را آشکار کند. اگرچه بازی های تقلیدی و نمایشی با هم مشترکند و در حقیقت بازی نمایشی خود نوعی از بازی تقلیدی است؛ اما نکته ظریف این جاست که در بازی تقلیدی، کودک سعی به تقلید نقش دارد، در حالی که بازی نمایشی کودک علاوه بر تقلید نقش، انتظار خود از آن نقش را نیز بیان می دارد.

بازی های گروهی

یکی دیگر از بازی کودکان ، بازی گروهی است. بازی گروهی به آن دسته از بازی ها گفته می شود که در آن دو یا چند نفر شرکت دارند. این بازی ها دارای قوانین ویژه ای هستند و لذت بردن از بازی بستگی به رعایت همین قوانین دارد. بازی های گروهی روحیه جمعی کودک راتقویت می کند و مهارت های لازم در برخوردهای اجتماعی را به او می آموزد. گرایش به این بازی ها از سه سالگی شروع می شود. شرکت کنندگان بازی معمولا سه نفرند ولی بازی به زودی از هم می پاشد. در سن دو یا سه سالگی کودک نمی تواند در عین  حال  به بیش از یک نفر توجه کند. اگر سه کودک دو یا سه ساله را در کنار هم قرار دهیم، یک نفر کنار گذاشته می شود و در بازی شرکت نمی کند. چون تکرار درست و به موقع حرکات بازی جمعی برای کودکان در این سن دشوار است، آن ها نمی توانند توجه خود را بیش از چند لحظه روی یک موضوع متمرکز کنند. بازی های گروهی از ارزش های اجتماعی بسیاری برای کودک برخوردارند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب