دریافت وقت مشاوره از مشاوران اکسیر

02188078585 09356567329
  • والدین و بچه حرف گوش کن

بچه حرف گوش کن میخواهید؟

بچه حرف گوش کن

والدین بچه حرف گوش کن می خواهند ولی کودکان امروزی، دیگر مانند گذشته رفتار نمی کنند؛ به همین دلیل والدین ناچارند بارها و بارها یک درخواست یا دستور را تکرار کنند و باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که آنان کار خواسته شده را انجام دهند. شاید بتوان گفت که امروزه، والدین بیشتر به حرف های فرزندشان گوش می دهند.

یکی از بزرگترین مشکلات پدر و مادرها مطیع نبودن بچه‌ ها و نادیده گرفتن دستورات والدین است. امروزه بچه‌ ها لجبازی بیشتری می کنند و خیلی راحت حرف شما را می‌ شنوند و کار خودشان را می‌ کنند! همین کار باعث می شود شما در تربیت کودک دچار مشکل شوید و نتوانید آن گونه که دوست دارید به کودک خود آموزش دهید. راهکارهای ساده ای وجود دارند که با تکرار مداوم آنها به کودک خود می آموزید تا شنونده خوبی باشند.


مقاله مرتبط: چگونه کودکمان را تربیت نماییم؟


چگونه بچه حرف گوش کن داشته باشیم؟

درخواست کردن

برای اینکه بچه حرف گوش کن داشته باشید درخواست خود را صریح بیان کنید. اگر می خواهید بچه از قوانین خانه و خانواده شما اطاعت کند درخواست خود را صریح و بدون سوالی کردن آن به کار ببرید؛ به طور مثال به جای این که بگویید: “می خواهی حمام کنی؟” بگویید: “الان وقت حمام کردن است، لطفا برو حمام.”

برخورد با رفتار نامناسب

رفتارهای نامناسب را تجلیل نکنید. سرکشی فرزند شما هنگامی افزایش می یابد که شما به عنوان والدین به رفتار بد آنها بخندید؛ اگرچه شما در آن لحظه آن رفتار را خیلی خنده دار ببینید، اما با آن خنده شما دو پیام تایید به کودک می دهید به عنوان یک نتیجه، شما به تدریج احترام خود را از دست می دهید.


مقاله مرتبط: لجبازی کودکان و مدیریت آن

مقاله مرتبط: خطر گفتن “مراقب باش” به کودکان

کمتر نه بگویید

کمتر “نه” بگویید. نه گفتن های مکرر به کودک، میان شما و فرزندتان فاصله ایجاد می کند؛ شاید شما می خواهید فرزند بسیار مؤدب و نمونه ای تربیت کنید اما هر چه بیشتر با او مخالفت می کنید، این کار را بهتر به او آموزش می دهید و در نتیجه بیشتر شاهد مخالفت و بدرفتاری های فرزندتان خواهید بود.

سعی کنید پاسخ های مثبت را با پاسخ های منفی جایگزین کنید؛ البته این نکته به هیچ وجه به این معنی نیست که شما باید تمام خواسته های فرزندتان را عملی کنید. در رفتارتان متعادل باشید، نه همیشه مثبت و نه همیشه منفی. اگر صبح فرزندتان از شما درخواست کرد که با دوستانش بازی کند و شما صلاح نمی دانستید، می توانید به او بگویید: “الان نمی توانی با دوستانت بازی کنی اما بعدازظهر و بعد از انجام تکالیفت می توانی این کار را انجام دهی”.

بچه حرف گوش کن

قاطع باشید

برای داشتن بچه حرف گوش کن ،در رفتارتان قاطع باشید. زمانی که عدم پذیرش و سرپیچی رخ داده باشد ممکن است کودک به خودش یا دیگران آسیب برساند از این رو به موقعیت محدوده کننده قاطع نیاز داریم؛ یک محدودیت قاطع به کودک می ‌گوید باید با توقف رفتار نامطلوبش فوراً حرف شما را بپذیرد. مثلاً “همین الان برو تو کلاس”، “بس کن اسباب بازی‌ هایت را پرت نکن”، البته این قاطعیت از طریق جدیت در چهره و صدا به خوبی نمایان می ‌شود. باید بدانید همان طور که نرمش بیش از حد شما برای کودک مفید نیست، رفتار خصمانه‌ تان نیز برای آن ‌ها مضر است، اما قاطعیت مرز بین نرمش بیش از حد و رفتار خصمانه است.

نتیجه و پیامد کارش را مشخص کنید

اگر مطمئن هستید که بچه درخواست شما را شنیده اما هنوز می خواهد آن را نادیده بگیرد لازم است در چنین مواقعی پیامد کارش را برایش توضیح دهید. مثلا شما می توانید درخواست خود را با نتیجه و پیامدش همراه کنید. مثلا: می دانم می خواهی بروی بیرون بازی کنی اما اول باید غذایت را تمام کنی. اگر همچنان به بیرون رفتن اصرار کرد بدون اینکه به حرف شما گوش کند، می توانید بگویید: متاسفم تو کل غذایت را هنوز نخوردی.

بنابراین این اصرار شما به او نشان می دهد که از او انتظار دارید به حرف تان گوش کند. این تعیین نتیجه و انتظار اطاعت کردن یعنی اینکه از بچه انتظار می رود ابتدا گوش کند و درخواستش را چند بار تکرار نکند چون شما روی خواسته خود تاکید دارید و اگر اطاعت نکند پیامد کارش را می بیند.


مقاله مرتبط: مراحل تغییر دادن رفتار کودکان

مقاله مرتبط: حرف بچه ها را بشنوید


شفاف صحبت کنید

حرف های خود را واضح، شفاف، ساده و تحکم آمیز بیان کنید. متوجه شدن منظور اصلی از جملات کوتاهی همچون “بیرون سرد است و ممکن است سرما بخوری و می خواهم تا لباس خود را قبل از بیرون رفتن بپوشی” برای کودک چندان آسان نیست. بهتر است خیلی واضح به او بگویید: “لباست را بپوش”. این جمله هیچ شک و شبهه ای برای کودک به جا نمی گذارد.

همچنین، هنگامی که کودک هیچ گزینه انتخابی دیگری ندارد از او نظرخواهی یا سوال نکنید. به طور مثال، درست این است که به او بگویید “اکنون باید روی صندلی خود در ماشین بنشینی” به جای اینکه بگویید: بیا روی صندلی خود بنشین، باشه عزیزم؟. به‌جای گفتن “خواهرت رو نزن!” بگویید: “لطفا دست‌های مهربان داشته باش.” به‌ جای “توپ رو پرت نکن!” بگویید: “لطفا توپ رو توی دستت نگه‌ دار.”

در بالا نکات ساده و کاربردی برای داشتن بچه حرف گوش کن برای شما والدین گرامی ذکر شد. در زیمنه فرزندپروری و مشکلاتی که در این زمینه دارید می توانید از مشاوره متخصصین رواشناس کودک مرکز روانشناسی اکسیر استفاده کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

ثبت ديدگاه

Go to Top