ابعاد خیانت همسران

خیانت ابعاد مختلفی دارد از جمله ابعاد خیانت همسران مسایلی چون پایین آمدن سن مصرف دخانیات و افزایش پیش‌رونده مصرف داروهای مخدر است که سعی کرده ام تا در این ستون و در حد بضاعت خود آنها را موشکافی کنم.

البته سعی خواهم کرد ازین پس نیز در هر موضوعی که مطرح می‌شود مثالی واقعی از مراجعه کنندگان یا پرونده های مورد بررسی را – با حفظ کامل هویت فرد از همه جوانب – بازگو کنم تا بدین گونه بهتر مسئله را درک نمایید.

مثالی درباره خیانت شوهران

اما در این نوشتار به ماجرای پر حاشیه «خیانت شوهران» با ذکر دو مثال اشارتی کوتاه دارم.

نخست آنکه خانمی جوان در مراجعه به من عنوان کرد:« من و همسرم مدتی قبل از ازدواج هم دیگر را می‌شناختیم. بعد از ازدواج همه چیز خوب بود و فقط بعضی اوقات مشاجره داشتیم تا اینکه یک شب به صورت اتفاقی گوشی او را چک کردم و دیدم با خانمی دیگر چت می‌کند. از نوشته‌ها مشخص بود خیلی با هم صمیمی هستند و هفته‌ای دو بار هم را می‌بینند. چیزی که خیلی اذیتم کرد این بود که ظاهرا قبل از ازدواجش با من، باهم بوده اند. ماجرا را گفتم و دعوا ایجاد شد. داداش من گوشی شوهرم را گرفت.

بعد از چند روز دعوا، و نصیحت شنیدن از بزرگ‍‌ترها، تعهد داد که دیگر این کار را نکند. من هم برایم خیلی سخت بود فراموش کردن قضیه ولی کم کم داشتم فراموش می‌کردم که گوشی دوم شوهرم را کشف کردم و….. »

اما مورد دوم مربوط به خانم مراجعه کننده میانسالی بود. او گفت:«شوهرم تمام زندگی خود را وقف کارش کرده، عشقش، خانواده و همه چیزش، کارش هست. از صبح ساعت هشت می‌رود تا ده شب و هیچ توجهی به بچه‌ها نمی‌کند. هیچ توجهی و هم‌صحبتی با من ندارد. وضع مالی مان خوب است اما هر چه به او می‌گویم که کمتر کار کن قبول نمی‌کند. فکر می‌کند اگه پول زیادی به ما می‌دهد و احساس نیاز مادی نداریم، دیگه وظیفه‌ای ندارد.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه چند ماه پیش متوجه شدم همسرم با یکی از کارمندهای خودش رابطه دارد. . .»

در این دو مثال مختصر که با وسواس کوتاه شد، می‌توان به ریشه خیانت‌های مردان پرداخت و البته خطاهای رفتاری خانم‌هایی که گفته هایشان اینجا آورده شد. هیچ‌کدام از دو مرد مورد اشاره حاضر به رجوع به مشاور یا روانشناس نیستند.

ذکر همین نکته بس که بی وفایی با نصیحت و دستور و زور، حل نمی‌شود و ریشه چنین اتفاقاتی را باید در شخصیت زن و شوهر ، روابط زناشویی شان و بینش شان به زندگی جستجو کرد.

‘تنوع طلبی’ و ‘وفاداری’ یکی از دهها ‘دوگانه’ موجود در روان انسان است، دوگانه هایی که نمی توان به هر دوشان رسید.

امروز پرونده های طلاق در مراجع قضایی مان رو به فزونی ست و دلیل بسیاری از طلاق ها، خیانت است.

باید گفته شود که طلاق تنها یک جدایی ساده نیست؛ فرایندی خسته کننده برای دو خانواده است و بازدهی روانی و اجتماعی هر دو خانواده را شدیدا کاهش می دهد و پس از طلاق، مشکلات دیگری آغاز می شود. افسردگی، نا امیدی هر دوطرف و اینکه: ‘حالا چکار کنم؟!’

اصلی ترین ابعاد خیانت همسران

به یکی از اصلی ترین دلایل طلاق، یعنی خیانت همسر می پردازیم و ریشه این عامل را باید در فضای خصوصی زن و شوهر جست.

چه می شود که مرد بی وفایی می کند؟ دهها عامل شخصیتی و روانی را می توان ذکر کرد و اینکه هر بی وفایی دلیل و ماجرای خودش را دارد ولی عمده ترین دلیل جدایی عاطفی همسران، نارضایتی های پنهان و آشکار جنسی ست.


مقاله مرتبط: دلایل خیانت جنسی

مقاله مرتبط: آیا پورنوگرافی به ازدواج آسیب می‌رساند؟


بسیاری از خانم ها در برابر خواسته های خصوصی شوهرشان مقاومت می کنند یا به هنگام رابطه شان امر و نهی می کنند یا به بهداشت شخصی شان توجه کافی ندارند. ممکن است پس از گذشت سالهایی از ازدواج، رابطه صمیمانه زن و شوهر تبدیل به یک وظیفه تکراری وکسالت بار شود و این موجب بی میلی هر دو نفر می شود و زمینه مشاجرات و درگیری ها را فراهم کند.

شک نکنید که ریشه اکثر اختلافات همسران، در فضای خصوصی شان است و همانجا قابل رفع است وگرنه با مشاجره و قهر و غیره فقط صورت مساله برای مدتی کمرنگ می شود.

یک رابطه صمیمانه بین همسران باید سرشار از تنوع و هیجان و عاطفه باشد، اگر فرزند دارید، اتاق فرزند بعد از یک سالگی باید جدا از پدر و مادر باشد خانم ها توجه کنند که هویت خودشان به عنوان یک زن را به هویت فرزندشان گره نزنند و همزمان با ایفای کامل نقش مادری، برای او و خودشان استقلال قایل شوند.

حتما و در هر سنی زن و شوهر به تفریحات ‘دونفره’ احتیاج دارند. خانم های خانه دار هوشیار باشند که نباید همسرشان از تن آنها بوی گوشت و سبزی و پیاز استشمام کند، خانم های شاغل هم توجه داشته باشند که نباید ظرافت زنانه شان را در محیط کاری مردانه قربانی کنند.

همسر شما با یک ‘زن’ ازدواج کرده است، با تمام احساسات و لطافت و ظرافت زنانه اش. پس خودتان را وقف کارتان نکنید. بسیاری از مردان گلایه مندند که چرا همیشه یک رابطه صمیمانه را باید آنان شروع کنند!؟ درست است و لازم است گاهی خانم ، رابطه پوستی با شوهرش را آغاز کند یا حتی درخواست کند. همیشه منتظر ‘دوست دارم’ شوهر نباشید و لازم است گاهی پیشقدم شوید.

واکنش به خیانت شوهر

حال به اینجا می رسیم که اگر شوهری خیانت کرده باشد چه باید کرد؟

اول اینکه نصیحت و موعظه و دعوا کارساز نخواهد بود. هر خیانت عوامل خاص خود را دارد و حتمن زن و شوهر باید به روانشناس مراجعه کنند تا رابطه شان واکاوی شود. اگر با شناختی که از خودتان دارید، توان بخشش شوهر را در خویش می بینید، او را ببخشید و البته از اینکه دایما خیانتش را به او یادآوری کنید بپرهیزید.

بسیاری از بی وفایی های مردان در فاصله ۵تا۱۰ سالگی ازدواجشان با خانم رخ می دهد و این نشان دهنده تکراری شدن رابطه صمیمی با همسر است و همان هوشیاری و تنوع و هیجان های زناشویی، می تواند از رخ دادن خیانت پیشگیری کند.

برخی از خانم ها در هیج مساله ای نظری ارایه نمی دهند، مطالعه ای ندارند و اگر همسرشان در مسایل اجتماعی، اقتصادی یا موضوعاتی چنین، صحبت می کند، توجهی نشان نمی دهند. خانم ها بدانند که باید صاحب نظر باشند و اینکه تنها وقایع سریال ها یا جزییات اتفاقات خانوادگی را مطلع باشند، اصلا کافی نیست. از سویی توجه بیش از اندازه خانم به مسایل مردانه، وضعیت اقتصاد و منطقه و اجتماع و غیره، تصور مرد را از شریک زندگی اش مخدوش می کند.

لازم است که دوباره ذکر کنم که هر بی وفایی دلیل خودش را دارد همانطور که هر عشقی، داستان خاص خودش را دارد.

ابعاد خیانت همسران و زنان

خیانت زنان

در جامعه ما بی وفایی زنان متاهل خیلی بیش از بی وفایی مردان حساسیت برانگیز و نابخشودنی ست و دلیل این عامل نیز وجود دیدگاه ‘مادر سنتی’ در ذهن ایرانیان است.

مادری که سراسر صبر و ایثار است و تمام خطاهای شوهر را می بخشد و سکوت می کند و فرزندان را پرورش می دهد و غذاهای خوشمزه میپزد و غیره، به همین دلیل است که هیچ پذیرفتنی نیست بی وفایی زنان و چه فراوان می بینیم جرم های زننده ای که مردان علیه همسرشان مرتکب می شوند به این دلیل که زن درخواست طلاق داده یا با مرد دیگری قدم زده است!
ولی امروز آزادی های اجتماعی زنان -مقداری- بیش از گذشته است، وسایل ارتباط جمعی پیشرفت کرده اند و زنان بیش از پیش وارد جامعه شده اند و منطقا در کنار مزایای فراوان، تبعاتی نیز برای -در مرحله اول- خود زنان دارد.

حال اگر خانمی ناراضی از همسرش باشد، اگر محبت کافی از همسرش نبیند، اگر نتواند احساساتش را مدیریت کند یا صدها اگر دیگر، ممکن است به راحتی به همسرش خیانت کند.

اما دلایل عمده بی وفایی خانم ها چیست؟! شاید بتوان در مرحله اول، نیاز به محبت را ذکر کرد. آقایان بدانند که باید با همسرشان همکلام شوند، به حرف های او صمیمانه و همدلانه گوش بدهند باید دایما کلمات شیرین و زیبا را برای همسرشان به کار ببرند تاکید می کنم که در به کار بردن ‘دوست دارم’ خساست به خرج ندهند.

آقایان در هر سنی از نوشتن نامه عاشقانه برای همسرشان غفلت نکنند . بی احترامی کردن، فریاد زدن، فحش دادن و رفتارهایی ازین دست، موجب مرگ عاطفی رابطه با همسرشان می شود.

یکی دیگر از عمده دلایل خیانت زنان متاهل، جبران خیانت شوهرشان است. بدین معنی که زن از خیانت همسرش مطلع می شود و به عنوان تسویه حساب، آن رفتار را جبران می کند که اتفاقی بسیار خطرناک است از آن جهت که گمان خانم ممکن است غلط باشد. به طور مثال خانم به چک کردن تلفن همسرش از رابطه پیامکی همسرش با خانم دیگری مطلع می شود و برای جبران، با مردی دوست می شود و این راه را تا انتها می رود و تازه متوجه می شود که همسرش تنها رابطه پیامکی با خانم دیگر داشته است و نه بیشتر.

توصیه می شود به آقایان که از تفریحات ‘دونفره’ با همسرشان غفلت نکنند و همیشه رابطه شان با همسرشان را پویا نگه دارند.
در فضای خصوصی شان، مردان باید نیازهای خانم را برآورده کنند، نه مثل انجام وظیفه، که با میل و طمع.

یک رابطه عاطفی خصوصی نباید کمتر از یک ساعت طول بکشد و باید مقدمات انجام شود و عدم تامین نیازهای عاطفی خانم در فضای خصوصی، اصلی ترین عامل بی میلی از شوهر و آغاز خرده گیری ها و مشاجره هاست.

مرد باید برای خودش شان انسانی قایل باشد و خانم ها هم باید بدانند که شوهرشان چیزی بیش از یک ‘عابربانک’ است و آقایان باید بدانند که نقش شوهری و پدری، تنها با تامین مالی خانواده برآورده نمی شود.

مواد مخدر از جمله ابعاد خیانت همسران

سم مهلک اعتیاد، اصلی ترین عامل فروپاشی خانواده هاست که قبلا در همین کانال به آن پرداخته ایم، ولی تمام مخدرها قوای جسمی و جنسی مرد را به کلی تخریب می کنند.

اخیرا مراجعه کننده ای داشتم که گرفتار شیشه بود و وقتی پرسیدم آخرین رابطه پوستی با همسرت را کی انجام داده اید ، جوابش ۹ماه پیش بود!

آقایان گرفتار اعتیاد باید مبادرت به کاستن از مقدار مصرف و ترک آن بکنند که البته کاری بی اندازه دشوار است. بسیار دیده ایم که خانم بی وفایی کرده و پس از ازدواج باکسی ارتباط برقرار کرده که پیش از ازدواج با او رابطه احساسی داشته است.

اولا باید در دوستی های پیش از ازدواج دقت کامل را داشته باشیم دوما قبل از فراغت احساسی کامل و جدایی کمال احساسی از نفر قبل، با فرد جدیدی وارد رابطه نشویم و اشتباه بزرگی ست که برای فراموش کردن شکست قبلی، با فرد جدیدی دوست شویم و فاجعه آن است که برای “روکم کنی” نفر قبل، ازدواج کنیم، اینگونه ازدواج ها کمترین عمرهای عاطفی را دارند.

خانم ها توجه داشته باشند که پیش از ازدواج از استقلال عاطفی خودشان اطمینان حاصل کنند. اگر به خواستگارشان علاقه ندارند، با این تصور که بعدا به او علاقه پیدا خواهند کرد ، ازدواج نکنند.

همه ما باید بدانیم زندگی هرگز ایده آل و رویایی نخواهد بود اینکه خانم ها دنبال شخصی بگردند که تمام صفات جمال ظاهری و باطنی و مالی را داشته باشد، به نتیجه نخواهند رسید.

شما با یک مرد واقعی ازدواج کرده اید نه یک قهرمان اسطوره ای با کسی ازدواج کرده اید که نقاط قوت و ضعف خودش را دارد مثل شما.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب