بازی درمانی در ارتقای توانمندی شناختی

بازی یک ابزار طبیعی است که کودکان از طریق آن می‌توانند خودشان را بیان کنند. بازی باعث توانمندی شناختی و برانگیخته شدن افکار و کسب تجربیات و نتایج زیاد می‌گردد. در مواردی نیز بازی می‌تواند نقش درمانی داشته باشد.

بازی درمانی یکی از رایج‌ترین شیوه‌هایی است که اغلب روانشناسان بالینی، روان تحلیل گران و مشاوران برای درمان مشکلات عاطفی و نیز توانمندی شناختی کودکان به کار می‌برند. کودکی که موقعیت مصاحبه رسمی ممکن است برایش تجربه ای ناراحت کننده باشد، هنگامی که وسیله بازی آشنایی را می‌بیند، احساس راحتی بیشتر می‌کند.

بازی در درمان کودکان یک وسیله و ابزار ارتباطی است که با کلمات یعنی وسیله ارتباط بزرگسالان قابل مقایسه است. انواع بازی و اسباب بازی، کلمات کودکان هستند و اگر آنها به دقت انتخاب شوند، می‌توانند فرصتی برای کودکان فراهم آورند تا احساسات و مشکلات خود را همان گونه که تجربه کرده‌اند بیان دارند؛ بنابراین بازی به عنوان یک وسیله با بازی به عنوان یک تکنیک متفاوت است. همچنان که کلمات نیز براساس نحوه‌ی استفاده از آنها متفاوت هستند. بازی زمانی که برای اهداف تشخیصی و درمانی به کار می‌رود، یک تکنیک است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقاله مرتبط: تقویت خلاقیت با بازی درمانی گروهی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انواع بازی برای درمان اختلالات کودکان

بطور کلی کاربردهای بازی در درمان مشکلات عاطفی و توانمندی شناختی کودکان را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد :

۱) ابزاری برای تشخیص توانایی ها و مشکلات

۲)رابطه کاری

۳) وضع تعارضات عاطفی کودکان

بازی درمانی وسیله‌ای است که باعث ارتباط بین کودکان و نحوه برخورد با آنان شده و کودک از این طریق به بیان خود می‌پردازد. بازی برای کودک یک زبان است. بزرگسالان توسط زبان کلامی ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده می‌کنند. بازی درمانی به کودک این اجازه را می‌دهد تا از طریق بازی به بیان احساسات و مشکلات و استرس‌های خود بپردازد و در نتیجه به مشکلات خود فائق آید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقاله مرتبط: کاربرد بازی درمانی در اختلالات کودکان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کاربرد و اصول بازی درمانی

بازی کودک به موازات رشد جسمی وی شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد:

۱- بازی‌های حسی و حرکتی: این گروه از بازی‌ها در رابطه با فعالیت‌های جسمی کودک می‌باشد و از آنها برای تقویت عضلات، کسب مهارت‌های حسی _ حرکتی، هماهنگی بین اعضای مختلف بدن، تقویت بینایی و شنوایی استفاده می‌شود . بخش عمده بازی کودکان را در دو سال اول زندگی بازی‌های حسی وحرکتی تشکیل می‌دهد .

۲- بازی‌های تقلیدی: سن دو سالگی آغاز ارتباط واقعی کودک با محیط خود می‌باشد بازی‌های تقلیدی به او کمک می‌کند تا با تقلید و الگو سازی از محیط و افراد، این ارتباط را تقویت نماید. این بازی‌ها شخصیت کودک را شکل می‌دهند و وسیله پر ارزشی در تربیت او محسوب می‌شوند . کودک در این سنین قدرت بیان مسائل و مشکلات درونی خود را ندارد، بنابراین بازی‌های تقلیدی فرصت مناسبی را ایجاد می‌کند تا کودک تنش‌های درونی، پرخاشگری و عواطف سرکوب شده خود راتخلیه و بر اضطراب خود غلبه کند. بازی‌های تقلیدی مهم‌ترین سرگرمی در گروه سنی ۲ تا ۸ سال می‌باشد.

انواع بازی کودکان

۳- بازی‌های با قاعده: در سن ۴ سالگی کودک وارد مرحله بازی‌های با قاعده می‌شود این مرحله تا سن ۷ سالگی ادامه داشته و در ۱۲ سالگی به تکامل می‌رسد و تا آخر عمر ادامه دارد. در این بازی‌ها کودک به تدریج با اصول و قوانین موجود در آنها آشنا شده و خود نیز برای بازی‌ها قاعده و قانون وضع می‌کند. در این بازی‌ها قانون و رقابت وجود دارد و کودک از قوانین جمعی پیروی می‌کند.

۴- بازی‌های آموزشی: کودکان بیش از هر چیز از بازی‌های خود مطلب می‌آموزند و تمام بازی‌های آنها تجربه‌ای برای یادگیری است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقاله مرتبط: چرا والدین از بازی درمانی غافلند!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بازی درمانی

بازی درمانی، اغلب جهت درمان کودکان ناسازگار و کسانی که نسبت به حل مسائل مربوط به سازگاری مشکل دارند، استفاده می‌شود. بازی درمانی روشی است که به وسیله آن، ابزارهای طبیعی بیان حالت کودک، یعنی بازی، به عنوان متد درمانی وی به کار گرفته می‌شوند تا به کودک کمک کند فشارهای احساسی خویش را تحت کنترل قرار دهد.

هم چنین این روش در مورد کودکان سه تا هشت سالی به کار می‌رود که مشکلات خانوادگی (مانند طلاق والدین) دارند، ناخن می‌جوند، دچار شب ادراری اند، اختلال رفتاری دارند، بیش فعالند، در روابط گروهی موفق نیستند و یا قربانی سوء استفاده از کودکان شده‌اند.

در بخش دپارتمان بازی درمانی اکسیر از روش‌های مختلف بازی جهت توانمندی شناختی کودکان و بهبود و درمان انواع مختلف اختلالات در کودکان استفاده می‌کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب