بازی الفبای بینایی

بعد از سنین پیش از دبستان و در هفت سالگی نگاه کودک نسبت به جهان اطرافش گسترده تر می شود، زیرا در این دوره کودک در مرحله ی یادگیری مهارت های اساسی خواندن، نوشتن و حساب است. به واسطه ی مهارت های جدید، کودک می تواند صورت کامل تری از افکار، تمایلات و ارتباطش با دیگران را ارائه دهد. همین مسئله باعث تحول رفتارهای اجتماعی او می شود. در این دوره دوستان از جایگاه ویژه ای در زندگی کودک برخوردارند.

هنگامی که چند بازیکن در کنار هم بازی می کنند، انگیزه ی برنده شدن در کنار انگیزه های دیگر، بازیکن کوچک را احاطه می کند. بازی هایی که کودکان را از انزوا به گروه می کشاند، علاوه براینکه باعث تقویت گرایش فردی می شود، حسّ همکاری کودکان را هم افزایش می دهد. بازی با کودک، حواس مختلف او مثل حس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه را درگیر می کند. قوای حسی، باعث تقویت قدرت حافظه، دقت، نتیجه گیری، دسته بندی کردن اشیاء و قدرت توجه می شود.

الفبای بینایی

یکی از بازی هایی که به صورت گروهی ( از ۲ تا ۱٠ نفر) می توان با کودکان انجام داد، بازی “الفبای بینایی” است. می توانید برای افزایش دقت بینایی و تقویت حواس کودکان این بازی را با آن ها انجام دهید:

فضایی را انتخاب کنید که در آن اشیای زیادی (اشیای درشت و ریز) قرار گرفته باشد. حروف الفبا را یکی یکی برای کودک نام ببرید (مثلا: س- ص- ض- ت- ق و…). از کودکان بخواهید در اتاق به دنبال اشیایی بگردند که با این حروف شروع می شوند و با صدای بلند نام این اشیاء را بگویند. شما به عنوان سرگروه باید در لیست اسامی، مقابل اسم هر کودک، تعداد جواب های هر کودک را بنویسد. هر کودکی که سریع تر اسم اشیا را بگوید مقابل اسمش نام اشیا نوشته می شود. این بازی به همین شکل ادامه می یابد تا آنجا که داخل اتاق شیئی نباشد که با حروف الفبای پیشنهادی شروع شود.


مقاله مرتبط: ویژگی های بازی و محیط بازی

مقاله مرتبط: بازی با کودک

مقاله مرتبط: اسباب بازی و بازی های مناسب کودکان


با تو یا بدون تو

هنگامی که کودک به چهار سالگی می رسد، به میزان کافی خود را می شناسد و به حرکت در جهان پهناور می پردازد. تاکنون تلاش هایش او را به کشف وجودش رسانده است و همچنان به حرکت در مکان و زمان ادامه می دهد. این تلاش ها چیزی جز تجربه های شخصی نیست. اما این مسئله هرگز به این معنا نیست که وی خودبین و خود محور است بلکه مسئله ی مهم این است که این مرحله، مرحله ای عادیست که کودک در راستای تلاش برای شناخت اشیاء و افراد محیط اطراف خود، این مرحله را پشت سر می گذارد.

در این مرحله کودک از انجام فعالیت های گروهی احساس رضایت نمی کند مگراینکه به کودک اجازه داده شود در بین گروه، هویت خود را حفظ نماید. بازی های مناسب این سن بازی هاییست با هدف کمک به تعادل حرکتی کودک در برابر اشیاء و همچنین تداعی معانی: بالا، پایین، کنار، جلو، عقب، راست، چپ، قبل، بعد، بین، دیروز، امروز، پشت یا رو صورت می گیرد. همچنین این بازی ها باعث تقویت جنبه ی اجتماعی شخصیت کودک، کشف محیط اطراف و احترام گذاشتن به او می شود.

یکی از بازی های ساده ای که می توان با کودکان در این سنین انجام داد به این صورت است: فهرستی از فعالیت هایی را که کودک می تواند به تنهایی یا با دیگران انجام دهد آماده نمایید. به کودک فعالیت های مختلفی را یکی پس از دیگری پیشنهاد دهید. کودک باید بگوید این فعالیت پیشنهادی را می تواند به تنهایی انجام دهد یا با دیگران. اگر کودک بتواند به تنهایی آن را انجام دهد یا اینکه دریابد دوستش نمی تواند به او کمک کند، باید جوابش “بدون تو” باشد، اما اگر دریابد باید به دوست خود یا اطرافیان تکیه کند، جواب درست آن “با تو” است.

فعالیت هایی از این قبیل: مسواک زدن، آماده کردن شام، پهن کردن سفره، گذاشتن غذا روی میز، رفتن به مهدکودک، آب دادن به گل های باغچه، پوشیدن کفش، مرتب کردن رختخواب، جمع کردن اسباب بازی ها بعد از پایان بازی، روشن کردن گاز، کوبیدن میخ با چکش به دیوار و …

از طریق این بازی کودک می تواند همکاری با دیگران را درک کند و با دو کلمه ی “با” یا “بدون” مأنوس می شود. این بازی مقدمه ایست برای یادگیری مفهوم فرد و گروه. کودک تلاش می کند در مواقعی که نیاز به کمک دارد از دیگران کمک بگیرد یا به همسالانش کمک دهد و در مواقعی دیگر کارهای شخصی خود را به طور مستقل و بدون نیاز به کمک بزرگتر انجام دهد. می توانید این بازی بسیار ساده را طی سفر و در وسیله ی نقلیه انجام دهید.


مقاله مرتبط: تقویت خلاقیت با بازی درمانی گروهی


“بازی درمانی گروهی اکسیر” با هدف آموزش مهارت های فردی و اجتماعی کودک، افزایش توانمندی های ذهنی و رفتاری، و ریشه یابی نیازها و مشکلات رفتاری کودک خدمات ویژه ای را به شما عزیزان ارائه می کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب