اسباب بازی مناسب کودکان

اسباب بازی بدو تولد تا ۲ سالگی

یک شی رنگی روشن را جلوی کودک بگیرید و آن را بچرخانید. وقتی مطمئن شدید که کودکتان در حال نگاه کردن به شی است، به آرامی آن را به این طرف و آن طرف حرکت دهید. به محض اینکه احساس کردید از دنبال کردن شی خسته شده است، بازی را متوقف کنید.

از حالت های گوناگون چهره و صداهای متفاوت استفاده کنید. برایش آواز بخوانید و آن را با استفاده از حرکات واضح لب و دهان اجرا کنید. چشمک بزنید، شکلک دربیاورید، با لب هایتان صدا درآورید.

در ۳ تا ۵ ماهگی، دست های کودکتان را بگیرید و به آرامی جلوی صورتش آن ها را به هم بزنید و آواز بخوانید.

در ۵ تا ۶ ماهگی کودک معمولا در حال صدا درآوردن است. صدای او را ضبط کنید و هنگامی که ساکت است برایش پخش کنید و عکس العمل او را ببینید. اگر متوجه شدید که کودکتان از گوش کردن به صداهای ضبط شده لذت می برد صداهای دیگر را هم امتحان کنید.

در ۶ ماهگی، او را روی شکم قرار دهید به طوری که صورتش به طرف زمین باشد. سپس یک اسباب بازی جالب را که دوست دارد، روی زمین اما دور از دسترسش قرار دهید. به او فرصت دست یافتن به اسباب بازی را بدهید و هنگامی که به آن رسید تشویقش کنید. این بازی به تقویت اعتماد به نفس او کمک می کند.

بازی دالی موشه بازی بسیار جالبی برای این سن است. یک عروسک را بردارید و آن را پشت سرتان پنهان کنید سپس آن را بیرون بیاورید و بگویید «دالی موشه …. (اسم کودک را بگویید)». بازی را ادامه دهید و هر بار عروسک را از جهات گوناگون بیرون بیاورید و آنقدر بازی کنید تا کودک سعی کند بیرون آمدن عروسک را پیش بینی کند.

در ۹ تا ۱۰ ماهگی، همراه با فرزندتان روی زمین بنشینید. با روش چهار دست و پا رفتن کمی از او دور شوید و او را تشویق کنید که شما را بگیرد و اجازه بدهید که شما را بگیرد. آنگاه بغلش کنید. او ممکن است چند بار این کار را انجام دهد و سپس به حالت چهار دست و پا از شما دور شود. اگر این کار را کرد به او بگویید که می خواهید او را بگیرید و به دنبال او چهار دست و پا بروید.

با مقداری مایع ظرف شویی و آب و یک نی برای او حباب درست کنید. دقت کنید که کمی دور از کودک بایستید تا حباب ها به چشم کودکتان آسیب نرسانند.

بعد از رسیدن به سن یک سالگی می توانید کلمه ای را بیان کنید و کودک را تشویق کنید که از شما تقلید

کند. سعی کنید کلماتی را انتخاب کنید که برایش آشنا باشد. هربار که کودک آنچه را که شما گفتید تکرار کرد، تشویقش کنید و بغلش کنید.

اسباب بازی هایی با رنگ روشن و سبک را انتخاب کنید که بتواند حواس کودک را تحریک کند.

دیگ و تابه های پلاستیکی، جغجغه (دقت کنید پهنای آن حداقل ۵ سانتی متر باشد)، اسباب بازی نرم و قابل شستشو، عروسک و توپ، اسباب بازی های شناور در آب، اسباب بازی های فشار دادنی که با فشار صدایی از آنها در می آید.

اسباب بازی برای ۲ تا ۴ سالگی

بازی های الفبایی و شمارشی انجام دهید.

لطیفه های ساده و جملات ساده ای را که تلفظ آن ها دشوار است (مثل امشب شب سه شنبه س) به او یاد دهید.

فعالیت ها و بازی هایی که محور آن ها موسیقی است، مثل اتل متل توتوله و عمو زنجیرباف و بازی هایی مثل نون بیار، کباب ببر نیز بسیار مناسب هستند.

کودک را با کار چاپ با سیب زمینی و ساخت مهرهای ساده با هویج و اسفنج آشنا کنید.

از کودک بخواهید کار تزئین شیرینی ها و ساندویچ ها، تزئین غذا یا برش های موز و خیار و چیدن میز را انجام دهد. در این کارها او را به گرمی و با حوصله تشویق کنید.

فعالیت های مربوط به طبیعت مانند تبادل نظر درمورد طلوع و غروب آفتاب، رنگین کمان و ستاره ها، جمع آوری برگ ها و گل ها، کاشتن بذر گیاهان را با کودک تان انجام دهید.


مقاله مرتبط: نکاتی راجع به خرید اسباب بازی ایمن


مراجعه به کتابخانه های عمومی از این سن شروع شود. اجازه دهید کودک تان کتاب هایی با داستان های ساده و تصاویر بزرگ انتخاب کند.

اسباب بازی های این

گروه سنی باید آن قدر محکم باشد تا تحمل طبیعت کنجکاو آن ها را داشته باشد.

وسایل موسیقی ساده، آجرهای چیدنی یا اسباب بازی هایی که روی هم قرار می گیرند، اسباب بازی های فشار دادنی و کشیدنی (یا طنابی که طول آن بیش از ۲۰ سانتی متر نباشد)، تلفن اسباب بازی بدون سیم، آجرهای ساختمان سازی، گل و مدادشمعی های بدون رنگ های سمی، سرسره و محوطه شن بازی (با حفاظ)، لباس هایی که بشود با آن ها نمایش اجرا کرد.

منبع: ماهنامه ی روان شناسی سپیده ی دانایی، شماره ی ۶۶

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب