بیدار کردن کودک

آیا جنگ شما با فرزندتان برای بیدار کردنش از خواب کار هر روز شماست؟ آیا مجبورید در حالی که بین خواب و بیداریست به او صبحانه بدهید و راهی مهدکودک یا مدرسه کنید؟

نحوه بیدار کردن کودک

در ابتدا تعیین کنید که آیا مقدار خواب کودکتان کافی است و یا این که بیش از حد می‌خوابد؟ فراموش نکنید میزان خواب هر فردی بسته به سن و نیاز بدن او ممکن است متفاوت باشد. برای امتحان، او را کمی دیرتر و یا زودتر به رختخواب بفرستید تا بفهمید واقعا به چند ساعت خواب نیاز دارد. اگر مقدار خوابش کافی بود اما در طول روز احساس خستگی یا کسالت می‌کند او را نزد پزشک ببرید تا او را از نظر مشکلات جسمی احتمالی مورد بررسی قرار دهد. کم‌خونی، افسردگی، و برخی بیماری‌های دیگر ممکن است خواب کودک را زیادتر کند.


مقاله مرتبط: اصلاح عادت خوابیدن کودک


اگر بررسی کردید و مشکلی وجود نداشت، راهکارهای زیر را به کار بگیرید تا شرایط نسبت به قبل بهتر شود. واقعیت این است که کودک خواب آلود را نمی توان سریعا به کودکی سربه راه تبدیل کرد که صبح زود بی درد سر از خواب بیدار می شود اما می توانید بیدار شدن و آماده شدن او را تا حدود زیادی برای خود و خانواده خوشایندتر کنید. بنابر شرایط ویژه‌ی خودتان از این راهکارها استفاده کنید، هر کودکی برخوردهای خاص خود را می‌طلبد.

شیوه های بیدار کردن

برنامه ریزی کنید

اگر کودک شما به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارد، او را به موقع بخوابانید تا سر ساعت زیستی بدنش بتواند بیدار شود. بهتر است باتری درونی او را در طول روز با بازی و فعالیت خالی کند تا سرموقع بخوابد و درنتیجه سرموقع بیدار شود. کار سختی است ولی به تدریج آن را خواهید آموخت. برنامه خواب کودک را تا زمانی که تثبیت نشده تغییر ندید. چه در مهمانی چه در مسافرت ساعت خواب و بیداری مشخصی داشته باشد و فقط در آخر هفته می تواند یک ساعت دیرتر بخوابد و روز جمعه یک ساعت دیرتر بیدار شود. روی برنامه خود بمانید و شرایط را برایش مساعد کنید.


مقاله مرتبط: کمک به فرزندم برای خواب راحت و ممتد


او را درست بیدار کنید

هرگز کودک را حین رویا بیدار نکنید، از روی حرکات چشمی سریع زیر پلک می توانید بفهمید که در مرحله REM خواب و در حال رویا دیدن است. چند دقیقه صبر کنید رویا تمام شود و سپس او را بیدار کنید. بیدار شدن حین رویا مشکل و در عین حال به شدت آزاردهنده است مثل زمانی که خودتان از کابوسی می‌پرید!


مقاله مرتبط: چگونگی بیدار کردن کودک از خواب


به او انگیزه بدهید و تشویقش کنید

تا حد ممکن زود برخاستن و آماده شدن برای رفتن را برای کودک خوشایند کنید. می توانید یک صبحانه عالی تهیه کنید و یا این که پیشنهاد کنید که همگی به موسیقی مورد علاقه او گوش دهید. با او به آرامی، نرمی و با محبت سخن بگویید. اگر صبر خود را از دست دهید احتمال کمتری دارد که تمایل داشته باشد برخیزد و کارهای روزانه اش را انجام دهد.

از یک ساعت جیرجیرکی استفاده کنید

هنگامی که این ساعت را به کار می گیرید، آن را روی ساعتی زودتر از وقتی که باید کودک برخیزد تنظیم کنید.سپس به او اجازه هید زنگ ساعت را چند بار قطع کرده تا این که کم کم از چرخه ی خوابش بیرون بیاید.

بیدار شدن کودک

مسئولیت بیداری اش را روی دوش خودش بگذارید

اگر کودک مسئول اعمال خودش حین بیداری باشد به پیشنهادهای شما برای بهتر بیدار شدنش گوش می دهد. بگذارید خودش ساعت زنگدار را بخرد و به او بگویید چقدر به او افتخار می کنید که قرار است خودش روی بیدار شدنش کار کند. در طول روز نحوه ی کار با ساعت را با او تمرین کنید. وقتی از ساعت استفاده کرد و بیدار شد حتما تشویقش کنید.

حین بیداری از روش هایی غیر از صدا کردنش استفاده کنید

ساعت را جایی در اتاقش قرار دهید که برای قطع کردن زنگش نیاز به حرکت باشد. تحریک فیزیکی مثل شستن صورت اول صبح و یا نرمش صبحگاهی معمولا سریعا خواب را از سر می پراند.


مقاله مرتبط: چگونه به کودک کمک کنیم تا به خواب رود؟


او را با پیامدهای طبیعی کارش روبرو کنید

اگر روش های بالا را انجام دادید و میسر نشد او را با نتیجه رفتارش روبرو کنید. خصوصا اگر کودکتان سن مدرسه است. این پیامدها با در نظر کودک منطقی و عادلانه باشد. مثلا اگر دیر کرد میز صبحانه جمع شود ( چون شما قانون زمانِ صبحانه خوردن دارید!) و کودک باید تا میان وعده ی بعدی صبر کند. اگر کودک از سرویس مدرسه جا ماند باید تاکسی بگیرد و هزینه اش را از پول توجیبی خودش بپردازد. از دیگر روش های تنبیهی روشِ «بدهکاری زمانی» است به این صورت که هر قدر کودک صبح تاخیر داشته باشد همانقدر زمان به شما باید در کار خانه کمک کند یا فردا زودتر از خواب بلند شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب