دفاع های رایج در اختلالات روانی
در این مقاله از اکسیر قصد داریم به دفاع های رایج در اختلالات روانی، بپردازیم.
با ما همراه باشید…
– دفاع های روانی افراد نوروتیک:
- جا به جایی
- نمادسازی
- ادغام
- واپس زنی
- بازگشت لیبیدویی
- همانندسازی با یک خیال
- انتقال
مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.
– دفاع های روانی گونه های وسواسی:
- وارونه سازی
- کمال گرایی
- وقت شناسی افراطی
- باطل سازی و آیین ها
- جداسازی
- بیرونی کردن
- بخش بخش کردن
- دلیل تراشی
- نشخوار ذهن
- توجیه عقلی
دفاع های روانی گونه های افسرده:
- تغییر جهت به سمت خود
- همانندسازی با شی (شخص) از دست رفته
- همانندسازی با انگاره های درونی شده
- انفعال
- ناهمانندسازی
- وارونه سازی
– دفاع های روانی گونه های خودآزارگرانه:
- انفعال
- همانندسازی با پرخاشگر
- همانندسازی با قربانی
- فریب پرخاشگر
- تهییج
- حرکت از انفعال به سمت فعالیت
- همانندسازی با شخص آسیب دیده
- رک گویی
- ارعاب دیگران
– دفاع های روانی گونه های اضطرابی (هیستری):
- اجتماعی شدن
- تکوین خطای ادراکی
- فریب پرخاشگر
- حرکت از انفعال به سمت فعالیت
- همانندسازی با تخیلات شخصی
- غریزی سازی به ویژه از نظر جنسی
- نمایشی ساختن
- تکانشگری
- بزرگ نمایی
- تعمیم
- بیش زیباگرایی
- طلاقت زبان
– دفاع های روانی رفتارهای شرمسارانه:
- خاموشی
- بازداری کارکردهای شهوانی ایگو؛ تبدیل
- ایده آل سازی
- ترجیح همجنس خود
- ابهام
- نوع دوستی مرضی
- جسمانی کردن
– دفاع های روانی گونه فوبیا:
- فرافکنی
- اجتناب
- رفتار مقابله با هراس
- انفعال
- عاطفه ای در برابر عاطفه ای دیگر (هراس)
– دفاع های روانی شخصیت های مرزی:
- بازگشت ایگویی
- بازگشت توپوگرافیک
– دفاع های روانی گونه های پارانوییدی:
- درون فکنی
- فرافکنی
- همانندسازی فرافکنانه
- سرزنش فرافکنانه
- انکار واقعیت
- دونیم سازی
- جسمانی کردن
- بیرونی کردن
- منفی گرایی
- پرخاشگری خصمانه
- آتش افروزی
- بزرگ نمایی
- بیش گوش به زنگی
– دفاع های روانی گونه های خودشیفته:
- همانندسازی با تصویر یا شخص ایده آل
- ایده آل سازی
- بی ارزش سازی
- عینی سازی
- ناهمانندسازی
- بزرگ پنداری/ همه توانی
- پرحرفی
- نمایشی ساختن
- اجتماعی شدن
- دغل بازی
- رک گویی
– دفاع های رایج روانی گونه های اسکیزویید:
- ریاضت کشی
- خاموشی
- والایش(بدون حضور مردم)
- اجتناب
- انفعال
- استقلال کاذب
– دفاع های روانی گونه های همراه با تکانش گری:
- عاطفه ای در برابر عاطفه ای دیگر
- حرکت از انفعال به سمت فعالیت
- آویختن
- نق زدن
- همانندسازی با پرخاشگر
- سوءمصرف مواد
- تکانش گری
– دفاع های روانی گونه های ضداجتماع:
- سرزنش فرافکنانه
- دلیل تراشی
- اجتماعی شدن
- همانندسازی با تخیلات خودآگاه یا ناخودآگاه والدین
- بزرگ نمایی
- همانندسازی با پرخاشگر
- دروغ گویی
- منفی گرایی
- جاندارزدایی
– دفاع های روانی گونه های سایکوتیک:
- همه دفاع های بالا
- ریاضت کشی
- انتزاع بیش از حد
- بازسازی واقعیت
- گسست
- خشونت فیزیکی
- جاندارزدایی
- جاندارپنداری
- دونیم سازی
- تمایز زدایی
- انکار به تنهایی، انکار خیالات، انکار واقعیت ها و انکار عبارات
- توهم
مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
نشانه های اولیه از اختلالات روانی
اختلالات روانی علائمی دارند که افراد مبتلا و یا کسانی که به آنها نزدیک هستند متوجه می شوند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- علائم فیزیکی (به عنوان مثال درد و اختلال خواب)
- علائم عاطفی (به عنوان مثال احساس غم، ترس و یا اضطراب)
- نشانه های شناختی (مانند اشکال در فکر کردن ، اختلال در حافظه)
- علائم رفتاری (به عنوان مثال ناتوانی در انجام وظایف معمول روزانه، استفاده بیش از حد از موادمخدر یا داروهای روانگردان)
- علائم ادراکی (به عنوان مثال دیدن یا شنیدن چیزهایی که دیگران احساس نمی کنند).
علائم اولیه از یک اختلال تا اختلال دیگر متفاوت است. افرادی که تجربه یک یا بیشتر از یک مورد علائم ذکر شده در بالا را دارند در صورتی که به شکل ناراحتی قابل توجهی است و یا با وظایف زندگی روز به روز تداخل دارد باید برای جستجوی کمک از پرسنل حرفه ای تشویق شوند.
نمونه هایی از اختلالات روانی شامل افسردگی، سوء مصرف مواد، اسکیزوفرنی، عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم دوران کودکی، و زوال عقل است که می توانند در مردان و زنان در هر سنی و در همه نژادها و گروههای قومی رخ دهند.
اگر چه علل بسیاری از اختلالات روانی به طور کامل درک نشده است اما می توان آنها را به ترکیبی از عوامل زیستی، روانی و اجتماعی مانند حوادث استرس زا، یک پیش زمینه دشوار خانوادگی، بیماری های مغزی، ارث و یا ژن ها، و مشکلات پزشکی مربوط دانست. به هر حال در اغلب موارد، اختلالات روانی می تواند به راحتی تشخیص داده و به طور موثر درمان شود.
اختلالات روانی وابسته به فرهنگ!
این بیماری ها در اقوام و مناطق جغرافیایی ویژه ای دیده می شوند و تظاهرات بالینی آنها به صورتی است که جزو بیماری ها و نابسامانی های روانی معمول در سراسر جهان و ذکر شده در طبقه بندی های مرسوم نمی گنجند. برخی از آنها ممکن است مشابهت هایی با نابسامانی های شناخته شده روانی داشته باشند. معروف ترین این وضعیت های روانی وابسته به فرهنگ، آموک نام دارد.
از نابسامانی های روانی وابسته به فرهنگ که در برخی مناطق ایران مشاهده می شود می توان به بادها از جمله زار اشاره کرد.
۱- آموک
این بیماری در شبه جزیره مالایا دیده می شود و عبارت است از تهاجم و پرخاشگری شدید، ناگهانی و بدون انگیزه مشهود. فرد مبتلا که منحصرا از مردان است به وسیله کارد یا اسلحه گرم، در حال دویدن به هر انسانی که سر راه ببیند حمله کرده و او را مجروح یا مقتول می کند. این حالت چند ساعت به طول می انجامد و اگر خود او به علت دفاع دیگران کشته نشود و زنده بماند از کارهایی که حین بحران بیماری انجام داده است هیچ چیز به یاد نمی آورد.
عامل این بیماری عموما پس از پایان بحران با همان آلت قتاله خودکشی می کند. اعتقاد به ارواح شریر که بر فرد تسلط می یابند و وجود محدودیت های شدید برای جوانان و میانسالان و در عین حال قایل شدن آزادی پرخاشگری برای کودکان از عوامل زمینه ساز این بیماری به شمار آمده است.
۲- پیبلوکتو
پیبلوکتو یا هیستری قطبی بین زنان اسکیمو دیده می شود. بیمار حین فریاد کشیدن لباس های خود را می درد و ضمن تقلید آوای جانور یا پرنده ای خود را روی برفها می اندازد یا برهنه در سرمای زیر صفر می رود. این حمله یکی دو ساعت به درازا می کشد و پس از آن بیمار کاملا طبیعی به نظر می رسد و چیزی از دوره حمله به یاد نمی آورد. اسکیموها معتقدند حین حمله روح شیطان در قالب آن زن حلول می کند. پیبلوکتو یک حالت تجزیه ای هیستریک است.
۳- روانپریشی هیستریک
این روانپریشی در زنان هندی شایع تر است. آغاز بیماری عموما حاد و تقریبا همیشه به دنبال برخی موقعیت های استرس زای چشم گیر است. ویژگیهای بالینی متعدد در یک بیماری روانپریشانه دیده می شود، از جمله ارزیابی ضعیف از واقعیت، رفتارهای عجیب و غیرعادی و اختلال در تفکر و عاطفه. ممکن است توهمات شنوایی و بینایی موجود باشد.
به علاوه شواهدی از نمایشی بودن، عورت نمایی، تمایل به جلب توجه و نوسان در شدت نشانه ها برحسب واکنش محیط دیده میشود و اینها ویژگی هایی است که در یک نابسامانی هیستریک وجود دارد. دوره بیماری به آرامی سپری میشود و طول حمله بیماری در قیاس با موارد معمول روانپریشی های کارکردی کوتاه تر است.
۴- بیماری های معروف به باد، زارها و اهل هوا
اعتقاد به ارواحی که انسانها را تسخیر می کنند و یاری گرفتن از دعا و افسونگری و تشریفات گوناگون گروهی از جمله رقص، ساز و آواز، قربانی و دادن صدقه به گردانندگان این تشریفات زیربنای این بیماریها و درمان آن را تشکیل می دهد. این گردانندگان که به بابا و ماما موسوم و مرد و زن هستند، خود قبلا دچار این بیماریها بوده و سپس شفا یافته اند. بخش عمده ای از این وضعیت ها جنبه فرهنگی دارد و در سواحل و جزایر ایرانی خلیج فارس و در بلوچستان شایع است و منشا آنها آفریقای سیاه است که از طریق بردگان به جنوب ایران رسیده و با معتقدات سنتی ایران و عقاید اسلامی هم تا حدودی آمیختگی یافته است. بادها انواع گوناگون دارند از جلمه باد زار، باد نوبان، باد مشایخ، باد جن، باد پری، باد دیب، و باد غول. شایعترین و خطرنا کترین بادها، زار است که خود بیش از ۷۲ نوع دارد.
باد متوری
خیلی خطرناک است. فرد مبتلا نخست دچار گرفتگی و حمله قلبی میشود، سیاه می شود و می افتد. هنگام حمله جیغ های بلند می کشد و می خواهد فرار کند و رو به سوی آب انبار یا چاه یا دریا میرود که خود را غرق کند. زمانی که باد متوری فعالیت نکند، شخص مبتلا بی حرکت می افتد و غذا نمی خورد و در خود فرو می رود.
باد شیخ سنگر
فرد مبتلا دچار ترس و نگرانی می شود.
باد امگاره
فرد مبتلا همیشه نگران و ملتهب است. مرتبا راه میرود. شب ها بیدار می ماند و از خانه بیرون میرود. باد فرد مبتلا را وامی دارد زیاد بخورد و چاق شود. بیمار در حین خوردن با صدای بلند می خندد.
باد تقروری
بیمار می پندارد داخل شکم او چیز عجیبی است یا احساس درد در بخشی از شکم می کند. گاهی کار به جراحی هم می کشد.
باد نوبان
بیشتر بین فقیران شایع است. فرد مبتلا در آغاز احساس افسردگی و کم حوصلگی میکند و سپس کم خواب و کم خون و در خود فرو رفته میشود. درمان آن با خواندن اشعاری به نام مولودی که اغلب عربی است همراه می باشد و با لرزیدن و گریستن و سر جنباندن فرد مبتلا ختم می شود و سرانجام مورد نوازش بابا قرار می گیرد.
کسانی که بیشتر در معرض ابتلای به بادها هستند در رتبه های اجتماعی و اقتصادی پایین تر قرار دارند. جوانان در برابر بادها آسیب پذیرترند. مبتلایان پس از شفا یافتن جزو اهل هوا می شوند که این گروه سازمان و مقررات و مطهرات و محرمات ویژه خود را دارد. بابا و ماما نه تنها شفادهنده و واسطه درمان هستند بلکه بر اهل هوا ریاست دارند.
ثبت ديدگاه