بازی کودکانه

یکی از بازی کودکانه، دکتر بازی است که شاید همگی در دوران کودکی آن را تجربه کرده باشیم. کودکتان را دکتر فرضی حساب کنید و خودتان را بیمار. در حین بازی به مطب فرضی کودک بروید بعد به او بگویید که کودکی دارید به نام فلانی (توجه داشته باشید از اسم کودک استفاده نکنید چرا که کودک دیگر با شما بازی را ادامه نمی دهد.) بعد که به مطب او رفتید از خود او برای علت کارش سئوال کنید به طور مثال:

«آقای دکتر فرزندم وسایلش را جمع نمی کند؛ تکلیفش را انجام نمی دهد ؛ حرف های زشت می زند و یا سلام نمی کند.» یا هر رفتار که موجب خشم شما یا اطرافیان شده از او بپرسید. توجه داشته باشید کودک جواب سؤال را از پیش می داند. «حالا آقای دکتر شما می گویید چرا این رفتار از او سرزده؟» کودک کمی در اینجا به عنوان دکتر فکر می کند و می داند (کودک فرضی شما) خودش است و بعد از کمی اندیشه به شما جواب می دهد. مثلا: «تو چرا به بچه ات آن اسباب بازی را ندادی و برسر او داد زدی و غیره …. » بازی را ادامه دهید و به آقای دکتر بگویید: « به نظر شما رفتار کودک من اشتباه بوده یا نبوده؟» جواب کودک: آری ….. در ادامه شما می گویید: «آقای دکتر وقتی این رفتار از او سر می زند باید به کنار پنجره برود و فکر منفی یا ناراحت کننده را از خود دور کند و از سرش بیرون بندازه مگر نه؟» جواب: آری. و بازی تمام میشود.


مقاله مرتبط: چرا والدین از بازی درمانی غافلند!

مقاله مرتبط: دکتربازی کودکان، طبیعی یا غیر طبیعی؟


کودک با این بازی هم از دکتر شدن حس بزرگی و خود باوری پیدا می کند و هم علت رفتار نادرستش را از زبان کودکیش به شما بازگو می کند و با بازی احساسش را بیان می کند. توجه داشته باشید در این بازی کودک می کارد و شما برداشت می کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب