نحوه کمک به کودکان طلاق

کودکان طلاق از همه لحاظ حساس هستند و باید مواظب آنها بود. برای کمک به کودکان طلاق والدین و اطرافیان نزدیک باید یک سری مهارت ها و اصول را یاد بگیرند تا بتوانند به کودکان طلاق کمک کنند.


مقاله مرتبط: فراهم کردن مقدمات طلاق برای کودکان

مقاله مرتبط: مشکلات و مسائل فرزندان طلاق


راهکارهای کمک به کودکان طلاق

حقیقت را صادقانه به او بگویید.

یکی از راهکارهای کمک به کودکان طلاق بیان حقیقت است. بیان صادقانه ی حقیقت، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند در سازگاری بهتر کودک با این موقعیت جدید کمک کننده باشد. البته نیازی نیست که تمامی ماجرای پیچیده و دلایل جدایی را همراه جزئیات کامل برای کودک شرح دهید. با این حال مثلاً می‌توانید به زبان ساده و روشن به او بگویید: «ما نمی‌توانستیم هم دیگر را آن طور که مناسب بود درک کنیم».

همچنین لازم است که به او اطمینان دهید هر دو والد کودک را دوست دارند و این مسئله باعث خدشه دار شدن روابط والد – فرزندی نخواهد شد. البته باید این مسئله را در عمل نیز نشان دهید. همچنین به او توضیح دهید که جدایی والدین به خاطر کارهایی که کودک انجام داده، نیست و او هیچ تقصیری در پیش آمدن این مسئله ندارد. گه‌گاه درباره ی احساسات خودتان نیز با کودک گفت‌و‌گو کنید تا او نیز راحت‌تر بتواند احساساتش را بازگو کند.

به احساسات کودک گوش فرا دهید.

در این برهه از زمان فرزند شما نیاز دارد تا برای درک بهتر موقعیت، احساسات خود را بیان کند. بنابراین، باید بدون پرخاشگری، سرزنش و مورد غفلت قرار گرفتن، افکار و احساسات خود را به زبان آورد. بیان این احساسات به برون ریزی غم‌ها و نگرانی‌های کودک منجر می‌شود؛ بنابراین در به زیستی روان‌شناختی کودک اهمیت به سزایی دارد. علاوه بر این، ممکن است کودک هیچ سوالی نپرسد و روز دیگر دوباره سوالاتی را که بار‌ها پرسیده است تکرار کند. در این مواقع توجه به کودک و ارائه پاسخ صحیح بسیار ضروری است.


مقاله مرتبط: مهار خشم کودکان طلاق توسط بازی


در ارائه ی توجه به کودک تعادل لازم را برقرار سازید.

گاهی والدین برای جبران مدت زمانی که با کودک سپری نکرده‌اند و یا برای آن که والد دیگر را تحقیر کنند، به صورت افراطی به کودک محبت می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود کودک نتواند به خوبی با موقعیت سازگار شود؛ همچنین این شیوه باعث می‌شود تا تحول طبیعی کودک با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شود. علاوه بر این کودک ممکن است در مقابل این محبت افراطی جبهه بگیرد و آن را نوعی ظاهرسازی از سوی والدین برداشت کند.

با این حال، هنگامی که با کودک در ارتباط هستید به نیازهای عاطفی او توجه نشان دهید و او را از محبت خود محروم نسازید. همچنین در مواقع لزوم از در آغوش گرفتن و نوازش کودک دریغ نکنید. با این حال در ارائه ی محبت به کودک ثبات داشته باشید؛ نه آن که یک روز او را غرق در عطوفت خود کنید و روز دیگر بی‌توجهی نشان دهید.


مقاله مرتبط: تجربه کودکان از طلاق چیست؟


صبور باشید.

معمولاً هر یک از زوجین به شدت از وقوع طلاق متاثر و ناراحت هستند. آن‌ها خسته، آسیب دیده و افسرده‌اند. همچنین باید با مسائل عاطفی، مالی و اجتماعی ناشی از طلاق مواجه شوند. به همین دلیل شاید برای توجه به کودک، توانمندی و انرژی لازم را نداشته باشند. از این رو والدین باید تلاش خود را به کار برند تا با وجود تمامی این مشکلات کودک را فراموش نکنند و نیازهای عاطفی و روان‌شناختی او را نیز مورد توجه قرار دهند. هر چند که این امر مستلزم شکیبایی و آینده نگری والدین است.

یکی از توصیه‌هایی که در این زمینه به والدین می‌شود آن است که به جای پرخاشگری، افسردگی، سردرگمی و یا بدگویی از والد دیگر، از مشاوره حضوری با یک روان‌شناس یا مشاور خانواده استفاده کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب