الگوهای معمولی برای خواب نوزاد

خواب نوزاد زیاد است- معمولا بیش از ۱۶-۱۷ ساعت در روز. اما اکثر نوزادان بیش از ۲ تا ۴ ساعت، در طول روز یا شب، در طول چند هفته ی اول زندگی در حالت خواب نمی مانند. نتیجه؟ مقدار بسیار زیادی خواب برای نوزادتان و برنامه ای بسیار نامنظم- و خسته کننده- برای شما. کار شما واکنش به نشانه های نوزادتان است، بنابراین شما احتمالا چندین ساعت در طول شب برای تعویض پوشک، غذا دادن و آرام کردن او بیدار می شوید.

مراحل خواب نوزاد

چرخه های خواب نوزاد بسیار کوتاه تر از بزرگسالان است و نوزادان زمان بیشتری در مرحله ی خواب حرکت سریع چشم (REM) سپری می کنند، که تصور می شود برای اتفاقات رشدی فوق العاده در مغز آن ها ضروری باشد. خواب REM سبک تر از خواب non-REM است و نیز به راحتی قطع می شود. تمامی این اتفاقات غیر قابل پیش بینی مرحله ای ضروری برای نوزاد شماست و این به مدت طولانی باقی نمی ماند- هرچند هنگامی که شما دچار محرومیت از خواب می شوید، مانند ابدیت به نظر می رسد.


مقاله مرتبط: پایه های اساسی خواب نوزاد ( ۳ تا ۶ ماهگی)

مقاله مرتبط: عاشق نوزاد تازه متولد شده ام هستم، اما چرا انقدر غمگینم؟

مقاله مرتبط : از شیر گرفتن کودک


نکات مهم درباره خواب نوزاد

نشانه هایی که به این معنی است که او خسته است را یاد بگیرید

در سن ۶-۸ هفتگی، اکثر نوزادان شروع به خوابیدن برای مدت کوتاه تر در طول روز و مدت بلندتری در طول شب می کنند، اگرچه اکثر آن ها به بیدار شدن برای تغذیه در طول شب ادامه می دهند. آن ها همچنین زمان کوتاه تری برای خواب REM، و زمان بلندتری را در خواب non-REM سپری می کنند.

متخصصین می گویند، جایی بین ۴-۶ ماهگی، اکثر نوزادان قادر به خوابیدن برای ۸-۱۲ ساعت متوالی در طول شب هستند. در همان اوایل ۶ هفتگی برخی نوزادان برای مدت طولانی در شب می خوابند. اما بسیاری از کودکان تا سن ۵ یا ۶ ماهگی، به این نقطه ی عطف نمی رسند و برخی به بیدار شدن در طول شب تا نوپایی ادامه می دهند. اگر این هدف شماست که به نوزادتان کمک کنید زودتر به این مرحله برسد، از ابتدا عادات خوب خوابیدن را به او آموزش دهید.

آموزش تفاوت بین روز و شب را آغاز کنید

در ۶-۸ هفته ی اول، اکثر نوزادان قادر نیستند بیش از ۲ ساعت در یک زمان بیدار بمانند. اگر شما بیش از این صبر کنید که انرژی نوزادتان را کم کنید، او ممکن است بیش از حد خسته شود و در به خواب رفتن مشکل داشته باشد. به نشانه های نوزادتان مبنی براینکه خسته است نگاه کنید. آیا چشمانش را می مالد، گوشش را می کشد، یا بیش از حالت طبیعی ایرادگیر و بهانه گیر شده. اگر شما این نشانه ها یا سایر نشانه هایی از خواب آلودگی را کشف کردید، تلاش کنید تا او را بخوابانید. شما به زودی حس ششمی در مورد ریتم های روزانه ی نوزادتان و الگوهای آن ها رشد خواهید داد، و به طور غریزی خواهید دانست که چه موقع برای چرت کوتاهی آماده است.

خواب نوزاد

بررسی شروع یک زمان خواب خاص (روتین)

برخی نوزادان جغدهای شب هستند (چیزی که شما ممکن است نکته ای از دوران بارداری به دست آورید) و هنگامی که شما می خواهید به تخت بروید کاملا بیدار خواهند بود. در چند روز اول شما قادر به انجام کار زیادی در این رابطه نیستید. اما وقتی که نوزادتان در حدود ۲ هفتگی است، می توانید آموزش تمایز قایل شدن شب را از روز آغاز کنید.

هنگامی که او در طول روز بیدار و هوشیار است، تا آنجا که می توانید با او تعامل کنید، خانه و اتاق او را روشن و درخشان نگه دارید، و در مورد کاهش سر و صداهای منظم و معمول طول روز مانند تلفن، موزیک یا ماشین ظرفشویی نگران نباشید. اگر او مایل است که در طول شیر خوردن (غذا خوردن) بخوابد، او را بیدار کنید.

در شب، هنگامی که بیدار می شود، با او بازی نکنید، سطح نور و سر و صدا را کم کنید و مدت زیادی به صحبت کردن با او سپری نکنید. قبل از این که طولانی شود، او باید این نکته را درک کند که زمان شب برای خوابیدن است.

این شانس را به او بدهید که خودش به خواب برود

هیچ گاه برای شروع داشتن یک روند و زمان خاص خواب، زود نیست. این به همین سادگی است که: اجازه دهید که نوزادتان به تخت سازگار شود، یک لالایی بخوانید و او را به عنوان شب بخیر ببوسید.

زمانی که او در سن ۶-۸ هفتگی است، می توانید شانس این را که خودش به خواب برود را به او بدهید. چگونه؟ او را هنگامی که خواب آلود اما هنوز بیدار یا هوشیار است، به پایین بگذارید، جودی میندل پیشنهاد می دهد. میندل در مقابل تکان دادن و مراقبت کردن نوزادتان هنگام خواب پند و اندرز می دهد، حتی در این سنین خردسالی. “والدین فکر می کنند که آنچه آن ها در این سن کم انجام می دهند، اثری ندارد:. او می گوید: “اما در واقع اثر دارد. نوزادان عادات خوابیدنشان را یاد می گیرند. اگر شما در هشت هفته ی اول هر شب کودکتان را تکان دهید، او چرا باید چیزی متفاوت را بعدا انتظار داشته باشد؟”

به هر حال، هرکسی با این استراتژی موافق نیست. برخی والدین تکان دادن یا مراقبت کردن از نوزادشان را برای به خواب رفتن انتخاب می کنند زیرا اعتقاد دارند این نرمال و طبیعی است، آن ها از این کار لذت می برند و نوزادشان رشد می کند و به خوبی می خوابد. این والدین انتظار دارند که با نوزادشان چندین بار بلند شوند تا به او در به خواب رفتن دوباره کمک کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب