خدمات مشاوره به روزش EMDR

حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم یا E.M.D.R. یک تکنیک روانشناختی است که برای درمان برخی ناراحتی ها و مشکلات روانی استفاده می شود. اما EMDR چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

درمان EMDR چگونه توسعه پیدا کرد ؟

درمان EMDR توسط فرانسین شاپیرو توسعه داده شد. EMDR در سال ۱۹۸۸ آغاز شد و از آن زمان به شکل محبوب روان درمانی تبدیل شده است. EMDR یا حساسیت زدایی از حرکات چشم به افرادی که در زندگی خود ضربه های شدیدی را تجربه کرده اند کمک می کند. زمانی که در حال تجربه فلاش بک از ضربه خود هستید، کار کردن و زندگی کردن دشوار است. فلاش بک ها یا خاطرات عاطفی گذشته که مدام به ذهن ما خطور می کند برنامه روزانه را مختل می کند.

فرآیند درمان EMDR 

تحریک دوطرفه EMDR و مراحل درمان EMDR

روش کار در درمان EMDR نسبتا ساده است، اما نیاز به تجربه زیادی دارد. در این روش از مراجعان خواسته می شود که تجربه آسیب زا خود را به خاطر بسپارند. درمانگر از فرد می‌خواهد در حین یادآوری ضربه، چشمان خود را حرکت دهد. درمان EMDR به ذهن کمک می کند تا آسیب های روانی و همچنین علائم جسمی را التیام بخشد. آمار نشان می دهد که EMDR موثر است. با توجه به Kaiser Permanente (یک شرکت مراقبت های بهداشتی)، ۱۰۰٪ از قربانیان تروما و ۷۷٪ از افرادی که ترومای پیچیده را تجربه می کنند از درمان EMDR بهره مند شده اند. AMD همچنین ابزار مفیدی برای کمک به کهنه سربازان در سراسر جهان بوده است.

وقتی در مورد درمان EMDR می شنوید، اغلب اصطلاح تحریک دوطرفه را می شنوید. یعنی درمانگر به درمانجو کمک می کند تا هر دو قسمت مغزش را تحریک کند. روش انجام این کار به این صورت است که سوژه محرک های مختلف را با چشمان خود ردیابی می کند. به عنوان مثال، یک درمانگر EMDR انگشت خود را به چپ و راست حرکت می دهد در حالی که مشتری آن را دنبال می کند تا قسمت های مختلف ذهن را تحریک کند. ضربه زدن نمونه دیگری از تحریک دو طرفه است. درمانگر به مراجعه کننده نشان می دهد که برای تحریک مغزش به بدنش ضربه بزند. برخی از درمانگران از منابع نور برای کمک به درمانجو برای مشارکت در تحریک دوطرفه استفاده می کنند. فرد تحت درمان نور را با چشمان خود به چپ و راست دنبال می کند تا نیمکره های مختلف مغز را درگیر کند. تحریک دو طرفه بخش مهمی از فرآیند درمان EMDR است.

EMDR چطور کار می کند؟

کارشناسان معتقدند که به یاد آوردن وقایع و خاطرات آسیب زا در حین انجام حرکات سریع چشم، به مغز این اجازه را می دهد که خاطرات آسیب زا  و افکار مزاحم را به درستی پردازش کرده و آن ها را در داستان زندگی فرد ادغام کند.

برخی از حوزه های کاربرد EMDR عبارت اند از:

  • اعتیاد
  • اضطراب
  • بیش فعالی ADHD
  • درد مزمن
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • حملات هراس یا پانیک
  • علائم روانی
  • مسائل مربوط به عزت نفس
  • داغ شدن پوست بر اثر استرس

درمان EMDR هشت مرحله دارد که از این قرار است:

مرحله ۱: مشاهده و برنامه ریزی برای درمان

در این مرحله، درمانگر پرونده ی مراجع را بررسی می کند و خصوصیاتی نظیر تحمل فرد در تحمل مواجهه با خاطرات آزاردهنده را مورد تحلیل قرار می دهد. سپس بر همین اساس، به برنامه ریزی برای درمان علائم و رفتارهای آزاردهنده در شخص می پردازد.

مرحله ۲: آماده سازی

در این مرحله، درمانگر، با برقراری یک رابطه ی مناسب با مراجع و توضیح روش درمانی EMDR به آن ها، سعی می کند زمینه ی اولیه برای شروع درمان را مهیا کند. همچنین درمانگر تکنیک های خودکنترلی را به مراجعه کننده آموزش می دهد که در بتواند در هنگام مقابله با خاطرات آسیب زا از آنها استفاده کند.

مرحله ۳: ارزیابی

در این مرحله، درمانگر خاطرات آسیب زایی که باید به آن ها رسیدگی شود را شناسایی می کند. مراجع در این مرحله، تصویری را مرتبط با خاطرات خود انتخاب می کند و احساسات منفی و تغییرات جسمانی هنگام مواجهه با این خاطرات را نیز ثبت می کند. سپس باید یک خاطره ی خوب پیدا کنند که با آن جایگزین کنند.

مرحله ۴: حساسیت زدایی

حساسیت زدایی، مرحله ای است که در آن درمانگر، سعی می کند واکنش های آزار دهنده ی جسمی و روانی ای که مراجع هنگام فکر کردن به خاطرات مورد نظر تجربه می کند را کاهش دهد.

واکنش های جسمی می توانند شامل تپش قلب، تعریق یا مشکلات معده باشند.

در این روند، درمانگر با جابجا کردن نگاه مراجع، هنگامی که به خاطرات آسیب زا فکر می کند، حساسیت زدایی را برای او تسهیل می کند.

مرحله ۵: نصب

تمرکز این مرحله روی نصب افکار مثبتی است که مراجع در مرحله ی ۳ مشخص کرده است.

مرحله ۶: اسکن بدن

اسکن بدن یک تکنیک مراقبتی است که در آن، فرد بدن خود را از سر تا انگشتان پا اسکن به صورت ذهنی اسکن می کند تا متوجه تغییرات و واکنش های جسمی در بدن خود شود.

در طول جلسه ی درمانی EMDR، درمانگر این واکنش های جسمی را برای مراحل بعدی مورد هدف قرار می دهد.

مرحله ۷: بسته شدن

در پایان هر جلسه، درمانگر با استفاده از تکنیک های خود کنترلی که در مرحله ۲ مشاهده شد، وضعیت مراجع را تثبیت می کند.

درمانگر همچنین در این مرحله برای مراجع، چیزهایی که در مدت زمان بین این جلسه تا جلسه بعدی باید انتظار آن را داشته باشد را توضیح می دهد. همچنین از مراجع می خواهد که تجربیات منفی ای که طی این مدت متحمل می شود را یادداشت کند تا در جلسه بعدی آن ها را مورد هدف قرار دهند.

مرحله ۸: پایان جلسه EMDR با ارزیابی مجدد

در این مرحله که مرحله پایانی در هر جلسه EMDR به شمار می آید، درمانگر به بررسی تاثیرات این درمان تا کنون می پردازد. همچنین درمانگر و مراجع، اثرات آسیب زای دیگری که ممکن است وجود داشته باشد را برای هدف قرار دادن مشخص می کنند.

مزایای درمان EMDR

هر کسی که یک رویداد تروماتیک یا ترومای پیچیده را تجربه کرده باشد، به طور بالقوه می تواند از EMDR بهره مند شود. EMDR فرآیندی است که به افراد کمک می‌کند افکار و تجربیات منفی پیرامون آسیب‌های روحی خود را رها کرده و به محل پذیرش برسند.

آیا درمان EMDR یک فرآیند احساسی است؟

رواندرمانی به روش EMDR می تواند شدید باشد، بنابراین استفاده از مراحل ابتدایی، همانطور که در بالا ذکر شد، مهم است. به این ترتیب، درمانگر ممکن است مراجع را بر این اساس آماده کند تا بداند در حال ورود به چه چیزی است. مراجعه کننده باید از نظر روانی آماده پردازش خاطرات و احساساتی باشد که جلسات EMDR می تواند باعث شود تا خود را در ذهنش نگیرند.

نتیجه گیری EMDR درمانی: بسیار مهم است که با درمانگر خود در مورد ترومای خود صحبت کنید تا بفهمید که آیا روش EMDR یک نوع درمان مناسب برای شما است یا خیر. شما می توانید با مشاوره با یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آمادگی شرکت در این روند درمانی را دارید.

از مرکز درمان EMDR چه چیزهایی باید بپرسیم ؟

مراکز زیادی ممکن است EMDR تراپی را ارائه دهند، اما برای اینکه یک درمان با کیفیت و تخصصی را تجربه کنید، باید چیزهایی را راجب مرکز درمان EMDR بدانید

سوالاتی که باید از درمانگر EMDR بپرسید:

  • آیا آموزش مناسب در این زمینه دیده اید؟
  • تاکنون روی چند نفر از کسانی که مشکلی مشابه مشکل من داشته اند روش درمانی EMDR را انجام داده اید؟
  • تا چه میزان در این درمان ها موفق بوده اید؟
  • آیا جدید ترین روش ها و متدهای درمانی EMDR را مطالعه کرده اید؟
  • به نظر شما من نیاز به EMDR تراپی دارم؟
  • چند جلسه نیاز دارم؟
  • در هر جلسه چه اتفاقی خواهد افتاد؟
  • آیا اثرات این درمان دائمی خواهد بود؟
  • درمان EMDR چه عوارض جانبی ای دارد؟

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

مشاوره تلفنی اکسیر

دریافت وقت مشاوره

Loading...

.

تماس با ما

شعبه غرب تهران : ۰۹۳۵۶۵۶۷۳۲۹ – ۸۸۰۷۸۵۸۵ – ۸۸۳۷۸۷۵۳

.

پربازدیدترین مقالات روانشناسی اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر تهران

متخصصین مشاوره به روش EMDR

دکتر عسل‌ جعفری
دکتر عسل جعفری
رزومه