آرایش کردن کودکان

تقریبا همه کودکان، به ویژه دختربچه ‌ها علاقه غیر قابل وصفی به لوازم ‌آرایش و آرایش کردن دارند. بیایید بپذیریم رنگ ‌بندی‌ متنوع و بسته ‌بندی‌ ها‌ی جذاب لوازم‌ آرایش در ‌این کنجکاوی بی‌ تاثیر نیست. البته که نباید فراموش کنیم الگوبرداری از شخصیت‌ های کارتونی، اطرافیان و مهم ‌تر از همه خودتان، دلیل اصلی کشیده‌ شدن بچه‌ ها پای میز آرایش شماست.

کودکان، مقلدان خوبی هستند. آن‌ ها گاهی چنان مو ‌به‌ مو رفتارهای دیگران را تقلید می‌ کنند که موجب تعجب بزرگ‌ تر‌ها می‌ شوند. از سوی دیگر حس زیبایی ‌دوستی، حسی است که در نهاد همه انسان‌ ها قرار گرفته است و علاقه ‌مند شدن به زیبایی‌ ها، یک کشش درونی است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

واکنش به آرایش کردن کودکان

واکنش اولیه شما هنگام مواجه با آرایش کردن فرزندتان بسیار مهم است. برخورد عصبی شما می ‌تواند حس کنجکاوی او را شدیدتر کند. از طرفی اگر او را تشویق کنید یا از او که حالا یک کوچولوی رنگارنگ است عکس بگیرید، احساس می‌ کند که شما این‌ کار او را دوست‌ دارید و حالا برای‌تان جالب‌ تر شده‌ است.

صحبت کردن درباره آرایش کردن با کودکان

سعی کنید زمانی که نیاز به آرایش کردن دارید دور از چشم دخترتان آرایش کنید و لوازم آرایش رنگارنگ و فریبنده را از روی میز آرایش خود جمع کنید و همیشه از زیبایی و لطافت طبیعی پوست دخترتان تعریف کنید و به او بگویید کسانی نیاز به آرایش دارند که دارای نقصی در صورت خود هستند و دلیل استفاده بزرگتر‌ها از لوازم آرایشی هم همین موضوع است. چون با بالا رفتن سن، پوست صورت دچار چین و چروک و یا لک می‌ شود که برای پوشاندن آن‌ ها از لوازم آرایش استفاده می شود.


مقاله مرتبط: برداشت متفاوت زنان و مردان از آرایش!


استفاده از تاثیر پدر

ضمناً پدر برای دختر برخلاف پسر‌ها نوعی «تأیید» است و روابط بین آن دو به طور ناخودآگاه برای هر دو طرف اهمیت و برتری خاصی دارد. مهم این است که از این رابطه خاص استفاده کنید و سعی کنید از طریق همسرتان این رفتار دخترتان را کنترل نمایید مثلاً وقتی آرایش می ‌کند پدرش بگوید: وقتی صورتت آرایش ندارد خیلی زیباتر هستی یا در شرایط عادی از ظاهر و زیبایی وی، از توانایی ‌ها و استعداد‌هایی که دارد و… زیاد تعریف و تمجید شود.

بی تفاوت بودن

گاهی بی ‌تفاوتی نسبت به برخی رفتارهای کودکان در حذف آن مؤثر است بنابراین والدین این کودک باید نسبت به این رفتار کودک بی‌ تفاوت باشند و او را تنبیه نکنند، همچنین تشویق این رفتار می‌ تواند موجب تثبیت آن شود. برای کودک ‌تان توضیح بدهید که استفاده از لوازم ‌آرایش برای سن آن‌ ها اصلا مناسب نیست. چون معمولا افرادی از این وسایل استفاده می‌ کنند که می‌ خواهند جوان ‌تر به ‌نظر برسند.

 به او بگویید که کودکان آنقدر بی‌ نقص و زیبا هستند که نیازی به استفاده از این مواد ندارند. آن ‌ها باید بدانند پوست لطیف‌ شان در اثر استفاده از لوازم‌ آرایش آسیب می‌ بیند. سعی کنید یک جایگزین مناسب پیدا کنید. چه اشکالی دارد که دخترکوچولوی شما بخواهد زیباتر باشد؟ برای او گل‌ سر، تاج، سنجاق ‌سر و تل ‌های رنگارنگ تهیه کنید و روش ‌های مختلف بستن مو را به ‌او آموزش‌ دهید و نشان ‌دهید که این‌ وسایل جزئی‌ از لوازم ‌آرایش مناسب سن اوست.

والدین و برخورد با آرایش کردن کودکان

عوارض آرایش کردن کودکان

پوست کودکان، به ‌ویژه در ناحیه صورت، بسیار لطیف است و ممکن است در اثر مصرف لوازم آرایش، دچار حساسیت شود. این حالت، همیشه، در مرتبه اول استفاده، بروز نمی ‌کند، اما با گذشت زمان، قرمزی، خارش، تورم و… را برای فرزندتان به ارمغان می ‌آورد. تشدید حملات آسم در کودکان مبتلا به تنگی نفس هم یکی دیگر از عوارض خطرناک استفاده از لوازم آرایش برای خردسالان است.

خرید لوازم آرایش مخصوص کودکان

این ‌بار که دارید برای خودتان خرید می ‌کنید از فروشنده، لوازم‌ آرایش کردن مخصوص کودکان بخواهید. این محصولات جدید ضد ‌حساسیت هستند و آسیب کمتری به پوست حساس بچه‌ ها وارد می ‌کنند. اگر روند تربیتی شما با این مسئله مغایرت ندارد می‌ توانید با توجه به سن فرزندان تان برایش لاک یا رژ مخصوص بخرید. اما پیشنهاد ما این است که فرزندتان را به هرروشی که می‌ توانید مطمئن کنید که او زیباترین فرشته است و هیچ نیازی به آرایش ندارد.

یک تحقیق گسترده که چندی پیش بر گروهی از کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۷ سال که به طور مداوم از لاک ناخن استفاده می ‌کردند، نشان داد، عادت به استفاده از لاک ناخن در طولانی مدت به دلیل وجود ماده سمی مانند تولوئن، باعث بروز عوارض جسمی و روانی متعدد می‌ شود. همچنین وجود ترکیب زیان آور دیگری به نام فتالات عامل تغییر سلول‌ های چربی و ابتلا به چاقی در طولانی مدت است.

اینستاگرام اکسیر

از دیگر مضرات لاک ناخن می ‌توان به بالا رفتن احتمال ابتلا به حساسیت و علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، سوزش چشم، خارش و مشکلات تنفسی اشاره کرد. دکتر اریکا جانسون فوق تخصص بیماری‌ های کودکان می ‌گوید، در آزمایشی که اخیراً در دانشگاه استنفورد انجام گرفت، محققان پس از بررسی رابطه میان استفاده زیاد از لوازم آرایش و شروع زود هنگام آن از دوران کودکی و سردردهای دوران بزرگسالی به این نتیجه رسیدند که یکی از عوارض استفاده مداوم از رژلب و کرم پودر‌های غیر استاندارد، سردرد است، همچنین استفاده از رژلب در کودکان با احساس سرگیجه، خستگی و حالت تهوع نیز مرتبط است و ممکن است باعث افت عملکرد تحصیلی آنها شود.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

رزرو وقت مشاوره

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب