خوابیدن کودک

آیا شما هم از آن دست والدینی هستید که هنگام خواب کودک با او می جنگید تا بالاخره بخوابد؟ به نظر شما چرا نمی خوابد؟ کودکان به دلایل گوناگونی از خوابیدن سر باز می زنند.

کودکی خود را به یاد بیاورید، آن زمان که به شوق کمی بیشتر بازی کردن و بیشتر مورد توجه خانواده قرار گرفتن نمی خوابیدید یا این که از تاریکی و تنهایی می ترسیدید و یا حتی در نیمه های شب انقدر پرانرژی بودید که خوابیدن برایتان غیرممکن بود و یا از برنامه های سر شب تلویزیون مطلقا نمی توانستید بگذرید و … کودکان شما نیز ممکن است به این دلایل و یا دلایل دیگر از خوابیدن سر باز بزنند. اگر می خواهید برنامه ی خوابیدن کودکتان از شرایط اسف بار کنونی دربیاید و متعادل شود بهتر است پیشنهادهای زیر را بنا بر مصلحت خود به کار بگیرید.

نحوه اصلاح خوابیدن کودک

برنامه ی مشخص خواب تعیین کنید

کودک باید سر ساعت معینی خواب باشد. شما به عنوان والد باید زمان ثابت خواب را به صورت یک قانون خیلی خیلی مهم دربیاورید. بهتر است این زمان بنا به شرایط و برنامه ی خانواده و کودک تعیین شود ولی بهرحال نباید دیروقت باشد. فراموش نکنید شما به عنوان والد پس از این که کودک سر زمان تعیین شده به خواب رفت می توانید وظایف همسری خود را نسبت به هم انجام دهید از آن گذشته، عدم ثبات خواب و متغیر بودن زمان خواب، کودک را کج خلق می کند و ساعت زیستی بدن او و برنامه های فردای او را به هم می ریزید.

پس زمان خواب را معین کرده و مقتدرانه روی اجرای آن بکوشید. البته نیاز نیست این برنامه را خشک و انعطاف ناپذیر کنید، اگر پدر شبی دیر به خانه آمد استثنائا کودک می تواند زمان خواب خود را کمی به تعویق بیاندازد و یا حتی می توانید برای پنج شنبه ها که فردای آن روز تعطیل است، زمان خواب را یک ساعت دیرتر قرار دهید اما بهرحال قانون زمان خواب معین نباید فراموش شود. وقتی زمان خواب معین شد دیگر از کودک نپرسید و یا خواهش نکنید به خواب برود بلکه صرفا قانون را به او تذکر دهید.

باتری بدنش را تا آن زمان خالی کنید

این کار در مورد کودکان پرانرژی بسیار کار سختی است ولی شما به عنوان والد باید این هنر را یاد بگیرید. واقعیت این است که اگر باتری کودک شما تا آن زمان خالی شود، خوابانیدن کودک آسان ترین کار برای شما خواهد شد. برنامه های طی روز، فعالیت‌های کودک، میزان و زمان خواب بین روز کودک باید برای هر کودک طوری تعیین شود که این باتری سر زمان معین خواب کاملا خالی شده باشد.

به او آرامش دهید

خوابیدن بدون آرامش برای یک بزرگسال غیرممکن ست چه برسد برای کودک! تکرار، عادت می آورد و عادت، آرامش ایجاد می کند. از این قانون طبیعت بهره ببرید. سعی کنید مراسم معین و خاصی پیش از خواب برای کودک هر شب اجرا کنید و یا اسباب بازی موردعلاقه و یا پتوی مورد علاقه برای او تدارک ببینید تا به او عادت کند و در کنارش راحت بخوابد. البته تعداد این وسایل نباید زیاد باشد که رختخواب تبدیل به جای بازی شود بلکه فقط یک الی دو چیز محبوب را اجازه دهید با خود به رختختواب ببرد. جای خواب کودک نیز باید مشخص و ثابت باشد.

خوابیدن فرزند

به طور ناگهانی زمان خواب را به آن‌ها یادآوری نکنید

کودکان نسبت به تغییرات آنی مقاوم و حساس هستند. با استفاده از عقربه ها زمان خواب را پیش از رسیدن به آن تذکر دهید. مراسم ایجاد آرامش پیش از خواب از نکاتی است که باید شما ان را انجام دهید به طوری که حدود یک ساعت قبل از خواب کودک باشد شامش را خورده باشد، نیم ساعت قبل از خواب تلویزیون برای کودک خاموش شود، بازی های شدید فعالیتی تمام شود و کودک اماده ی مسواک زدن شود، سپس در بستر آماده ی شنیدن قصه و یا گفتگوی آرام با شما و یا روش های دیگر آرام بخشی مثل ریلکسیشن و یا حتی نوازش شدن توسط شما باشد.


مقاله مرتبط: عوامل مزاحم در خواب کودک


فراموش نکنید حین قصه گفتن برای کودک درون چشمانش خیره نشوید تا خواب را از چشمانش نگیرید و یا بحث های فرسایشی را پیش از خواب انجام ندهید. درضمن چراغ ها نیز باید خاموش باشد. کودکان بزرگتر که نزدیک به نوجوانی هستند هم گاهی به این مراسم نیاز دارند پس محبت خود را از آنها دریغ نکنید.


مقاله مرتبط: کودکانی که نیمه شب از خواب برمی خیزند


صبور بودن

اگر کودک پس از انجام مراسم دوباره از جای خود بلند شد و به اتاق شما آمد خیلی آرام او را به اتاقش هدایت کنید، او را نوازش کنید، شب بخیر بگویید و سپس آنجا را ترک کنید. اگر کودک شما بارها و بارها این کار را کرد، تسلیم نشوید، رضایت ندهید پیش شما بخوابد و یا پیش شما بنشیند و با شما بازی کند، بلکه صبور باشید و هربار او را به جایش هدایت کنید و خوابیدن او را سرجایش، با نوازش کردنش تشویق کنید. می توانید از برچسب ها و جدول تربیتی نیز برای تشویق ماندن در رختخواب و خوابیدن نیز بهره ببرید. یادتان باشد این برچسب ها و امتیازات معجزه می کند. اگر شبی به موقع سرجایش خوابید برچسب می گیرد و فردا صبح فلان شکلات صبحانه را جایزه دارد و اگر نماند متاسفانه نمی تواند آن را داشته باشد.


مقاله مرتبط: اصلاح عادت خوابیدن کودک


تشویق کردن

به او یک «جعبه ی شب» هدیه بدهید، تا در آن اسباب بازی موردعلاقه، چراغ قوه یا رادیو ضبط قرار دهد تا قبل از خواب یا موقع بیداری در طول شب بتواند از آن ها استفاده کرده و آرامش بگیرد. ضمنا ریلکسیشن و نحوه ی آرام کردن خود را به او یاد دهید.

بحث نکنید

با کودک بحث نکنید. زیرا سرانجام آن جیغ ها، و گریه های متمادی کودک و درنهایت تسلیم شدن شما خواهد بود. خیلی قاطعانه و در عین حال با آرامش با او برخورد کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب