استرس در نوجوانان

استرس در نوجوانان بسیار زیاد است. اگرچه نوجوانان نگران صورت‌حساب‌ ها، شغل و نگهداری از اعضای خانواده نیستند، آن‌ ها منابع مختلفی از استرس و اضطراب را تجربه می‌ کنند. آن‌ ها با مسائلی مانند قلدری، فشار همسالان و مشکلات تحصیلی سروکار دارند که می‌توانند بسیار استرس‌ زا باشد.

بدون حمایت مناسب، ممکن است نوجوانان در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامت روان، مشکلات تحصیلی و سلامتی باشند؛ بنابراین مهم است که مراقب علائم هشداردهنده نوجوان خود باشید. سپس، شما می‌ توانید مداخله زودهنگام داشته باشید. در این مطلب نشانه‌ های استرس و اضطراب در نوجوانان را مورد بررسی قرار داده‌ ایم…

برای آشنایی بیشتر با اختلالات دیگر در دوران نوجوانی می توانید اینجا کلیک کنید.

نشانه‌های استرس در نوجوانان

    – سردرد و دل‌ درد:

استرس اغلب منجر به شکایات جسمانی می‌ شود. سردردهای مکرر، دل‌درد و دیگر نگرانی‌های جسمی ممکن است نشانه‌ ای از استرس باشند.

    – مشکلات خواب:

مشکل به خواب رفتن و در خواب ماندن می‌ تواند نشانه‌ ای از استرس باشد. این می‌ تواند یک چرخه معیوب را درست کند. یک نوجوان بسیار خسته کم‌ تر احتمال دارد بتواند اضطراب را تحمل کند. برخی از نوجوانان دارای استرس، بیش‌ ازحد می‌خوابند. نوجوانی که همیشه می‌خواهد که بعد از مدرسه به تخت برگردد و یا نوجوانی که تمام آخر هفته را سعی می‌ کند بخوابد، احتمالاً تلاش می‌ کند تا از اضطراب فرار کند.

    – مشکلات تحصیلی:

گاهی مشکلات مربوط به استرس ناشی از مشکلات مربوط به مدرسه است. در دیگر مواقع، مشکلات تحصیلی به این دلیل است که نوجوان اضطراب دارد. اگر نمرات نوجوان شما کاهش‌ یافته است، یا حضورش کم‌ رنگ شده است، در نظر بگیرید که آیا این تغییر ممکن است به استرس مربوط باشد؟

    – افزایش تحریک‌پذیری:

تغییرات خلق در نوجوانی طبیعی است، اما نوجوان دارای استرس تحریک‌ پذیری بیش‌ ازحد معمول دارد. نوجوانی که با کوچک‌ ترین ناراحتی بی‌قرار و تحریک می‌ شود ممکن است در مواجهه با چالش‌ های زندگی پریشان شود.

    – تغییر در رفتار اجتماعی:

استرس احتمالاً باعث تغییر عادت‌های اجتماعی نوجوان می‌شود. انزوای اجتماعی می‌تواند نشانه‌ای از کش‌ مکش نوجوان شما باشد. صرف زمان بیشتر در اتاق یا عدم علاقه به صحبت با دوستان می‌تواند به این معنا باشد که نوجوان شما مشکلاتی دارد.

    – بیماری‌های مکرر:

نوجوانان دارای استرس احتمال بیشتری دارد سرماخوردگی و دیگر بیماری‌ های کوچک را تجربه کند. آن‌ ها ممکن است اغلب به خاطر بیماری، مدرسه یا رویدادهای اجتماعی را از دست بدهد.

    – تغییرات منفی در رفتار:

معمولاً زمانی که یک نوجوان استرس دارد مشکلات رفتاری ایجاد می‌شود. شما ممکن است مشکلات رفتاری را از نرفتن به مدرسه تا حاضر جوابی ببینید. رفتار منفی را توجیه نکنید چون به اضطراب مربوط است.

    – مشکلات مربوط به تمرکز:

وقتی نوجوانان چیزهای زیادی در ذهن خود دارند، برای آن‌ ها دشوار است که بر روی کار خود تمرکز کنند. آن‌ ها ممکن است به راحتی در کلاس حواسشان پرت شود، و ممکن است سخت باشد برایشان تا تمام شدن تکلیف روی آن باقی بمانند.

    – منفی گرایی:

اغلب می‌ شنوید که نوجوانان دارای استرس از صحبت‌ های منفی زیادی استفاده می‌ کنند. برای مثال، یک نوجوان ممکن است چنین بگوید: “هیچ ‌کس مرا دوست ندارد،” یا “هیچ چیزی درست پیش نمیره”، اگر چه برای نوجوانان عادی است که گاهی این حرف‌ ها را بزنند اما اگر این حرف‌ ها را زیاد بشنوید، احتمالاً نشانه استرس است.

    – احساس نگرانی کلی:

استرس

نوجوانان دارای اضطراب اغلب در مورد همه چیز نگران هستند. آن‌ ها ممکن است در مورد تمام احتمالات بدی که ممکن است اتفاق بیفتد، نگران باشند و یا ممکن است نگران این باشند که دیگران چگونه آن‌ ها را درک خواهند کرد. اگر نوجوان شما بیش از حد معمول ابراز نگرانی می‌کند، می‌تواند ناشی از استرس باشد.


مقاله مرتبط: استرس و سلامتی

مقاله مرتبط: اثرات استرس بر بدن

مقاله مرتبط: راه های کنترل استرس


نحوه درمان اظطراب

بسیاری از نوجوانان نمی‌ توانند بگویند: “من استرس دارم و این دلیل آن است.” بنابراین رفتار آن‌ ها اغلب نشان می‌ دهد که آن‌ ها چه احساسی دارند. اگر فکر می‌ کنید نوجوانتان اضطراب دارد، با او در این‌ باره صحبت کنید. همچنین ممکن است بخواهید برخی از تکنیک‌ های ساده مدیریت اضطراب را به نوجوان خود آموزش دهید.

اگر اضطراب نوجوان شما به نظر می‌ رسد در مدرسه، خانواده، مسئولیت‌ های خانواده و یا دوستان تداخل ایجاد کرده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دنبال کمک حرفه‌ ای باشید. علائمی که بیش از دو هفته طول می‌ کشد می‌ تواند نشانه این باشد، که نوجوان شما ممکن است یک مشکل سلامت روان اساسی مانند افسردگی و یا اضطراب، داشته باشد. اگر نگران استرس هستید با پزشک نوجوان خود صحبت کنید. مهم است که هر گونه مسائل سلامت جسمانی را بررسی کرده و گزینه‌ های درمان را موردبحث قرار دهید. پزشک ممکن است نوجوان شما را به مشاوره و روان‌ درمانی ارجاع دهد. متخصصین نوجوان مرکز مشاوره اکسیر در کنار شما عزیزان هستند….

 

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب