بیدار کردن کودکان

بیدار کردن کوذکان از خواب به ویژه در صبح، حساسیت ویژه ای دارد که اگر سنجیده نباشد، سبب ایجاد تنش و در نتیجه فشارهای روحی اعضای خانواده خواهد شد.

برای بیدار کردن فرزندتان از راهکارهای زیر استفاده کنید

  • کنار بستر او قرار گیرید و از نزدیک بیدارش کنید.
  • با نرمی و محبت با او سخن بگویید و از واژگان عاطفی(پسرم، دخترم، عزیزم، جانم و …) استفاده کنید.
  • او را به تدریج از چرخه ی خواب خارج سازید. برای این کار، ۱۵ دقیقه پیش از زمانی که می خواهید از خواب برخیزد، دست به کار شوید و او را ۳ بار با فاصله های ۵ دقیقه بیدارکنید.
  • برخی کودکان برای بیدار شدن به تحریک فیزیکی نیاز دارند؛ بنابراین، او را به آرامی ماساژدهید.
  • به بهانه گیری های صبحگاهی کودک توجه چندانی نشان ندهید و از روش نادیده گرفتنِ سنجیده استفاده کنید تا اگر برای جلب توجه است ،از بین برود.
  • کودک خود را هنگام دیدن رویا از خواب بیدار نکنید. نشانه ی این حالت، حرکت چشم ها است. انسان ها به طور متوسط ۵تا۱۰ بار خواب می بینند که این خواب ها کوتاه مدت است؛ پس می توانید چند دقیقه صبر کنید و پس از اتمام رویا او را بیدار کنید.
  • برای بیدار کردن کودک ، هرگز از زور و اهرم فشار استفاده نکنید؛ چرا که لجبازی خواهد کرد.
  • او را از دور صدا نزنید و داد و فریاد نکنید . به تعداد فریادهای شما شوک های عصبی به او وارد می شود.
  • در صورت تاخیر در بیدار شدن ، از پیامد های طبیعی و منطقی استفاده کنید.
  • کودکی که دیر از خواب بیدار شود ، به طور طبیعی به سرویس نمی رسد و باید در مدرسه پاسخگو باشد.
  • در صورت تاخیر در بیدار شدن ، از صبحانه و چای داغ محروم می شود.

مقاله مرتبط: عوامل مزاحم در خواب کودک

مقاله مرتبط: اصلاح عادت خوابیدن کودک


اصول بیدار کردن کودکان

سه راه برای پایان دادن به گریه یا پرخاشگری کودکان

بی توجه باشید

بهترین واکنش از طرف والدین، بی‌توجهی به گریه بی مورد کودک است. رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان دلایل مختلفی دارد که برای هر کدام باید راه کار مناسبی در نظر گرفت.

معمولاً کودکان برای اجابت خواسته‌هایشان گریه می‌کنند و سر و صدا راه می‌اندازند. خواستن بستنی و شکلات بیشتر جزو مواردی است که کودکان را وادار به گریه و سر و صدا می‌کند. برای حفظ سلامت جسمی و روانی کودک ، نمی‌توان به خواست غیرمنطقی او پاسخ مثبت داد. مثلا خوردن چندین بستنی یا شکلات آسیب جدی به سلامت کودک وارد می‌کند و از طرفی برآوردن خواسته‌های کودک او را از منظر روانی متوقع می‌کند.

گاهی برخی والدین برای از سر باز کردن کودک و جلوگیری از سر و صدای او در محیط، به خواسته‌های غیرمنطقی‌اش پاسخ می‌دهند که این موضوع می‌تواند آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

هر چند بی‌توجهی می‌تواند موجب خاموشی رفتار پرخاشگرانه شود، اما ممکن است کودک پس از مدتی از این شیوه برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده کند. بنابراین توجه به گریه او می‌تواند دوباره رفتار نادرست گریه کردن برای رسیدن به خواسته‌را در او به وجود آورد.

توجه به رفتارهای پرخاشگرانه کودک می‌تواند موجب تثبیت آن شود بنابر این بهترین واکنش خنثی بودن است.

موقع گریه کودک آئینه بزرگی را جلوی او بگیرید 

گرفتن آئینه مقابل کودک راه‌کار دیگری برای تغییر رفتار گریه کردن در کودک است.وقتی کودکی خیلی گریه می‌کند می‌توان آئینه بزرگی را مقابل او گرفت و از او خواست تا خودش را در آن تماشا کند.

گفتن جمله‌هایی مانند: نمی‌خواهیم چهره تو را این گونه که در آئینه دیده می‌شود ببینیم، موجب تفکر کودک نسبت به رفتارش می‌شود. رفتاری که موجب در هم رفتن چهره‌اش شده است.

دست‌های کودک را برای ۱۵ ثانیه بگیرید

راه دیگری هم برای کنترل پرخاشگری کودک وجود دارد. والدین می‌توانند دست‌های کودک پرخاشگر را به مدت ۱۵ ثانیه در دستشان گرفته و در چشمان او نگاه کنند. وی ادامه داد: این رفتار باید خنثی و بدون اخم کردن والدین باشد. از طرفی نباید کلامی بین ۲ طرف رد و بدل شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب