یادگیری ریاضیات

یادگیری ریاضیات در عصر امروزه برای فرزندانمان بسیار مهم است. فرزندان ما در عصر فناوری در حال رشد هستند. حتی اگر قرار نباشد برنامه نویسان ماهری شوند، کشف الگوها و درک مفاهیم ریاضی برای دستیابی به موفقیت در چنین فضایی بسیار مهم است. اگر می خواهید کودکتان بدون این که تحت فشار قرار گیرد، به یادگیری ریاضیات علاقه مند شود از راهکارهایی که در ادامه مطلب بیان می شود، استفاده کنید.


مقاله مرتبط: رابطه بیش فعالی/ نقص توجه و ناتوانی یادگیری

مقاله مرتبط: از کجا بفهمم کودکم اختلال یادگیری ریاضی داره ؟


راهکارهای علاقه مند کردن کودک به یادگیری ریاضیات

ریاضی در زندگی روزمره

بگذارید فرزندتان ببیند ریاضی تا چه اندازه در زندگی روزمره کاربرد دارد. هنگام پرداخت قبض ها از او بخواهید به شما کمک کند. ابعاد پنجره را برای پرده جدید با هم اندازه بگیرید یا برای دستور تهیه یک کیک با هم مواد را اندازه گیری کنید. برای فرزندتان توضیح دهید که یک داروساز، پزشک و یا یک معمار چگونه از ریاضی در شغلش استفاده می کند.

مثبت باشید

اجازه ندهید احساس منفی شما نسبت به درس ریاضی، روی آموزش مفاهیم ریاضی توسط شما به کودک تاثیر بگذارد. آموزش مفاهیم ریاضی در مقایسه با زمان ما کاملاً تغییر کرده است. فرزند شما باید به این علم به عنوان یک سرگرمی نگاه کند.

روش علاقه مند کردن به یادگیری ریاضیات

توسعه مفاهیم

به فرزندتان بیاموزید ریاضی فقط در آموزش عداد خلاصه نمی شود. شناخت شکل ها ( چند مثلث در تصویر این قایق می بینی؟ )، درک الگوها روابط مقایسه ای (این جوراب بزرگ تر یا کوچک تر از این یکی جوراب است؟) با آموزش این مهارت ها به کودک در سنین پایین درک ریاضی و هندسی وی در بزرگسالی بهتر می شود.

سوال کنید

وقتی در فروشگاه مشغول محاسبه قیمت ها هستید، این کار را طوری انجام دهید که فرزندتان بشنود؛ برای مثال در خانه، وقتی فرزندتان بیسکویت می خواهد؛ بگویید ۳ تا داریم یکی برای تو، یکی برای بابا، چند تا برای مامان باقی می ماند؟

آموزش متناسب با سن

فرزند خردسال بیشتر با حس لامسه و بینایی خود مطالب را یاد می گیرد. البته هر کودک با روش متفاوتی نسبت به دیگری مطالب را می آموزد. ببینید فرزند شما به چه روشی مطالب را یاد می گیرد و به دنبال فعالیت هایی باشید تا درک مفاهیم ریاضی کودکتان در مدرسه تقویت شود. برای مثال؛ از لگوهای ساختمان سازی یا بازی مارپله، برای آموزش مفاهیم جمع وتفریق استفاده کنید.

رفتار مناسب را به فرزند بیاموزید

نحوه برخورد شما با مفاهیم ریاضی بسیار مهم است، اجازه ندهید فرزندتان غرولندهای شما را نسبت به مسائل دشوار ریاضی بشنود. سرزنش کردن کودک وقتی مسئله ای را متوجه نمی شود یا بیان این گونه عبارت ها که تو چقدر ناتوانی، چرا نمی فهمی؟ بی فایده است. صبور باشید و توجه داشته باشید وقتی شوخی می کنید و می گویید؛ من ریاضی تو سرم نمی رفت، کودک حرف شما را می شنود.

فراتر از اعداد بیندیشید

هدف از ریاضیات این نیست که به کودک بیاموزیم یک ماشین حساب انسانی باشد. مهارت های واقعی ریاضی، منطق و حل مسئله است. برایش بازی های فکری بخرید و سعی کنید فرزندتان ریاضی را از این دیدگاه ببیند. تماشای مستندهایی مانند؛ چگونگی ساختن پل ها یا برج ها هم نگاهی دیگر به مفاهیم ریاضی است. در صورتی که فرزندتان بتواند ریاضیات را این گونه تجربه کند قطعاً تمایلش برای فراگرفتن بیشتر و بیشتر خواهد شد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب