اسباب بازی ایمن

والدین باید نسبت به خرید اسباب بازی ایمن حساس باشند. میلیون ها نوع اسباب بازی وجود دارد که صدها نوع اسباب بازی جدید هر ساله به فروشگاه ها اضافه می شوند. اسباب بازی ها برای کودکان جالب و سرگرم کننده هستند و نقش مهمی در رشد و پیشرفت کودکان دارند. اما هر ساله، تعداد زیادی از کودکان در بخش اورژانس بیمارستان برای صدمات مربوط به اسباب بازی درمان می شوند. خطر خفگی برای کودکان زیر ۳ سال وجود دارد زیرا آنها اشیاء را در دهان خود قرار می دهند.

تولید کنندگان اسباب بازی راهنمایی های بر روی اسباب بازی های جدید قرار می دهند که مخصوص گروه های سنی خاص است. اما مهم تر این است که والدین بر روی بازی کودکانشان نظارت انجام دهند. اسباب بازی هایی که تولید می شوند باید مطابق استانداردهای تعیین شده باشند.


مقاله مرتبط: اسباب بازی و بازی های مناسب کودکان


خرید اسباب بازی ایمن

در اینجا برخی راهنمایی های عمومی برای خرید اسباب بازی ایمن گفته شده است که باید در ذهن نگه دارید.

۱.اسباب بازی های ساخته شده از پارچه باید نشان مقاومت در برابر شعله داشته باشد.

۲.اسباب بازی های پرشده باید قابل شستشو باشد.

۳.موادی که در آن استفاده می شود باید غیر سمی باشد.

مطمئنا شما اسباب بازی های قدیمی خیلی زیادی دارید؛ این اسباب بازی ها برای شما یادآور دوران کودکی است و احساس خیلی خوبی نسبت به آنها دارید، اما ممکن در آنها استانداردهای ایمنی فعلی برآورده نشده باشد. بنابراین در استفاده ی کودکانتان از این اسباب بازی ها مراقب باشید.

اطمینان حاصل کنید که صدای اسباب بازی برای کودک شما بیش از حد بلند نباشد. سر و صدای برخی از جغجغه، اسباب بازی جیرجیر، موسیقی و یا اسباب بازی های الکترونیکی که صدای خیلی بلندی دارند و اگر کودکتان آن را مستقیم کنار گوش خود نگه دارد می تواند به شنوایی کودک شما آسیب برساند.


مقاله مرتبط: تقویت خلاقیت با بازی درمانی گروهی


اسباب بازی ایمن برای کودکان

اسباب بازی های متناسب با سن کودکتان انتخاب کنید

همیشه حواستان باشد که برچسب رده ی سنی بر روی اسباب بازی را بخوانید تا مطمئن شوید برای سن کودک شما مناسب است. در هنگام خرید اسباب بازی شما بهترین قضاوت کننده هستید، با در نظر گرفتن خلق و خوی، عادات و رفتار کودک تان برای او اسباب بازی جدید بخرید.

شما ممکن است فکر کنید کودکتان می تواند از اسباب بازی های رده ی سنی بالاتر استفاده کند چون باهوش تر است. ولی سطوح سنی برای اسباب بازی ها بر اساس عوامل ایمنی مشخص می شود و ملاک هوش نیست.

در اینجا چند دستور العمل در مورد سن ذکر شده است که آنها را در ذهن به خاطر بسپارید.

برای نوزادان و خردسالان

۱.به دنبال اسباب بازی هایی باشید که به اندازه ی کافی در برابر کشیده شدن مقاومت داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که چشم، بینی، دکمه و دیگر بخش های اسباب بازی به اندازه ی کافی محکم است.

۲.اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی ها به اندازه ی کافی بزرگ هستند در صورتیکه کودک بخواهد آن را در دهانش فروکند موجب خفگی وی نشود حتی اگر به تیکه های کوچکتری تقسیم شود.

۳.از خرید تیله، سکه و توپ های کوچک برای کودکان خردسالتان خود داری کنید.

برای کودکان (دانش آموزان)

۱.دوچرخه، اسکوتر، اسکیت باید حتما به همراه کلاه ایمنی استفاده شود. توصیه می شود از دنده ایمنی، مچ دست و ساق پا نیز استفاده شود.

۲.تفنگ های اسباب بازی باید به طور واضح مشخص شود که با تفنگ واقعی اشتباه گرفته نشود. در انتخاب تفنگ دقت کنید که باعث صدمه ی کودک و دیگران نشود.

۳.اسباب بازی های الکتریکی باید دارای برچسب استانداردهای ایمنی باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب